به مناسبت گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی، نشست تخصصی آب و کتاب، صبح روز چهارشنبه 23 آبان ماه با حضور محمدحسین پاپلی یزدی، معاون سیاسی- امنیتی استاندار یزد؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، کتابداران و علاقه مندان به کتابخوانی در کتابخانه عمومی دکتر محمدجوادی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یزدفردا، محمدمهدی جوادیان زاده در این نشست با بیان اینکه یزد مهد تمدن کاریزی و زندگی مسالمت آمیز با طبیعت است، اظهار داشت: نسل های گذشته با امکانات کم، توانستند بر بی آبی غلبه کنند و در دل کویر، شهر متمدن و آبادی مانند یزد را به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: نسل جوان به ریسمان فناوری بدون در نظر گرفتن ظرفیت های طبیعی چنگ انداختند که نتیجه اش توسعه ناپایدار، شکننده و بیمار بوده است.

جوادیان زاده در ادامه تصریح کرد: میزان بارش های سالیانه در یزد، یک سوم بارش متوسط کشوری و یک نهم بارش متوسط جهانی است و حجم آب تجدید شونده در سفره های آب زیرزمینی 777 میلیون مترمکعب است که در سال  1 میلیارد متر مکعب یعنی 130 درصد از آب های تجدید شونده استان برداشت می شود.

وی افزود: افت نیم متری سطح آب های زیرزمینی به صورت سالیانه و کسری مخزن سفره های آب زیرزمینی درهر سال به میزان 250 میلیون مترمکعب، جای هیچ تردیدی را باقی نمی گذارد که در حال حاضر باید از هدر رفت حتی یک قطره آب نیز جلوگیری شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تاسی به آیات قرآن در خصوص اسراف اظهار داشت: فرهنگ مصرف در یزد باید دوباره احیا شده و توسعه پایدار از راه سنت ماندگار ایجاد شود.

جوادیان زاده در پایان سخنان خود به معرفی کتاب الهیات محیط زیست به قلم سیدمصطفی محقق داماد پرداخت و این کتاب را به دلیل نگاه همه جانبه به محیط زیست و آب با اشاره به دانش الهیات، فقه و تاریخ ارزشمند دانست.

محمدحسین پاپلی یزدی نیز در این نشست با ارائه تاریخچه ای از تشکیل قنات در جهان گفت: تا کنون 200 جلد کتاب در خصوص قنات در 20 سال اخیر به رشته تحریر در آمده است و هر آنچه که از لحاظ فنی در مورد قنات باید بدانیم، موجود است اما سوالی که هنوز جوابی برای آن نیافته ایم مکانیسم همکاری مردم و چگونگی استفاده آنها از قنات بدون به وجود آمدن مشکلات است.

وی با انتقاد از تصدی گری دولت در حوزه آب و قنات گفت: در تمدن گذشته هیچ کاری به صورت فردی انجام نمی شد و مردم بدون وجود هیچ بالاسری، بایکدیگر و با شرایط طبیعی سازگاری ایجاد کرده بودند که اکنون در بحث آب نیازمند خلاقیت و همکاری مانند گذشتگان هستیم.

پاپلی یزدی افزود: در شرایطی هستیم که احتمال اختلافات داخلی و جنگ های بیرونی بر سر آب وجود دارد و به نظر می رسد وجود چند قنات از لحاظ امنیتی برای استان ضروری است.

وی در پایان به معرفی کتاب های دیپلماسی آب، قدرت اندیشه، قنات قصبه گناباد، قنات های تفت و قنات ها فنی برای دستیابی به آب پرداخت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا