همایش بزرگداشت روز جهانی خاک همراه با آغاز فاز اول توسعه 500 هکتاری فضای سبز منطبق با شرایط اکولوژی منطقه در شهر سرچشمه رفسنجان برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور امام جمعه رفسنجان در اولین آیین بزرگداشت روز جهانی خاک همراه با آغاز فاز اول توسعه 500 هکتاری فضای سبز منطبق با شرایط اکولوژیک منطقه در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اظهار داشت: این برنامه‌ها برای محیط‌زیست منطقه کمک خوبی است و در آینده طرح‌ها و برنامه‌های بیشتری داشته باشید که بتواند آلایندگی را به حداقل برسانید و رضایتمندی مردم را به دست آورید.

وی بیان داشت: اگر آسیبی در یک منطقه وجود داشته باشد متوجه همه افراد است، کارخانه اسید اگر راه بیفتد می‌تواند به کاهش شدید آلایندگی کمک کند اکنون هم باید در کنار هم کارها را ببینیم هیچ کس نمی‌خواهد به دیگری ضرر برساند و در اسلام هم به این مهم تأکید شده است.

امام جمعه رفسنجان تصریح کرد: همه معتقد هستیم نباید زیانی به کسی وارد شود این حرکت کار ارزشمندی بوده و لازم است مردم هم از این اقدامات مطلع شوند و کارشناسان نکات را منتشر کنند تا نسبت به آرامش فضای محیط اطراف مجموعه اثرگذار باشد و البته به صورت حقیقی و واقعی کار شود.

رمضانی پور ادامه داد: اگرچه باید برای حفظ محیط‌زیست تلاش کنیم بنابراین کارشناسان هم راهکارهایی ارائه دهند که مجتمع عظیم مس بتواند برنامه‌ها و طرح‌هایی اجرا کند که در وهله اول رضایت مردم را جلب کند تا آسیبی متوجه مردم نشود از طرفی به زیبایی منطقه هم کمک شود.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد که در این زمینه بیشتر هزینه شود چون خاک، آب و هوا عناصر مهم تغذیه بشری هستند و باید آلایندگی این عناصر را کم کرده و به صفر برسانیم.

فاز اول توسعه فضای سبز منطقه تأمین گونه بادام کوهی است 

زیدآبادی‌نژاد مدیر امور ایمنی بهداشت و محیط‌زیست مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هم اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی خاک ایده خوبی از طرف همکاران محیط‌زیست سرچشمه، رفسنجان و استان مطرح شد توسعه فضای سبز منطبق بر شرایط اکولوژیک منطقه به وسعت ۵۰۰ هکتار و مبارزه با آفات درختان ارژن به وسعت حدود یک هزار و ۳۳۷ هکتار امروز کلید می‌خورد.

وی تصریح کرد: اهمیت مباحث زیست‌محیطی و منابع‌طبیعی بر کسی پوشیده نیست و مجتمع مس سرچشمه از هرگونه خدماتی بتواند در این خصوص دریغ نخواهد کرد.

وی به مزایای توسعه فضای سبز اشاره کرد و افزود: بهبود کیفیت هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش آلودگی صوتی و بهبود پارامترهای زیبایی از جمله مزایای آن می‌توان برشمرد.

زیدآبادی‌نژاد خاطرنشان کرد: فاز اول توسعه فضای سبز منطقه تأمین گونه بادام کوهی است  به راحتی می‌توانیم این توسعه را ایجا کنیم چون چالشی که در خصوص تغییرات وجود دارد شامل این توسعه نمی‌شود، خصوصیتی که بادام کوهی دارد با کم‌آبی سازگاری دارد و اگر خشک هم شود مجددا رشد می‌کند همچنین خاک خاصی نمی‌خواهد و درون خیلی خاک‌ها رشد می‌کند، بومی ایران و منطقه نیز هست.

وی بیان داشت: سه فاز در منطقه  تعریف شده، فاز اول حدفاصل مجتمع و شهرک مسکونی به وسعت ۴۹۱ هکتار زیر کشت می‌رود، فاز دوم سمت راست جاده اصلی رفسنجان و شهربابک حدفاصل کارخانه تا شهرک به وسعت ۴۰۴ هکتار و فاز سوم حدفاصل سمت چپ جاده اختصاصی مس مشهور به جاده جدیدی به میزان ۲۰۲ هکتار انجام خواهد شد.

وی متذکر شد: این برنامه‌ها در راستای مسؤولیت‌های اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان انجام می‌گیرد./ فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا