بنا به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد کارشناسان آزمایشگاه دامپزشکی بر بهداشت و سلامت شیر خام تولیدی در استان از طریق انجام آزمایشات مختلف نظارت می کنند.

خانم ثوابی در این خصوص اظهار داشت: شیر خام به عنوان یکی از مغذی ترین و پرمصرف ترین فراورده خام دامی که در عین حال مستعد فساد پذیری و آلودگی می باشد مورد نظارت دائمی کارشناسان دامپزشکی استان یزد قرار دارد.

وی در ادامه افزود: به منظور نظارت دقیق بر شیر خام تولیدی در استان، کارشناسان آزمایشگاه دامپزشکی بر روی نمونه های ارسال شده از سراسر استان که در شرایط کاملا استریل و استاندارد به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی فرستاده شده است آزمایشات مختلفی را به منظور سنجش بهداشت و کیفیت این فراوده خام دامی انجام می دهند.

این مقام مسئول در مورد نوع آزمایشات صورت گرفته بر روی شیر خام تصریح کرد: آزمایشات مذکور شامل اندازه گیری بار میکروبی، اسیدیته، رینگ تست و ...می باشد كه احتمال آلودگي شير به ميكروب هاي بيماريزا و مضر را شان مي دهد.

ثوابی گفت: علاوه بر موارد فوق بررسي هاي لازم در خصوص تقلبات مختلف مانند افزودن مواد غیر مجاز در شیر نیز مورد بررسی قرار می گیرد که پس از حصول نتیجه مراتب جهت پيگيري و اقدام لازم به شبکه های دامپزشکی اعلام می گردد.

نامبرده اظهار داشت: بر اساس نمونه گیری ها و آزمایشات صورت گرفته در سال 96 هیچ موردی از باقیمانده دارویی یا مواد افزودنی در شیر های تولیدی استان یافت نشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با انجام نظارت دائم بر شیر خام از طریق نمونه برداری و آزمایش بتوانیم شاهد ارتقاء سلامت و کیفیت شیر های مصرفی در استان باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا