علیرضا آزادمنش - عضو شورای اسلامی شهر میبد

در روز پنجم آذرماه97 خبری مخابره شد مبنی بر اینکه "زیلو"ی میبدی ها که جبر صنایع مدرن آن را به نهان خانه پستوها هل داده بود، از امروز و پس از چند سال تلاش مردم و مسئولان، مشهور عام و خاص است و شناسنامه این شهر با ارزش و پر قدمت در جهان به شمار می آید.

آری " زیلوی میبد ثبت جهانی شد."

زیلویی که تار و پود آن از پنبه و نوعی بافته گیاهی بوده و همسو با محیط زیست است و مثل زیراندازهای امروزی ذرات معلق در هوا تولید نمی کند.

فرشی که زیر انداز مساجد بوده و در محراب عشق گوش دل به زمزمه عباد سپرده و ندای لبیک آنها را شنیده است.

زیر اندازی که از اراده تا عمل همه اتکال به خدا و توسل بافنده را فریاد می زند که خدا روزی رسان است.

طرح و نقش این مفروش سنتی، گل و اسلیم هایی دارد که می توانند تنوع منحصر به فردی به این محصول دهند و همانند الفبای فارسی در نوع خود منظومه و منثوره هایی بیافرینند که جلوه گر شکوه هنر میبدی ها باشد.

البته نام بلند آوازه میبد که در تارک تاریخ هنر و سنت این مرز و بوم می درخشد فقط در زیلو خلاصه نمی شود و هزار هزار هنر و ذوق و شوق در این سامان نهفته است که در تاریخ 7 هزار ساله شهر نشینی یا 11 هزار ساله یکجا نشینی این دیار کهن آفریده شده و هنوز این آفریدن ها ادامه دارد، چونکه هنر نزد ...

در اینجا به مناسبت ثبت جهانی هنر زیلو و جهانی شدن نبوغ درخشان میبدی ها و ضمن تبریک به همشهریان گرامی و دست مریزاد به همه دست اندرکارانی که زحمت این مهم را کشیده اند، لازم است بدانیم از این پس برای حفظ این عنوان و رونق هر چه بیشتر "شهر جهانی زیلو" دست به دست هم دهیم به مهر و همدل و همصدا در این راستا تلاش کنیم، زیرا که نگاه جهانیان به شهر و دیار ماست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا