سرپرست استانداری یزد ‌در نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت: هویت ایرانی اسلامی نه با یک انتقال دربست، بلکه با بازآفرینی منطبق بر مقتضیات زمانه ماندگار می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز چهارشنبه ۳۰ آبان ماه نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی با حضور "محمدعلی طالبی" سرپرست استانداری یزد، "‌رضوان حکیم زاده" معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، "رضا مددی" مشاور وزیر، مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور و جمعی از مسئولان و مدیران استان در دانشگاه یزد برگزار شد.
سرپرست استانداری یزد در این همایش ضمن تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این همایش بیان کرد: در طول تاریخ ‌بلند این کشور انسان های زیادی آمده و رفته و نسل های متعددی از پی هم تغییر کرده اند، شهرها و آبادی های زیادی ساخته شده، رونق گرفته و دوباره رو به افول نهاده و بعضاً حذف شد‌ه اند اما نام و اعتبار این کشور و این جامعه باقی مانده است.
"‌محمدعلی طالبی" ادامه داد: حفظ هویت ایران اسلامی به معنای ماندن در گذشته نیست و نسل های آینده باید فرزند زمانه خود باشند نه جزیزه ای جدا افتاده از جهانی که در آن زیست می کنند.
وی با بیان اینکه هویت ایران اسلامی در طول تاریخ نسل به نسل انتقال یافته، افزود: البته تغییراتی که در هر دوره صورت گرفته با توجه به مقتضیات زمانه و نیازهای جدید بوده و ما وظیفه داریم این هویت را به نسل های آینده انتقال دهیم تا در سیر تداوم جامعه اختلالی پیش نیاید.
طالبی با بیان اینکه در زمان کنونی، انتقال هویت به سادگی انجام نمی شود، ‌خاطرنشان کرد: در گذشته، منابع و مراجع هویت بخش جامعه متکثر بود و کودکان در فرآیند اجتماعی شدن هویت خود را صرفا از خانواده و چند منبع و مرجع نزدیک دریافت می کردند.
سرپرست استانداری یزد گفت: اما امروز هویت، به سبب تغییر زمانه و سبک زندگی به روش های مختلف و در مجاورت فرهنگ ها و هویتهای متعدد قرار گرفته و در جریان رشد و اجتماعی شدن آنها، در معرض پذیرش مولفه های گوناگون از فرهنگ های مختلف هستند.
وی ادامه داد: امروز انتقال هویت ایرانی اسلامی در کودکان دشوارتر از هر زمان دیگری است و با چالش های متعددی روبروست که اگر این چالش ها مورد غفلت واقع شوند، هویت ما که محور انسجام و اتحاد جامعه است از دست خواهد رفت، از این رو نهاد‌هایی مانند خانواده، مدرسه و رسانه های جمعی، وظیفه اجتماعی کردن کودکان را برعهده دارند و باید این اقدام را با ظرافت و با جدیت انجام دهند تا انتقال هویت ایران اسلامی به درستی صورت گیرد.‌
طالبی افزود: ضروری ‌است در مسیر هویت سازی کودکان از بدسلیقگی های رایج پرهیز و به تنوع قومی، زبانی و فرهنگی کشور و گسترش ابزارهای تبادل فرهنگ در تاثیرپذیری کودکان توجه شود.‌
وی تاکید کرد: هویت ایرانی اسلامی نه با یک انتقال دربست، بلکه با بازآفرینی منطبق بر مقتضیات زمانه ماندگار می شود.
سرپرست استانداری یزد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: لازم است در این مسیر با ظرافت، مولفه های مشترک هویت بخش ایران اسلامی مانند ارزشهای مشترک دینی، حس وطن دوستی، احترام به نمادهای ملی مانند پرچم و سرود، مورد توجه و اهتمام ‌جدی در جای جای کشور ایران قرار گیرد که البته هیچ نهادی جز آموزش و پرورش نمی تواند آن را در قالب برنامه ای منسجم به اجرا درآورد.
در همایش دو روزه هویت کودکان ایران اسلامی، معاونان ابتدایی اداره های آموزش و پرورش استان ها و رئیسان پیش دبستانی سراسر کشور حضور دارند و دو هزار و ٢٠٠ اثر به دبیرخانه همایش در بخش مقاله، فیلم کوتاه، قصه گویی، عکس، آواها و نواهای بومی محلی و دکلمه ارسال شده است و در مجموع از ٢٠ اثر برگزیده در بخش های مختلف در اختتامیه همایش تجلیل می شود.
‌گفتنی است هویت، رشد و تعالی همه‌جانبه دوران کودکی، عناصر هویت و فرایند هویت‌یابی آنها در دوره پیش‌دبستانی در بستر فرهنگ اسلامی ایرانی، بررسی و آسیب‌شناسی وضعیت کودکان و نحوه بازنمایی آنها در الگوی هویت اسلامی ایرانی ازجمله محور‌های همایش است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا