آب انبار حاج محمد حسین مجومرد شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

ه گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "محمود ادیبان" مسئول میراث فرهنگی شهرستان اشکذر در این خصوص گفت: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌ فرهنگی مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌- تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی ‌‌تاریخی«آب انبار حاج محمد حسین» متعلق به دوره ی قاجار در روستای مجومرد شهرستان اشکذر انجام شد.

ادیبان تصریح کرد: آب انبارحاج محمد حسین به صورت آب انبار دستی بوده که در کشتخوان مجومرد بنا شده و دارای فضای ورودی با سه ورودی، مخزن و یک بادگیر می باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان اشکذر دارای آثار تاریخی- فرهنگی زیادی می باشد و بالغ بر 85 آب انبار ارزشمند در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد تاکنون 20 آب انبار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: مراحل برداشت و رلوه وتشکیل پرونده ثبتی چندین آب انبار در این شهرستان انجام شده و آماده ثبت در فهرست آثار ملی می باشد که از جمله این آثار میتوان به آب انبارهای کریم، زینل، قیاسی، کریم ثانی، بمانعلی و... اشاره نمود.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان اشکذر در پایان یادآور شد: با توجه به وجود آب انبارهای متعدد تاریخی در شهرستان اشکذر ، آب انبار های هفت بادگیر عصرآباد و حسین آباد، دو آب انبار ارزشمند ومنحصرد به فرد در کشور هستند که دراین شهرستان وجود دارند ودر فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا