مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در نشست هم اندیشی خانه صنعت، معدن و تجارت استان با شرکت آب منطقه ای یزد گفت : مدیریت مصرف آب در حوزه صنعت به دلیل نبود آمار دقیق و شفاف دشوار است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، نشست هم اندیشی خانه صنعت، معدن و تجارت استان با شرکت آب منطقه ای یزد در خصوص راهکارهای اجرایی طرح سازگاری با کم آبی، روز شنبه 12 آبان ماه باحضورعلی اکبر کلانتر ؛ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، محمدمهدی جوادیانزاده؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزدو کارشناسان این دو مجموعه درمحل خانه صمت یزد برگزارشد.

محمدمهدی جوادیان زاده در این نشست عنوان کرد: هر استان درخصوص سازگاری با کم آبی، باید طرحی برای مدیریت مصرف در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت به وزارت نیرو ارائه دهد که یزد نیز در راستای این تکلیف، پیش نویس طرحی را آماده سازی کرده اما در بخش صنعت با آمار غیر شفاف و کمبود اطلاعات مواجه ایم که این امر برنامه ریزی برای مدیریت مصرف را با اختلال روبرو کرده است.

وی با اشاره به طرح 100 درصد مدیریت مصرف در استان اظهار داشت : با این طرح 50 درصد در بخش کشاورزی، 30 درصد در حوزه صنعت و 20 درصد در حوزه شرب و بهداشت صرفه جویی می شود.

جوادیان زاده با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، تصریح کرد: آب مصرفی در بخش صنعت و شرب آب با کیفیت است و همین موضوع اهمیت صرفه جویی در این حوزه ها را مشخص می کند.

جوادیان زاده در پایان افزود: تا کنون 50 صنعت در استان مورد سنجش و پیمایش قرار گرفته اند تا جزییات مصرف و عملکردشان مشخص شده و بتوانیم راهکارهای عملی مناسبی برای صرفه جویی بیابیم.

رییس خانه صنعت و معدن، تجارت یزد نیز در این نشست گفت: الزامات قانونی در اعطای جواز در بخش صنعت، می تواند راهگشای مدیریت مصرف باشد و صنعتگران ملزم به رعایت این موضوع می شوند.

علی اکبرکلانتر با بیان اینکه هرصنعت استانداردهای مشخصی برای مصرف آب دارد،گفت: دستگاههای مربوطه باید از سالها قبل و پیش از تاسیس کارخانه ها براساس این استانداردها ، مجوزهای لازم را صادر می کردندکه محقق نشدن این امر موجب مشکلات بسیاری شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارخانه ها یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض محیط زیست پرداخت می کنندکه اداره محیطزیست می تواند با تعویق دریافت این عوارض به مدت 5 سال ، اجرای استانداردهای زیست محیطی را در پایان این مدت از صنایع مطالبه نماید و درصورت اجرا، عوارض آنها به صورت کامل بخشیده شودکه این پیشنهاد در صنعت طرفداران بسیاری دارد.

کلانتر افزود: تدوین استاندارد مصرف آب در بخش های مختلف صنعت، بررسی جزییات مصارف آب استان در این بخش و توسعه صنایع کم آبخواه در استان، از دیگر راهکارهای مدیریت در مصرف آب است.

رییس خانه صنعت، معدن وتجارت استان در پایان قول مساعدی جهت همکاری با شرکت آب منطقه ای در خصوص تدوین استانداردهای مدیریت مصرف در بخش صنعت داد.

گفتنی است تشکیل کمیته تخصصی با حضور کارشناسان خانه صنعت، معدن وتجارت و شرکت آب منطقه ای یزد، بررسی لیست صنایع پرمصرف استان و تامین آب یزد در افق آتی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا