نزدیک شدن حیوانات وحشی و درنده از جمله گرگ و سگ به حاشیه شهرها و روستاها و مناطق مسکونی به ویژه روستایی استان یزد و وارد کردن خسارت به کشاورزان و دامداران و گاهی مواقع حمله به کودکان به سوژه خبری این روز های استان یزد تبدیل شده است.

طی روز های گذشته شاهد حمله حیوانات درنده به گله گوسنفندان در روستاهای شهرستان تفت، میبد و مناطقی از ندوشن و شاهد اعتراضاتی مردمی بوده ایم که اظهار نظرهایی در خصوص اینکه عامل حمله به  این گوسفندان گرگ یا سگ‌های ولگرد بوده است وجود دارد.

اخیر در خبرها خوانده ایم گرگ ها 61 راس گوسفند را در روستای صدراباد ندوشن شهرستان میبد دریددند و یک حیوان درنده در همین شهرستان یک کودک 7 ساله را از پای درآورد و با کشته شدن فجیع این کودک داستان وارد فاز جدیدی شد.

همچنین شعایعاتی مبنی بر انتقال و رها سازی سگ های ولگرد  از سایر استان ها به یزد وجود دارد و این درحالیست که گزارش‌های مردمی از مناطق مختلف استان یزد از حضور گسترده و گله‌ای این حیوانات حکایت دارد.

از سویی برخی مردم می گویند مهم نیست که چه حیوانی باشد مهم این است که محیط زیست باید وضعیت را کنترل کند تا خسارت جانی و مالی به مردم وارد نشود.

به گفته آنها عامل حمله هر چه که باشد باید از تکرار چنین حوادث تلخی جلوگیری شود و حیات حیوانات هر چقدر هم که ارزشمند باشد از جان انسان ها ارزشمندتر نیست.

جولان حجم گسترده ای از  سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف استان یزد اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک معضل تبدیل شده است؛ معضلی که سلامت و جان مردم را تهدید می‌کند .

برخی می گویند: هنگام زاد ولد گرگ به علت نیاز توله ها به غذا ، گرگ با ورود به اطراف مناطق مسکونی و جوامع انسانی به گله گوسفندان و انسان حمله می کند.

یک کشاورز و دامدار ندوشنی با بیان اینکه بارها  گله های گرک را در مناطق مسکونی و کشاورزی منطقه مشاهد کرده است گفت: گرچه در تابستان نیز گرگ در حاشیه شهر وجود دارد؛ اما معمولاآنها با سرد شدن هوا خطرات حمله گرگ بیشتر می شود.

حسن جعفری افزود: برخی از مواقع شاهد حمله گرگ به مناطق روستایی و احشام هستیم که باید علت یابی شود.

وی خواستار رسیدگی و توجه مسئولان محیط زیست به این وضعیت شد و گفت: باید از خطرات احتمالی حمله گرگ جلوگیری کرد؛ کما اینکه اخیر شاهد شاهد بروز چنین حادثه‌های دلخراش در شهر میبد بوده ایم.

کارشناسان محیط زیست، تخریب زیستگاه‌های طبیعی، از بین بردن طعمه‌های وحشی و نبود طعمه در حیات وحش، شکار حیوانات (منابع غذایی گرگ‌ها)، انباشت غیراصولی زباله در حاشیه روستاها و شهرها، زنده‌گیری توله‌های گرگ برای جفتگیری با سگ، دفع ناصحیح پسماند و لاشه حیوانات تلف شده وتلاش گرگ برای به دست آوردن غذای سهل الوصول احتمال حضور گرگ در روستاها را افزایش داده است و مهمترین عامل نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق شهری و روستایی و حمله به شهروندان است.

به اعتقاد آنها، گونه گرگ می تواند برای چند روز گرسنگی را تحمل کند ولی طاقت دیدن گرسنگی توله هایش را ندارد و به این منظور در اینگونه مواقع بدون هراس به هر طعمه ای حمله می کند.

یک فعال محیط زیست در شهرستان میبد در تشریح حادثه هولناک که منجر به فوت کودک 7 ساله در این شهرستان شد گفت: نزدیک به 10 سال است که با شهرداری برای جمع آوری سگ های ولگرد همکاری دارم؛ متاسفانه بسیاری از مردم در جریان بیماری های مختلفی که این حیوانات ولگرد ایجاد می کنند نیستند. هاری، خطرناک ترین موردی است که این حیوانات دارند که یک مورد از آن را در میبد داشته ایم.

محمود بناپور افزود: متاسفانه مساله سگ های ولگرد که روز به روز بر آمار آنها افزوده می شود مشکلات و خطرات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است که این امر نیازمند تصمیم گیری قاطعانه مسئولین است و باید مردم را در مورد جزئیات اتلاف یا زنده گیری سگ های ولگرد قرار داد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: زنده گیری این حیوانات بهترین راهکار است به شرطی که زیرساخت، امکانات و هزینه های لازم برای این کار فراهم شود. زنده گیری هزینه های سنگینی از جمله واکسیناسیون، عقیم سازی، تغذیه، حوضچه آب مکان نگهداری و موارد دیگری را دارد.

بناپور با اشاره به اینکه در چند روز گذشته در روستای حسن آباد میبد به علت جولان سگ‌های ولگرد مادران دانش آموزان این منطقه در شهرداری تجمع داشته‌اند، اظهار داشت: جلسات مختلفی توسط مسئولین برای حل این معضل برگزار شده که برخی مسئولین واقعا همکاری داشته اند ولی به نظر بنده این جلسات راندمان کاری نداشته است.

وی در خصوص حادثه دو روز قبل و مرگ یک کودک در میبد، عنوان کرد: حمله گرگ به این کودک صحت ندارد و من این موضوع را با توجه به اینکه شاهد صحنه بوده و در طبیعت فعالیت دارم تایید می کنم.

متصدی جمع آوری سگ های ولگرد در میبد اضافه کرد: ماجرای این حادثه از این قرار بوده که این کودک 7 ساله از خانه بیرون آمده و مورد حمله سگ ولگرد ماده ای قرار می گیرد که این سگ ولگرد کودک را 10 متر خاک می کشد و شروع به پارس کردن می کند زمانیکه سگ ماده پارس می کند سگ های دیگر دور او جمع می شوند و متاسفانه در این حادثه کودک به طرز فجیعی کشته می شود.

بناپور با ابراز تاسف از برخی حرف ها و شعارهای افراد یا گروه هایی که خود را حامی حیوانات می دانند، تأکید کرد: برخی افراد یا سازمان هایی که فقط شعار حفاظت، زنده گیری و حمایت از این حیوانات ولگرد می دهند خودشان را جای خانواده حادثه دیده بگذارند و به جای شعار راهکار عملی داده و پای کار بیایند.

وی با اشاره به اینکه روزانه حداقل 10 تماس از سوی مردم در مورد حمله سگ‌های ولگرد دارد، خاطرنشان کرد: بنده شخصا پیگیر مساله ازدیاد سگ های ولگرد در میبد هستم و حرفهایی را از مردم مبنی بر تخلیه این حیوانات از شهرستان های دیگر در میبد شنیده ام. در این مساله عوامل مختلفی دخیل هستند که باید مورد به مورد بررسی و چاره اندیشی شوند.

بناپور اضافه کرد: از نظر بنده بازهم تاکید دارم اگه شرایط، امکانات و هزینه زنده گیری سگ های ولگرد تامین شود بهترین راهکار است ولی در غیر این صورت و همانند کشورهای دیگر با سلاح ها و فشنگ های خاص و روش صحیح به گونه ای که این حیوانات زجر نکشند می توان نسبت به اتلاف و جمع آوری این حیوانات اقدام کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان میبد گفت: دفع نامناسب زباله‌ باعث حضور گرگ در مناطق مسکونی شده و امنیت دام‌ها را به خطر می‌اندازد.

علی‌اکبر کارگر با تائید خبری مبنی بر حمله چند قلاده گرگ به گله گوسفند یکی از دامداران روستای صدرآباد ندوشن از توابع شهرستان میبد در استان یزد که باعث تلف شدن ۶۱ رأس دام شده بود،گفت: درواقع این حادثه زمانی اتفاق افتاده که دامدار برای تأمین آب گوسفندان راهی محل چاه آب شده که پس از تأخیر در بازگشت با لاشه گوسفندان مواجه شده است.

کارگر با تأکید بر اقدامات لازم اداره محیط‌زیست شهرستان میبد برای جلوگیری از حمله گرگ به دام‌های روستاهای شهرستان میبد، خاطرنشان کرد: درواقع مأموران محیط‌زیست میبد در این راستا گشت‌های ویژه‌ای دارند؛ کما اینکه از دامداران شهرستان انتظار داریم تا در نگه‌داری دام‌های خود بیش از بیش توجه داشته باشند تا در این راستا با مشکل برخورد نکنند.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: آنچه در این راستا مشخص و مبرهن است و اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند، توجه به دفن بهداشتی زباله‌های روستایی است؛ چراکه در صورت فراهم نبودن شرایط، حضور گرگ‌ها در روستاهای شهرستان میبد کاهش می‌یابد.

وی تشریح کرد: امروز به علت فعالیت توسعه‌ای انسان در سطح زیستگاه‌های حیات وحش، طعمه مورد نیاز گونه‌های حیات وحش به حداقل میزان خود رسیده است و از این رو گاهی شاهد ورود گونه‌های گرگ و در حتی پلنگ به مناطق روستایی هستیم.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز به دنبال انتشار خبر حمله گرگ به یک کودک در میبد در اطلاعیه ای اعلام کرد: متاسفانه عدم توجه شهروندان به موضوع دفع مناسب زباله‌های انسانی و در دسترس بودن غذای کافی برای سگ‌های ولگرد، باعث شده تا جمعیت این حیوان که مخزن اصلی بیماری هاری نیز هستند، به شدت افزایش یابد به طوری که سگ ولگرد، دیگر فقط منحصر به مناطق حاشیه‌ای شهر نیست و بعضاً تا مرکز شهر و سکونتگاه‌های انسانی دیده می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است: به همین ترتیب رهاسازی لاشه‌های مرغ و گاو توسط واحدهای مرغداری و گاوداری در طبیعت، نیز در تکثیر و ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد موثر بوده است. از طرف دیگر این سهل‌انگاری، موجب جلب گوشتخواران دیگری نظیر گرگ به حاشیه سکونتگاه‌های انسانی شده و جمعیت هیبریدهای سگ و گرگ را افزایش داده است.

از این رو از مردم سختکوش استان تقاضا می‌شود از دفع نامناسب زباله‌های انسانی و رها کردن لاشه‌های مرغ و گاو در طبیعت که موجب تامین غذا و ازدیاد جمعیت‌های سگ‌های ولگرد شده و مشکلات عديده بعدی را فراهم می کند، به طور جدی خودداری کنند.

                                                                                                                احمد جعفری ندوشن 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا