رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در پی دیدار آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، آیت‌ا... محمد یزدی طی نامه‌ای آن ملاقات را موجب ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان دانسته است. بسیاری از مراجع، علما،‌ حوزویان، فعالان سیاسی و دولتمردان به آن نامه‌نگاری واکنش نشان داده و از آیت‌ا... محمد یزدی انتقاد نموده‌اند که نظر خوانندگان را به بخش‌هایی از این اظهارنظرها جلب می‌نماید:
«آیت‌ا... ‌العظمی جوادی آملی و حضرات آیات بیات زنجانی، هاشم‌زاده هریسی، محقق دادماد، قائینی، علوی بروجردی، یثربی کاشانی، دوزدوزانی، دوستی و نماینده آیت‌العظمی سیستانی و... با مرجع عالیقدر شیعه دیدار نموده و یا طی سخنانی بر حفظ احترام ایشان و نهاد مرجعیت تأکید کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نامه تند آیت‌ا... یزدی به آیت‌ا... شبیری زنجانی از مراجع تقلید واکنش نشان داد و نوشت: مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است. مواظب باشیم مراجع پاک زیست را با تابلوی دغدغه مقدس حفظ نظام، موهن نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم.
آیت‌ا... عندلیب همدانی از عضویت در جامعه مدرسین استعفا کرد و برای یزدی نوشت: تفسیر من از استقلال حوزه و جایگاه رفیع مرجعیت با دیدگاه جنابعالی و همفکران شما در جامعه محترم مدرسین هیچگونه هماهنگی ندارد و عملاً امکان همکاری وجود ندارد و لذا از ادامه عضویت در آن جامعه معذورم.
سید هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) اظهار داشت: آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی از مراجع روشن‌اندیش و عمیق در امور دینی و فقهی است و سابقه آشنایی ما و خانواده ما و ارادت خاندان خامنه‌ای به بیت آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی به سال‌های قبل از انقلاب تا به امروز برمی‌گردد که رابطه صمیمی ما با مرحوم والد ایشان حضرت آیت‌ا... زنجانی و والده ایشان قدیمی و خانوادگی بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی طی نامه‌ای از اسائه ادب به آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی ابراز تاسف کرد.
حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی در واکنش به نامه تند آیت‌ا... یزدی به آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی گفت: حاضرم حضوری با ایشان دعوا کنم! که هرچه داد دارند مثل همیشه بر سرِ من بکشند ولی از خط و نشان کشیدن برای یک مرجع تقلید مکرم و معظم و محبوب و مقبول عام و خاص ابراز پشیمانی کنند.
دکتر علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به نامه آیت‌ا... محمد یزدی به آیت‌ا... شبیری زنجانی، درباره دیدار وی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، اظهارات وی را تهدیدآمیز و موجب وهن روحانیت و حوزه توصیف کرد و گفت: چه کسی گفته ملاقات یک مرجع تقلید با افراد سابقه‌دار در انقلاب که احیاناً انتقاداتی نیز دارند خلاف شؤون مرجعیت است؟ آیا شؤون مرجعیت را جناب‌عالی بهتر از خود مراجع تشخیص می‌دهید؟ مگر مردم باید با اجازه شما به ملاقات این و آن بروند؟!»
بعضی از افراد نیز ضمن اظهارنظر و یا مصاحبه با رسانه‌ها حمایت و طرفداری خود را از نامه‌نگاری آیت‌ا... یزدی اعلام نموده و این اقدام را ستوده‌اند از جمله سایت «یزدرسا» طی گزارشی بدون اشاره به نام نویسنده مقاله در تاریخ 6/8/97 با درج مطالب و عبارات و جملاتی نیش‌دار و اختلاف‌افکن و نسنجیده که می‌توان آن را نمونه‌ای از مصداق بد دفاع کردن از آیت‌ا... یزدی دانست با عنوان «از توهین‌های سخیف به مقلدین تا یقه‌درانی برای شأن مرجعیت» می‌نویسد:... «اصلاح‌طلبان و جریان‌های اپوزیسیون همواره از مواضع دو شخص منتظری و صانعی دفاع کردند!!...» نویسنده «یزدرسا» علاوه بر اهانت‌هایی که به مجموعه اصلاح‌طلبان وارد نموده مقام و موقعیت رفیع علما و مراجع را پاس نداشته است بنابراین مناسب می‌داند به نویسنده «یزدرسا» متذکر گردد: آیا نمی‌داند یا نشنیده و یا نخوانده و یا به وی گوشزد نکرده‌اند که مرحوم آیت‌ا... حسینعلی منتظری از مبارزان و مجاهدان نستوه و از فقیهان و مراجع اثرگذار در انقلاب اسلامی و از همراهان و همگامان بسیار صمیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حتی قبل از خرداد ماه 1342 می‌باشد؟ گرچه بدون شک نوشته‌های «یزدرسا» به جایگاه و شأن فقیه عالیقدر آیت‌ا... منتظری و مقام رفیع مرجعی همانند آیت‌ا... یوسف صانعی خدشه ‌و لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. اما باید این را گفت: اگر «یزدرسا» از محل کمک و مساعدت بیت‌المال اداره می‌گردد یا به نحوی از امکانات عمومی بهره‌مند می‌شود، «وای اگر از پس امروز بود فردایی»؟ چرا نهادهای فرهنگی، تبلیغاتی و مقامات مسئول اعم از روحانی و اجرایی در برابر این جسارت‌ها و بی‌احترامی‌ها به استوانه‌های انقلاب سکوت اختیار کرده‌اند؟ تا چند سال قبل گفته می‌شد آن سایت مجوز نشر و پخش خبرها و گزارش‌ها را نداشته و مقامات فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد آدرس و محل آن رسانه را نیز نمی‌دانستند. امام خمینی(ره) درباره آیت‌ا... منتظری گفته‌اند: «منتظری یک فرد بسیار ارزنده‌ای است، ملای متعهدی است،‌ ایشان حبس‌ها دیده‌اند، زجرها کشیده‌اند و در این امور پخته شده‌اند و خطاب به ایشان اظهار داشته‌اند: من شما را مجاهدی بزرگوار و فقیهی عالیقدر می‌دانم»(1)
اول اردیبهشت ماه 1363 مقام رهبری درباره شخصیت و مقام و منزلت آیت‌ا... حسینعلی منتظری اعلام نمودند: «...ایشان نقش بسیار برجسته‌ای داشتند یعنی اگر عناصر مبارزه را در بین علما و روحانیون طبقه‌بندی کنیم آقای منتظری جزء درجه یک‌ها بودند... آیت‌ا... منتظری مرد شجاعی است، آدم نترسی است، همیشه حرف می‌زدند، همیشه مردم را توجیه می‌کردند، همیشه کسانی را که به ایشان مراجعه می‌کردند کمک فکری می‌کردند، به مبارزین کمک مالی می‌کردند... از شهرهای مختلف از اصفهان، از تهران، از شیراز، از کاشان، از قم می‌رفتند نجف‌آباد برای شرکت در نماز جمعه‌های آقای منتظری...، ایشان یا زندان بودند یا تبعید بودند که بارها زندان و تبعید رفتند، یا در نجف‌آباد به ترویج و تبلیغ و نماز جمعه و وادار کردن افراد به کارهای مبارزاتی تند و حاد مشغول بودند از طرفی همان‌طورکه گفتم در قم یک محور و یک مرکزی برای مبارزه بودند... به هر حال در طول این دوران پانزده، شانزده ساله مبارزات از سال 41 تا سال 57 من هیچ وقت را یادم نمی‌آید که آیت‌ا... منتظری از مبارزه فارغ شده باشد...»(2) و آن گاه که آن عالم فرزانه بعد از یک عمر مجاهدت و ساده‌زیستی و تربیت صدها عالم و مجتهد و مبارز ساعت یک بامداد روز یکشنبه 29 آذر ماه سال 1388 شمسی در سن 87 سالگی از دنیا رفت و به رحمت حق تعالی واصل شد مقام رهبری در پیامی درگذشت آن فقیه عالیقدر را با صدور پیامی به شرح زیر تسلیت گفتند:
«بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت‌ا... آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمه‌ا... علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته‌اند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم‌الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند. در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال می‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره‌ی آن قرار دهد. اینجانب درگذشت ایشان را به همه‌ی بازماندگان بویژه همسر مکرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌کنم. سید علی خامنه‌ای»(3)
آیت‌ا... العظمی یوسف صانعی از مراجع تقلید و مورد احترام بسیاری از علما و فضلا و اندیشمندان هستند مقلدان فراوانی دارند و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره ایشان می‌گویند:
«...من آقای صانعی را مثل یک فرزند بزرگ کرده‏ام. این آقای صانعی وقتی که سال‌های طولانی در مباحثاتی که ما داشتیم تشریف می‏آوردند ایشان، بالخصوص می‌‏آمدند با من صحبت می‌‏کردند و من حظ می‏بردم از معلومات ایشان. و ایشان یک نفر آدم برجسته‏‌ای در بین روحانیون است و یک مرد عالمی است و متوجه مسائل است و مخالف این انحرافاتی که در این کشور موجود بوده است؛ از قبیل منافقین-نمی‌‏دانم- و غیره، و ایشان مخالف سرسخت آنهاست. با جدیت عمل می‌‏کند. با قاطعیت عمل می‌‏کند اگر یک وقتی موقعش بشود...»(4)
بیان این مطالب تنها برگی از هزاران صفحه زندگی بزرگان و افتخارآفرینانی چون آیات عظام منتظری، یوسف صانعی و شبیری زنجانی است که مدیرمسئول آیینه یزد بنابر اعتقادات خویش و نه به عنوان وابستگی به این یا آن حزب و دسته و گروه و انجمن و یا به دستور «فلان و بهمان» یا با امکانات و پول «عمرو و زید» آن را به رشته تحریر درآورده و در اختیار خوانندگان آیینه قرار می‌دهد چون در روز «واقعه» خدم و حشم، توصیه و سفارش، وابستگی، آقازادگی، مقام و منصب، مرکب‌های میلیاردی، پس‌اندازهای نجومی، ویلاها و کاخ‌های احداث شده در دل کوه‌ها و میان جنگل‌ها و یا پادوی این یا آن بودن و... کارساز نخواهد بود. حسن ختام مقاله به درج نمونه‌ای از نوع احترام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به علما اختصاص می‌یابد تا گزارشگر یزدرسا بداند در این راهی که قدم گذاشته به کجا ختم می‌شود؟:
«امام خمینی(ره) برای افراد مسن بویژه علما و بالاخص کسانی که با ایشان سابقه همنشینی‌ علمی داشتند احترامی خاص قائل بودند. گرچه احیاناً برخی از آنان با مسائل سیاسی‌ نهضت و خود امام از این جنبه میانه خوبی نداشتند... چهار نفر از علمای معمّر و قدیمی تهران که قرار بود آن‌ روز به ملاقات بیایند. هنگامی که به عرض رسید که آقایان به در حسینیه رسیده‌اند،‌ فرمودند: «کارها را بگذارید برای بعد، آقایان معطل نشوند.»... معظمٌ‌له نیز برخاستند (قبا، عبا، عمامه)‌ پوشیدند. محاسنشان را روبه‌روی آینه شانه زدند و برای ورود آقایان آماده شدند و این‌ در حالی بود که همه می‌دانستند امام حتی در ملاقات با سران و بسیاری از‌ شخصیت‌های داخلی و خارجی در سال‌های اخیر، بدون قبا و با شبکلاه بودند و روی‌ پاهایشان را نیز با شمد می‌پوشاندند. به هرحال آقایان وارد شدند. امام تمام قامت بلند‌ شدند و با یکایک آنان معانقه کردند. برای اولین بار دیدیم که امام روی کاناپه‌ مخصوصشان ننشستند و با جمع آقایان روی زمین نشستند و با آنان مشغول گفتگو‌ شدند...»(5)

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1-مقدمه کتاب وزین «فقیه عالیقدر» جلد اول، چاپ دوم سال 1362 شمسی، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
2- همان، جلد دوم، صفحه 366 تا 368
3- پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، 29/9/1388
4- «صحیفه امام(ره)»، جلد‏17، صفحه 231
5- «برداشت‌هایی از سیره امام خمینی»، جلد 5، صفحه 42 و 43

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا