آخرین وضعیت معرفی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس

  پرینت
شناسه خبر : 146957 | تاریخ انتشار : 19 Mehr 1397 - 10:40 | 5155 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :

درحالی‌که قرار بود دولت دو روز قبل درراستای ترمیم کابینه و پر کردن جای خالی وزرای دو وزارتخانه، ۴‌گزینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند؛ معرفی وزرای پیشنهادی‌اش را به دو هفته دیگر پس از تعطیلات یک هفته‌ای نمایندگان موکول کرد. براساس گزارش‌ها؛ لزوم حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه و ازسوی دیگر عدم جمع‌بندی دولت برای معرفی وزرای صمت و راه و شهرسازی ازدلایل اصلی این تاخیر اعلام شده است.

 

درهمین راستا روز گذشته محمدعلی وکیلی در سخنان کوتاهی که از رادیو فرهنگ پخش شد، گفت: قرار بود دولت وزرای پیشنهادی برای چند وزارتخانه را امروز به مجلس معرفی کند؛ اما گویا برخی نمایندگان در تعامل با دولت حضور هفته آینده‌شان در حوزه‌های انتخابیه را ضروری دانسته‌اند؛ به همین دلیل دیشب دولت وعده‌اش را پس گرفت و معرفی وزرا را به بعد از تعطیلات هفته آینده مجلس موکول کرد

وزرای پیشنهادی دولت به مجلس در اولین روز پس از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس معرفی خواهند شد. این خبری است که روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد. او همچنین از تعیین وزرای اقتصاد و کار و در عین حال از احتمال دو تغییر در سایر وزارتخانه‌ها خبر داد. همزمان حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز درباره زمان معرفی وزیران پیشنهادی دولت به مجلس و تعداد آنها گفت: آنچه تاکنون قطعی است، معرفی وزیر ۲ وزارتخانه‌ای است که با سرپرست اداره می‌شوند و احتمال دارد رئیس‌جمهوری برای ۲ وزارتخانه دیگر هم تصمیمات جدید اتخاذ کنند.

 

پیش از این قرار بود دولت روز سه‌شنبه وزرای پیشنهادی دو وزارتخانه کار و اقتصاد را که از تابستان با سرپرست اداره می‌شوند به همراه دو گزینه دیگر برای تغییر در وزارتخانه‌های راه و صمت به مجلس معرفی کند. اما به گفته نمایندگان مجلس، دولت به‌دلیل تعطیلات مجلس و لزوم حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه از این تصمیم منصرف شد و معرفی گزینه‌های موردنظرش را به پس از تعطیلات مجلس موکول کرد. البته برخی گزارش‌ها نیز یکی از دلایل اصلی این تصمیم را به قطعیت نرسیدن دولت بر سر تغییر در وزارت راه و شهرسازی عنوان می‌کنند. مجلس شورای اسلامی ۱۷ مرداد و ۴ شهریورماه سال‌جاری به ترتیب علی ربیعی وزیر کار و مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد را استیضاح کرد و رای اعتماد به آنها را پس گرفت و مجلس از آن زمان در انتظار معرفی وزرای پیشنهادی جایگزین ازسوی دولت است. اما ظاهرا دولت تصمیم گرفته که در وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت که در حال حاضر به ترتیب عباس آخوندی و محمد شریعتمداری سکان آنها را در دست دارند نیز تغییراتی ایجاد کند. از همین رو سرگرم بررسی گزینه‌های مطلوب برای آنهاست. این در شرایطی است که دو وزیر خصوصا شریعتمداری از مدت‌ها قبل زیر تیغ استیضاح نمایندگان مجلس قرار دارند. در همین ارتباط روز گذشته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت درباره دلیل معرفی نشدن وزرای پیشنهادی دولت به مجلس تا این لحظه گفت: ما بنا داشتیم پس از اینکه لایحه تغییر ساختار دولت در مجلس تصویب شد، تغییرات وزرا را انجام دهیم، اما هفته گذشته متوجه شدیم مجلس تمایلی به تصویب آن لایحه ندارد.

به گزارش «ایسنا»، وی در ادامه افزود: ما این آمادگی را داشتیم که روز سه‌شنبه وزرا را معرفی کنیم، اما مجلس هفته آینده تعطیل است. هیات‌رئیسه هم گام‌هایی برداشت که تعطیلی هفته آینده مجلس را لغو کند، اما چون نمایندگان برای حضور در حوزه‌های انتخابیه خود برنامه‌ریزی کرده بودند، ظهر دوشنبه به ما اعلام کردند که وزرا در فرصت دیگری معرفی شوند چون یک هفته پس از معرفی وزرای پیشنهادی، باید بررسی رای اعتماد آغاز شود. واعظی همچنین از احتمال جابه‌جایی اعضا در داخل دولت خبر داد. در همین حال معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: قانون اساسی به رئیس‌جمهوری این اجازه را می‌دهد که هر وزارتخانه‌ای به هر دلیلی وزیر نداشته باشد، حداکثر به مدت سه ماه می‌تواند با سرپرست اداره شود و دولت در فرجه قانونی است.به گزارش «ایرنا»، امیری ادامه داد:  قانون آیین‌نامه داخلی مجلس صراحت دارد که معرفی وزرا باید در جلسه علنی اعلام وصول شود و بعد از آن ظرف یک هفته برای رسیدگی نمایندگان و رای اعتماد در دستور جلسه علنی قرار گیرد.

وی درباره دلیل عدم‌حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون‌های مجلس هم گفت: عدم‌حضور آقای شریعتمداری در کمیسیون‌های مجلس، با هماهنگی مجلس بوده و دلیل آن هم این بود که باید برای رسیدگی به واحدهای صنعتی آسیب‌دیده در سیل استان‌های شمالی، در شمال کشور حضور پیدا می‌کردند و این موضوع با هماهنگی بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا
برچسب ها
اخبار مرتبط
شرایط استخدام دهیاران تغییر کرد
اطلاعیه شماره ۴ ستاد انتخابات کشور
با رأی دیوان عدالت اداری مصوبه "تعیین محل تجمعات مردمی" ابطال شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • هیچ نظری موجود نیست