معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور گفت: ظرفيت هاي بسياري در حوزه گردشگري در استان يزد وجود دارد كه نشانگر تاريخ بسيار كهن و اصيل اين منطقه است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "سعيدرضا جندقيان بيدگلي" معاون امور دهياري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها و "اشکان جعفرکریمی" مدیرکل دفتر هماهنگی عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاي کشور در سفري سه روزه به استان يزد با همراهي "محمود زارع رشكوئيه" مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد از برخي طرح‌هاي اشتغال‌زايي و توسعه پايدار شهرستان‌هاي استان بازديد كردند.


ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری در استان یزد وجود دارد


معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ديدار با بخشداران استان يزد گفت: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری در استان یزد وجود دارد که نشانگر تاریخ بسیار کهن، ریشه‌دار و اصیل این منطقه، همچنین هوشمندی و سازگاری مردمان با طبیعت و شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی آن می‌باشد.
«سعیدرضا جندقیان» افزود: اگر ما بتوانیم از نظر اقتصادی تنها در حوزه گردشگری و خدمات مبتنی بر آن سرمایه‌گذاری کنیم، نیازي به فروش نفت و بودجه‌های مالیاتی نخواهیم داشت.
وي ادامه داد: با هدف حمایت از پروژه‌های زیرساختی در حوزه گردشگری، با توجه به توان بازپرداخت اقساط ممنوعیت و محدودیتی وجود ندارد.


توسعه روستاها بايد از خود روستاها شروع شود


جندقيان با بیان اینکه توسعه روستاها باید از خود روستاها شروع شود، افزود: ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بالقوه درونی روستاها برای توسعه همه‌جانبه آنها استفاده کنیم.
معاون امور دهیاری‌ها در ادامه گفت: برای مردم، انجام پروژه‌های عمرانی ضروری است اما گاهی با انجام کارهای کوچک اجتماعی و فرهنگی دیدگاه مردم نسبت به دهیاران و شهرداران و شوراهای اسلامی تغیير و تمایلشان به مشارکت در امور روستا افزایش پیدا خواهد کرد و اين وظيفه مديران روستايي است كه برای تحقق اين رویکرد گام بردارند و در ایده‌پردازي در راستاي توسعه پايدار، خلاقیت داشته باشند.


ضرورت گسترش اقدامات فرهنگی در کنار توسعه اقتصادی


جندقيان در بخش ديگري از سخنان خود با بیان اینکه سرمایه اجتماعی و پذیرش سخن مسئولان از سوی مردم، بالاترین سرمایه برای نظام است؛ افزود: باید با تلاش بیشتر و اعتمادسازی دوجانبه، ارتباط مردم و دولت را افزایش دهیم.
وی اقدامات شرکت‌هاي ‌تعاونی دهیاری‌های استان يزد به منظور ایجاد درآمد پایدار برای روستاها را بسیار قابل‌تقدیر خواند و خاطرنشان كرد: باید در کنار توسعه اقتصادی به‌دنبال بسط و گسترش اقدامات فرهنگی در مناطق روستایی نيز باشیم؛ زيرا اگر اقتصاد، رشد کند و فرهنگ، هم‌پای آن توسعه نیابد؛ اقتصاد نیز دچار آسیب خواهد شد.


ارائه تسهیلات به دهیاری‌ها در راستای اشتغال‌زایی و توسعه پایدار روستایی


معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به حمایت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها‌ در روستاها گفت: به‌منظور توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در روستاها تسهیلاتی در نظر گرفته ‌شده است.
جندقیان افزود: دهیاری‌ها پروژه‌ها و طرح‌های قابل اجرا در روستاها را به بخشداری و دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداری معرفی و هماهنگی بین دستگاهی و صدور مجوز توسط سازمان دهیاری‌ها انجام می‌شود و تسهیلات در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
مدیرکل دفتر هماهنگی عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور نيز خواستار ایجاد درآمد و اشتغال پایدار به واسطه حضور گردشگران در مناطق روستایی استان شد و خاطرنشان کرد: فرهنگ هزینه کردن برای دریافت خدمات بهتر در کشور در حال جا افتادن است و این اتفاق برای روستاهای هدف گردشگری، بسیار مناسب مي باشد كه زمینه کسب درآمد و ایجاد اشتغال پایدار را فراهم خواهد کرد.
جعفركريمي همچنين از موافقت مجلس برای  توزیع اعتبارات دهیاری‌ها توسط وزارت کشور خبر داد و افزود:  با توجه به اینکه تا پیش از این، اعتبارات، توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بین دهیاری‌ها توزیع می‌شد و مجدداً با موافقت مجلس و نمایندگان، توزیع اعتبار، بین دهیاری‌ها توسط وزارت کشور برقرار شده و کمک‌های مالی و اعتباری برای همه دهیاری‌ها در کشور، توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنان برقرار خواهد بود تا امید در بین مردم، جاری و ساری باشد .
«محمود زارع رشکوئیه» مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری يزد نیز در این دیدار گفت: با حضور معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از شهرستان‌هاي مختلف استان یزد بازدید انجام شد و وضعیت دهیاری‌ها و روستاهای استان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نکات لازم در راستاي بهبود توسعه‌ روستاهای استان ارائه گرديد.
گفتنی است بازدید از کارخانه آهک صنعتی اردکان، خانه تاریخی حاجی بابایی زارچ، باغ آهو سریزد مهريز، گرمابه سنتی حسن‌آباد ميبد، سايت گياهان دارويي وحدت‌آباد بهاباد، اقامتگاه بوم‌گردي باغ صدري تفت از ديگر برنامه‌هاي سفر سه روزه جندقيان و جعفركريمي به استان يزد بوده است.

*خبرنگار: مجتبي مختاري*
*عكس: مجتبي مختاري*

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا