آیت الله سیدناصر محمدی: بصیرت به معنای شناخت شرایط زمان و فهم درست وقایع است که حضرت زهرا(س) به درستی شرایط موجود را شناختند. تواضع و فروتنی حضرت فاطمه(س) در برابر ولی امر زمانشان نشان از اهمیت ولایت‌پذیری دارد

آیت الله سیدناصر محمدی: بصیرت به معنای شناخت شرایط زمان و فهم درست وقایع است که حضرت زهرا(س) به درستی شرایط موجود را شناختند./ تواضع و فروتنی حضرت فاطمه(س) در برابر ولی امر زمانشان نشان از اهمیت ولایت‌پذیری دارد.

 

 

هیئت انصار ولایت یزد، دومین شب از مراسم ویژه فاطمیه را همزمان با شام غریبان سیده زنان دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)، با حضور جمعی از عزاداران آستان فاطمی در حسینیه ارگ برگزار کرد. سخنران این شب از مراسم آیت الله سید ناصر محمدی طی سخنانی گوشه‌ای از ویژگی‌های بارز و درس آموز این بانوی بزرگ را شرح داد.

 

پیروان پیامبر(ص) چه کسانی بودند؟

آیت الله سیدناصر محمدی در مقدمه سخنان خود گفت: پیامبر اکرم(ص) در منطقه حجاز که از نظر ظاهری، بدترین و فاسدترین نقطه روی زمین بود، در میان اعراب بی‌تمدن آن زمان مبعوث شدند، اما توانستند در مدت 23 سال انقلابی را در این منطقه ایجاد کنند. در این بین پیروان حضرت دو دسته بودند: دسته اول پیروان صادق و راستین و واقعی پیامبر که همان مؤمنین هستند و دسته دوم: پیروان منفعت‌طلب و فرصت‌طلبی بودند که به دنبال منافع خود بودند و حتی اسلام را به عنوان وسیله‌ای برای سؤء استفاده می‌خواستند که این دسته همان منافقین هستند.

وی در بیان خصوصیات منافقین گفت: منافقین بر حسب ظاهر می‌گفتند که پیامبر را قبول داریم ولی در قرآن خدا می‌فرماید که دروغ می‌گفتند. آن‌ها در زمان پیامبر خیلی کارشکنی کردند، بارها پیامبر اسلام را آزردند، حتی چندین بار قصد ترور حضرت را داشتند که موفق نبودند. در موقعیت‌های مختلف برای خودشان اظهار نظر می‌کردند انگار خودشان را هم‌سطح و هم‌طراز پیامبر می‌دانستند، پیامبر(ص) را به عنوان یک سیاستمدار و پادشاه می‌دانستند نه به عنوان پیامبری که از جانب خدا آمده است.

 

چهره واقعی منافقین پس از شهادت پیامبر(ص)

سخنران مراسم ادامه داد: بلافاصله پس از شهادت پیامبر اکرم(ص) منافقین چهره واقعی خود را نشان داده و باعث اختلاف در بین مسلمین شدند. مؤمنین واقعی در اقلیت بودند و منافقین و مخالفین اهل بیت(ع) در اکثریت قرار گرفتند. منافقین با اینکه می‌دانستند پیامبر(ص) به دستور خداوند علی(ع) را جانشین خود قرار داده است، ولی گفتند: ما صلاح نمیدانیم علی(ع) خلیفه باشد و در همین جریان غصب حکومت و حمله به منزل امیرالمؤمنین(ع) بود که نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت مشخص شد.

 

سه ویژگی  بارز حضرت فاطمه(س)

آیت‌الله محمدی ضمن اشاره به جایگاه والای حضرت صدیقه کبری(س) خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) دارای ویژگی‌های درس‌آموز زیادی هستند اما سه ویژگی خاص حضرت زهرا(س) باعث شد نقش ایشان در دفاع از ولایت نمود پیدا کند. از جمله این ویژگی‌ها «بصیرت» است. بصیرت به معنای شناخت شرایط زمان و فهم درست وقایع است که حضرت زهرا(س) به درستی شرایط موجود را شناختند و اهمیت موضوع غصب خلافت را برای آیندگان درک کرده و درصدد دفاع از ولایت برآمدند.

وی در بیان دومین ویژگی درس‌آموز حضرت زهرا گفت: ویژگی دوم حضرت، «فداکاری و جان گذشتگی در راه ولایت» است. حضرت در فاصله بین شهادت پیامبر(ص) تا شهادت خود، تمام تلاش خود را برای دفاع از حریم ولایت و شناساندن دستگاه غاصب، به کار بردند. از سخنرانی و خطبه خواندن در مسجد و گریه و اعلام نارضایتی از وضع موجود تا رفتن به درب خانه مهاجر و انصار و روشنگری و... از جمله فعالیت بانوی دو عالم در راه بصیرت‌افزایی مردم بود. حتی وصیت عجیب حضرت فاطمه(س) مبنی بر اینکه: یا علی! مرا شبانه غسل و کفن کن و شبانه به خاک بسپار... فعالیت سیاسی محسوب می‌شد، چرا که حضرت با این وصیت قصد داشتند به مردم بفهمانند که از امت اسلام ناراضی بودند و در آن حال دنیا را ترک کرده‌اند.

وی ادامه داد: سومین ویژگی خاص حضرت صدیقه(س) «ولایت‌پذیری» ایشان است. با وجود اینکه خود حضرت زهرا(س) مقام بالایی در هر دو عالم دارند و طبق روایات، خداوند بعد از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) مخلوقی بالاتر از حضرت فاطمه(س) خلق نکرده است، اما ولایت‌پذیری فوق‌العاده حضرت ستودنی است.

 

لزوم تواضع در برابر ولی امر

سخنران مراسم سپس در بیان اهمیت ولایت‌پذیری در جامعه اسلامی گفت: تواضع و فروتنی حضرت فاطمه(س) در برابر ولی امر زمانشان نشان از اهمیت ولایت‌پذیری دارد. ما در زمان پس از انقلاب تاکنون افرادی را دیده‌ایم که در برابر ولی امر زمان، گردن‌درازی می‌کنند و در برابر اوامر ایشان، چون و چرا می‌آورند. دلیل این مسئله این است که اینها جایگاه ولایت را یک جایگاه سیاسی می‌دانند و خود را همطراز این جایگاه تصور می‌کنند، به همین دلیل در برابر نظرات و اوامر ولی امر حرف دارند. در زمان خود پیامبر(ص) نیز منافقینی بودند که در برابر اوامر پیامبر(ص) تسلیم نبودند و همیشه برای پیامبر(ص) مشکل‌ساز می شدند.

 

نارضایتی حضرت زهرا(س) از خلفا

آیت الله ناصری در پایان به روایتی از اواخر عمر شریف حضرت صدیقه شهیده(س) در چگونگی برخورد حضرت با غاصبین حکومت اشاره کرد و گفت: یکی از روزهای پایانی عمر شریف حضرت فاطمه(س) دو نفر از غاصبین حکومت برای مردم فریبی، قصد عیادت حضرت را داشتند. چون می‌دانستند مردم از نارضایتی دختر پیامبر(ص) از ایشان باخبرند و این مسئله وجهه خوبی برای حکومتشان ندارد. از این رو به امیرالمؤمنین(ع) گفتند: ما قصد داریم به عیادت فاطمه(س) بیاییم. حضرت مسئله را با همسرشان مطرح نمودند و ایشان با وجود نارضایتی از حضور این دو نفر، موافقت نمودند.

خلفا وارد منزل امیرالمؤمنین(ع) شدند و به عیادت حضرت زهرا(س) که در بستر بودند، رفته و سلام کردند. حضرت بدون اینکه جواب آن‌ها را بدهند، روی گرداندند. اینها به سمت دیگر رفتند تا با حضرت صحبت کنند، اما باز فاطمه(س) از آنان روی گرداندند. یکی از آنها سؤال کرد: دختر پیامبر! چرا از ما ناراضی هستید؟ ما هر چه کرده‌ایم به صلاح امت بوده است! حضرت زهرا(س) فرمودند: آیا از پدرم شنیده‌اید که فرمودند: رضای خدا در رضایت من و رضای من در رضایت فاطمه است و غضب خدا در غضب من و غضب من در غضب فاطمه(س) است؟! پاسخ دادند: آری شنیده‌ایم. حضرت بلافاصله فرمودند: بدانید که من از شما غضبناکم و هرگز از شما راضی نخواهم بود.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا