فرماندار تفت با اشاره به خشک‌سالی‌های مداوم طی دو دهه گذشته گفت: خشک‌سالی‌ها جمعیت ساکن در شهرستان تفت را کاهش داده است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت،"محمد محامدی" روز شنبه در جمع خبرنگاران استان یزد بابیان این‌که تفت یکی از شهرستان‌های برجسته در حوزه گردشگری معرفی‌شده است خاطرنشان کرد: تفت از مناطق ییلاقی استان و دارای 45 هزار نفر جمعیت است که در روزهای پایان هفته و تعطیل جمعیت شناور شهرستان تا 250 هزار نفر می‌رسد.

فرماندارشهرستان تفت با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در شهرستان تفت، افزود: در حوزه گردشگری ثبت بیش از 100 اثر ملی و تاریخی و طبیعی، مرمت حدود 150 مورد اثر تاریخی، تعیین مسیرهای گردشگری، ساخت دو هتل با ظرفیت 134 تخت، معرفی تفت به‌عنوان یکی از 14 شهر گردشگری کشور، فعالیت هشت واحد بوم گردی و صدور مجوز برای 20 واحد بوم گردی جدید، ازجمله دستاوردهای چهل‌سالگی انقلاب در این شهرستان است.

فرماندار تفت در ادامه ساخت 116 کیلومتر بزرگراه، 48 کیلومتر راه اصلی، 113 کیلومتر راه فرعی ازجمله خدمات انجام‌شده طی چهل سال انقلاب اسلامی در تفت دانست و گفت: در حال حاضر حدود 85 درصد مناطق روستایی بالای 20 خانوار تحت پوشش شبکه گاز هستند.

محامدی بابیان این‌که ضریب نفوذ تلفن ثابت در بیش از 80 درصد محدود شهرستان و فعالیت 32 مرکز مخابراتی از دیگر دستاوردهای انقلاب در شهرستان تفت است، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر 12 مرکز بهداشت، دو باب بیمارستان 225 تخت خوابی، 68 خانه بهداشت و دو باب درمانگاه شبانه‌روزی در شهرستان تفت مشغول ارائه خدمت هستند.

فرماندار تفت فعالیت سه واحد دانشگاهی با ظرفیت بیش از 3000 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در شهرستان تفت دانست و تأکید کرد: 10 باب کتابخانه و 113 مدرسه در تفت خدمات آموزشی و فرهنگی را ارائه می‌کنند.

محامدی تصریح کرد: شبکه آب روستایی شهرستان تفت در ابتدای انقلاب 250 کیلومتر بود که اکنون به یک هزار و 833 کیلومتر رسیده است و برای تامین آب شرب روستاهای شهرستان تاکنون 121 مخزن ساخته شده است.

وی ادامه داد: شهرستان تفت در حوزه صنعت و معدن، 2 شهرک صنعتی و هفت ناحیه صنعتی با فعالیت 107 واحد تولیدی و یک هزار و 618 واحد صنفی و صنعتی دارد.

فرماندارشهرستان تفت بابیان اینکه تعداد مراکز بهداشتی تفت از یک مرکز در قبل از انقلاب به سه مرکز رسیده، اضافه کرد: در حوزه جهاد کشاورزی، از 30 هزار هکتار سطح زیر کشت شهرستان حدود چهار هزار و 4500 هکتار با روش‌های نوین آبیاری می‌شود.

فرماندار تفت اظهار داشت: هم‌زمان با دهه فجر امسال، ۱۲۲ طرح بااعتباری افزون بر 800 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۴۶ نفر نیز در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

محامدی بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی در بخش نیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چهار میلیون یورو و اشتغال مستقیم 10 نفر، کشتارگاه و بسته‌بندی فرآورده‌های غذایی با اختصاص وام اشتغال‌زایی 20 میلیارد ریالی و ایجاد اشتغال برای 35 نفر را از مهم‌ترین طرح‌های قابل‌افتتاح در دهه فجر در تفت اعلام کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: طرح بلوار آیت‌الله خامنه‌ای شهر تفت بااعتبار افزون بر 50 میلیارد ریال تکمیل و دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

فرماندار تفت اضافه کرد: فعالیت عمرانی سه سالن ورزشی در روستاهای اسلامیه، نصرآباد و علی‌آباد و 6 زمین چمن مصنوعی در روستاهای شهرستان در حال انجام و امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری از آن‌ها باشیم.

محامدی با یادآوری مشکل کمبود آب در این شهرستان اظهار داشت: در تابستان گذشته آب‌رسانی به 235 روستا از مجموع 330 روستای شهرستان با تانکر انجام شد.

وی همچنین از احداث طرح‌های آب‌رسانی غدیر و سانیج در روستاهای این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: با بهره‌برداری از این دو طرح، در تابستان سال جاری 70 روستا از نعمت آب شبکه‌ای برخوردار خواهند شد و از چرخه آب‌رسانی سیار روستایی خارج می‌شوند.

بالاترین مسئول اجرایی شهرستان تفت اضافه کرد: متأسفانه خشک‌سالی‌ها باعث مهاجرت شده و جمعیت روستایی و شهرستان تفت را کاهش داده است که به دلیل بیکاری و مسائل اجتماعی وزندگی دشوار جمعیت مهاجر از شهرستان به شهر یزد زیاد شده است.

محامدی، شهرستان تفت را از پیرترین شهرستان‌های استان برشمرد و افزود: متأسفانه به دلیل مهاجرت نسل جوان به شهر یزد، سالمندان در این شهرستان و روستاها ساکن هستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مهاجرت معکوس در این شهرستان و روستاها گفت: در تلاشیم تا مشکل آب و اشتغال حل شود که اقدامات مؤثری نیز صورت گرفته و در مراحل نهایی است و تسهیلاتی نیز برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته‌شده که در صورت تحقق قطعاً مهاجرت به شهرستان تفت را معکوس خواهد کرد.

فرماندارشهرستان تفت با اشاره به ویژگی‌های گردشگری شهرستان تفت گفت: پروژه ساخت بازارچه گردشگری نیز در دستور کار بود که در حال ساخت است که در حوزه صنایع‌دستی و عرضه این تولیدات نقش مؤثری خواهد داشت.

محامدی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از عدم تخصیص کامل اعتبارات شهرستان در سال جاری گفت: در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از اعتبارات تخصیص‌یافته و امید است تا پایان سال به 50 درصد برسد اما بر اساس تجربه، تاکنون نبوده که 100 درصد تخصیص یابد.

وی از اولویت‌های این شهرستان برای سرمایه‌گذاری را حوزه گردشگری برشمرد و تصریح کرد: در خصوص احداث صنایع و سرمایه‌گذاری به دلیل مشکلات آبی و آلایندگی‌هایی که دارد در شهرستان تفت ممنوع است اما در حوزه گردشگری تسهیلات ویژه و خوبی دیده‌شده که پذیرای سرمایه گذاران هستیم.

فرماندار شهرستان تفت با اشاره به لزوم ساماندهی میزان اشتغال و بیکاری این شهرستان اظهار داشت: نرخ بیکاری شهرستان تفت بیش از 12 درصد است اما این نرخ را چندان درست نمی‌دانم چون اطلاعات و آمار ارائه‌شده درست نیست و حتی اداره کار نیز آمار درستی در این زمینه ارائه نداده است.

وی بابیان اینکه در اشتغال‌زایی برای کارگران ساده مشکلی نداریم عنوان کرد: بیکاری در این شهرستان مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

فرماندار تفت همچنین از اجرای برنامه‌های متعددی در شهرستان در این ایام خبر داد و عنوان کرد: 466 برنامه تدارک دیده‌شده است که در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

محامدی بیان داشت: در حوزه‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه برای روستائیان در این شهرستان برنامه‌های بومی و محلی دیده‌شده که در طول دهه مبارک فجر با مشارکت مردم برگزار خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا