مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد اظهار داشت: در راستای اجرای قانون توزیع عادلانه آب، اخذ جبران خسارت وارده به آبخوان ها در اثر حفرچاههای غیرمجاز و اضافه برداشت از چاههای مجاز در دستور کار شرکت قرار گرفته است که چاههای غیرمجاز علاوه بر اینکه اعاده به وضع سابق می گردند، میزان خسارت به آبخوان نیز محاسبه و از طریق مراجع قضایی اخذ خواهد شد.

محمدرضا حکیمی در گفتگو با روابط عمومی این شرکت، تعداد چاههای غیرمجاز استان را 310 حلقه عنوان کرد و گفت: بیشترین تعداد چاههای غیرمجاز در دشت یزد - اردکان است که یکی از حیاتی ترین دشت های استان می باشد  و بیش از 75 درصد جمعیت استان و صنایع مهم نیز در این دشت مستقر است.

وی ادامه داد: از سال 90 تا کنون، 209 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده است که این اقدام موجب صرفه جویی به میزان 9.5 میلیون متر مکعب آب شده است.

حکیمی همچنین توقیف 227 دستگاه حفاری غیرمجاز، جلوگیری از حفر 192 مورد چاه غیرمجاز و پلمپ 218 مورد چاههای دارای اضافه برداشت را از دیگر اقدامات انجام شده از سال 90 تا کنون عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: استان یزد دارای 19 دشت یا محدوده مطالعاتی است که از این تعداد 12 دشت ممنوعه و هر سال با افت مستمر سطح آب زیرزمینی مواجه هستند.

حکیمی اضافه کرد: همچنین 4 دشت در استان، دشت ممنوعه بحرانی به شمار می آیند که در این مناطق علاوه بر افت سطح آب زیر زمینی،  کیفیت آب کاهش پیدا کرده و نشست زمین نیز رخ داده است.  

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد تصریح کرد: آب در  3 دشت  آزاد استان نیز به شدت شور و از لحاظ کمی و کیفی، پتانسیل بسیار پایینی دارد.

محمدرضا حکیمی در خصوص وضعیت منابع آب استان اظهار داشت : در استان 3971 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، 387 دهنه چشمه و 2630 رشته قنات وجود دارد که میزان آب استحصالی سالانه از چاه ها 857 میلیون مترمکعب، از چشمه ها 23 میلیون متر مکعب و از قنوات 122 میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: کسری متوسط حجم مخزن دشت های استان 233 میلیون متر مکعب در سال است و این به معنی اضافه برداشت از ظرفیت منابع آبی و از دلایل افت سطح آب زیرزمینی در دشت ها است.

حکیمی آمار تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده بر چاه های کشاورزی استان را 1433 عدد اعلام و بیان کرد: تا کنون تعداد 272 کنتور بر روی چاههای صنعتی و 14 کنتور بر روی چاههای خدمات نیز نصب شده است که بر این اساس بر روی بیش از نیمی از چاههای کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند شدند .

وی طرح خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی را طرح موفق و موثر ارزیابی کرد و بیان داشت : این طرح از سال 95 و به مدت یک ماه در استان به اجرا در آمد که توانست موجب صرفه جویی 44 میلیون متر مکعب آب شود.

حکیمی افزود: در سال 96 نیز این طرح در دو مرحله و به مدت 45 روز اجرایی شد که صرفه جویی 74 میلیون متر مکعب آب از اثرات این طرح بود و در سال جاری نیز به مدت دوماه و در دو مرحله اجرا خواهد شد که مرحله اول آن نیز اجرا شده است.

محمدرضا حکیمی، تشکیل اکیپ های ویژه متشکل از نمایندگان دادستان، فرمانداری و آب منطقه ای یزد در شهرستان های مهریز، یزد و اشکذر به منظور شناسایی چاههای غیرمجاز در محیط های محصور مانند گلخانه ها و واحدهای صنعتی را از دیگر اقدامات حفاظتی این مديريت عنوان کرد که این اکیپ ها علاوه بر 18 اکیپ گشت و بازرسی است که در سراسر استان فعال هستند.

وی در پایان از همراهی و همکاری دستگاه قضایی استان و نیروهای انتظامی در حفظ و حراست از منابع آبی استان تشکر و قدردانی کرد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا