به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «محمدعلی طالبی» در ستاد بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هنوز انتظارات استان در خصوص ترویج فرهنگ کتاب محقق نشده است، گفت: مسئولان و متصدیان بخش‌های اجتماعی و فرهنگی استان باید در مورد فرهنگ کتاب و کتابخوانی مسئولانه‌تر رفتار کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ضمن یادآوری این موضوع که کتاب یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی اجتماعی و فرهنگی هر جامعه است، به اهمیت کتابخوانی در میان دانش‌آموزان و توجه آموزش و پرورش به ترویج فرهنگ مطالعه تأکید کرد.
طالبی گفت: شرایط استان یزد به گونه‌ای است که کنکورزدگی در آن دیده می‌شود از این رو، به نظر می‌رسد آموزش و پرورش یزد بیش از دیگر استان‌ها باید به نهادینه کردن فرهنگ مطالعه دانش‌آموزان توجه کند.
طبق گفته‌های وی، رقابت‌های کاذب در بحث کنکور باعث شده است مطالعۀ غیردرسی در میان دانش‌آموزان یزدی کم‌رنگ شود که این موضوع سبب کاهش مهارت‌های زندگی در میان دانش‌آموزان شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یادآور شد: وقتی دانش‌آموزان یزدی در کتاب خواندن ضعیف هستند و آثار صدرنشینی کنکور سراسری آنچنان که باید در این استان دیده نمی‌شود نباید به 25 سال صدرنشینی کنکور دل خوش کنیم.
طالبی تصریح کرد: باید به جای تکیه مطلق روی کتاب‌های درسی، به ابعاد مختلف رشد اجتماعی و فرهنگی فرزندان یزد توجه شود و رقابت‌های کاذب در مدارس حذف شود.
به گفتۀ معاون سیاسی، امنتی و اجتماعی استاندار، باید شاخص برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی به گونه‌ای ارتقا یابد که برند پایتختی کتاب ایران را به دست آوریم و حتی اگر این عنوان هم به دست نیاید، سطح جامعه به گونه‌ای تقویت شود که فرهنگ کتابخوانی دنبال شود.
طالبی با اشاره به شرایط استثنایی موجود در استان، یکی از شرایط استثنایی در استان را داشتن مدیرانی اهل کتاب در مدیریت بخش‌های اجتماعی فرهنگی استان دانست و اظهار امیدوای کرد که مدیران استان این شرایط را قدر بدانند و در راستای ارتقای وضعیت کتاب و کتابخوانی به کار بگیرند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در پایان خواستار ارائه طرحی از سوی آموزش و پرورش یزد مشتمل بر راهبرد این دستگاه در خصوص ترویج کتابخوانی در میان دانش‌آموزان شد.
«فخرالسادات خامسی هامانه»، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این ستاد گفت: تا زمانی که خانواده‌های یزدی به طور ویژه در خصوص کتابخوانی فرزندان‌شان دغدغه‌مند نشوند، قرار نیست یزدی‌ها کتابخوان شوند.
گفتنی است در این جلسه دستگاه‌های استان برنامه‌های هفتۀ کتاب را بیان کردند و از آن میان به اجرای طرح سفیران دانایی، موسیقی کتاب، رونمایی و راه‌اندازی نخستین کتابفروشی سیار استان، راه‌اندازی رادیو کتاب دانایی، راه‌اندازی دبیرخانه استانی خبرگزاری کتاب(ایبنا)، رونمایی طرح باغ کتاب، افتتاح باشگاه کتابخوانی اقلیت‌های مذهبی اشاره شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا