یزدفردا "پروانه‌های زرین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با «لکنت»ساخته استاد حاجی غلامی کارگردان پرآوازه یزدی  پرکشیدند

 

مراسم پایانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اهدای پروانه‌های زرین و رکوردداری فیلم «لکنت» در اصفهان برگزار شد.

یزدفردا : این مراسم که شامگاه 14 شهریورماه در تالار «غدیر» شهر اصفهان با حضور وزیر ارشاد و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، با تاخیر آغاز شد و ابتدا با قرائت قرآن توسط قاری نوجوان و پخش سرود جمهوری اسلامی به استقبال گروهی از سرود کودکان و نوجوانان رفت که قطعات خاطره‌انگیزی از فیلم‌های «خونه مادر بزرگه» و «خواهران غریب» را اجرا کردند.

در این مراسم که اجرای آن را هومن حاج‌عبداللهی، بازیگر برعهده داشت، در بخش‌هایی به دلیل حضور مهمانان خارجی، بهمن نورایی ترجمه همزمان را برعهده داشت.

در ابتدای مراسم علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان که سخنانش را در قالب نوشتاری قرائت کرد، خواست نوجوانان را سینماگران ببینند، بشنوند و بخوانند.

او گفت: من در گفت‌وگوهایم با نوجوانان قرار شد حامل پیغام آنها به هنرمندان باشم. گمان می‌کنم از شنیدن این پیام به جای گزارش کار به قول "وزیر محترم ارشاد شنیدن اولین گام برای گفت‌وگو کردن است"، استقبال شود.

سپس شهردار اصفهان دکتر نوروزی در سخنانی گفت: امسال هنرمندان اصفهان بیشتر دیده شدند.

او اظهار امیدواری کرد که دبیرخانه دائمی جشنواره کودک و نوجوانان در این شهر راه‌اندازی شود.

سپس با حضور شهردار اصفهان جایزه زنده‌یاد زاون قوکاسیان با حضور هیات داوران این بخش به "ضربه فنی" به کارگردانی غلامرضا رمضانی اهدا شد.

در بخش بعدی مراسم پایانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با حضور مریم سعادت، امیرحسین صدیق و پوران درخشنده بهترین‌های بخش داستانی سینمای ایران معرفی شدند.

پروانه زرین بهترین فیلمنامه بلند داستانی به فیلمنامه‌نویس «عینک» اهدا شد.

بهترین کارگردانی بلند داستانی ضمن تقدیر از هادی شریعتی برای فیلم «در میان امواج»؛ به کارگردان «برباد» پروانه زرین تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم بلند داستانی به مهرداد مجیدی تهیه‌کننده «برباد» اهدا شد.

سپس با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و علیرضا رضاداد و پخش کلیپی به یاد شهید بهنام محمدی، جایزه این شهید به فیلم کوتاه داستانی «جمعه گُل» به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی اهدا شد.

 

سپس هومن حاج‌عبداللهی که صداپیشگی عروسک پنگول را برعهده داشت، از داوران کودک جشنواره به روی صحنه دعوت کرد تا جایزه داوران کودک را به فیلم «پاستاریونی» به تهیه‌کنندگی بیتا منصوری اهدا کنند.

بیتا منصوری در سخنان کوتاهی گفت: باعث افتخارم است که امسال هم این جایزه را می‌گیریم چون سال گذشته نیز این جایزه را گرفته‌ام.

در ادامه پروانه زرین بهترین فیلم نوجوان به «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی اهدا شد.

غلامرضا رمضانی نیز با حضور کودکان نوجوان فیلمش که تعدادی از آنها تکواندوکار بودند، روی صحنه حاضر شد.

هیات داوران کودک و نوجوان بخش بین‌الملل نیز که کودکانی از کشورهای مختلف بودند روی صحنه حاضر شدند و پروانه زرین را به فیلم «تنها» از کشور فرانسه اهدا کردند.

سپس با پخش کلیپ جایزه یونیسف، مهتاب کرامتی سفیر یونیسف در ایران و دکتر بیل پارکس نماینده یونیسف در ایران و بهاره یگانه‌فر سه جایزه در این بخش اهدا شد.

بهترین بازیگر کودک و نوجوان به سجاد اسماعیلی بازیگر نوجوان فیلم «لکنت» اهدا شد. او با لهجه شیرین یزدی خواست تا امکانات بیشتری در شهرستان‌ها فراهم شود تا هنرمندان شهرستانی بیشتر دیده شوند.

دیپلم افتخار این بخش به محمدرضا حاجی‌غلامی برای «جمعه گل» تعلق گرفت و جایزه فیلم منتخب یونیسف به امیر مشهدی عباس برای فیلم «دوچ» تعلق گرفت.

 سپس با پخش کلیپ سیفژ و با حضور هیات داوران این بخش؛ پروانه زرین هیات داوران سیفژ به فیلم «خانه» از کره‌جنوبی تعلق گرفت.

پخش پویانمایی بین‌الملل پروانه زرین برای بهترین انیمیشن کوتاه «بدو رستم بدو» حسین ملایمی از ایران، بهترین کارگردانی بلند پویانمایی اشکان رهگذر برای «آخرین داستان» و بهترین فیلمنامه نیز برای اشکان رهگذر به «آخرین داستان» تعلق گرفت. بهترین انیمیشن بلند به نانسی از کانادا اهدا شد.

سپس با حضور امیر اسفندیاری و مهرعلیزاده جایزه آسیاپاسیفیک ثریا قاسمی بازیگر فیلم «ویلایی‌ها» به این هنرمند اهدا شد.

امیر اسفندیاری در سخنانی یادآور شد که طی چند روز گذشته جشنواره آسیاپاسیفیک در شهر تایپه برگزار شد و من و رسول صدرعاملی عضو هیات داوران آن بودیم و سه جایزه به سینمای ایران تعلق گرفت که در میان آنها ثریا قاسمی برای فیلم «ویلایی‌ها» جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت و حالا ما جایزه‌اش را در ایران به او می‌رسانیم.

سپس با همراهی علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی این جایزه به ثریا قاسمی اهدا شد.

او از فیلم «ویلایی‌ها» و منیره قیدی و تهیه‌کننده آن سعید ملکان قدردانی کرد و در ادامه سخنانش از فیلم «دوچ» که در آن بازی کرده و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور داشته به عنوان فیلمی سالم، ساده و بی‌ادعا و بسیار محترم که گروه آقای مشهدی عباس باشند، قدردانی کرد.

سپس داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان با حضور امیر اسفندیاری و داوران این بخش پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی را به فیلم «فقط برو» اهدا کردند.

بهترین فیلمنامه برای فیلم «شبی که شنا کردم» تعلق گرفت. بهترین کارگردانی فیلم بلند سینمایی به محمدرضا حاجی غلامی برای «لکنت» تعلق گرفت. جایزه ویژه هیات داوران به فیلم اندونزی تعلق گرفت، بهترین فیلم در بخش بلند به «خانه» از کره‌جنوبی تعلق گرفت.

سپس هیات داوران فیلم‌های کودک و نوجوان سینمای ایران با حضور مرضیه برومند، شبنم مقدمی، بهروز شعیبی، سحر عصر آزاد و سروش صحت برگزیدگان این بخش را اعلام کردند. وزیر ارشاد و محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی نیز آنها را در اهدای این جایزه همراهی می‌کردند.

بهترین فیلم پویانمایی کوتاه با تقدیر از فیلم کوتاه «یکی بود یکی نبود» پروانه زرین به «باربر» به داریوش اسکویی تعلق گرفت. پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی به «مارلون» درنا حاجی‌ها اهدا شد. بهترین بازیگری تقدیر ویژه هیات داوران مرتضی حسینی برای فیلم «سوم شخص غایب» انجام شد که این بازیگر نوجوان در سالن حاضر نبود و وحید نیکخواه آزاد جایزه‌اش را دریافت کرد.

در ادامه پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان به طور مشترک به سجاد اسماعیلی برای فیلم «لکنت» و سامیار محمدی برای فیلم «توپولی» اهدا شد.

تندیس زرین بهترین فیلمنامه به «ضربه فنی» تعلق گرفت. بهترین کارگردانی به فیلم سینمایی «لکنت» محمدرضا حاجی‌غلامی اهدا شد.

پروانه زرین بهترین فیلم کودک به «پاستریونی» به تهیه‌کنندگی بیتا منصوری و به کارگردانی سهیل موفق تعلق گرفت.

بهترین فیلم سینمای نوجوان به «ضربه فنی» به تهیه‌کنندگی غلامرضا رمضانی محصول مشترک کانون و بنیاد سینمای فارابی تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کودک و نوجوان به دو فیلم «آخرین داستان» اشکان رهگذر و «لکنت» محمدرضا حاجی‌غلامی تعلق گرفت.

اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان در بخش‌هایی با استندآپ کمدی همراه شد که با توجه به اینکه اختتامیه باید مناسب کودکان و نوجوانان بود در تایم طولانی و خسته‌کننده‌ای بود که حتی مخاطبان بزرگسال را هم جذب نمی‌کرد.

 

مرضیه برومند نیز در آخر که به عنوان عضو هیات داوری روی صحنه حاضر شده بود، گفت: آنقدر مراسم‌ها را طولانی می‌کنیم که موقع جایزه‌های اصلی هیچ کس حال ندارد دست بزند. برای وزیر، شهردار و مسئولان دست نزنید آنها می‌روند، برای هنرمندان دست بزنید.

فیلم "لکنت" روی میز نقد

لکنت

نشست خبری نقد و برسی فیلم "لکنت" به کارگردانی "محمد رضا حاجی غلامی" با حضور عوامل این فیلم در پردیس سینمایی چهارباغ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست که پیش از ظهر امروز _یک‌شنبه یازدهم شهریورماه_  با حضور محمد فتوحی شاه آبادی تهیه کننده، خدایار قاقانی منتقد، مارال سجادی نویسنده فیلمنامه، ابوالفضل سلیمی بازیگر و طراح این اثر و هم‌چنین سجاد اسماعیلی بازیگر نقش اول این اثر برگزار شد.

ابتدا خدایار قاضی منتقد این فیلم گفت: فیلم ریتم مناسبی داشت و مخاطب را با ذوق زدگی پیش می‌برد و ابعاد فرهنگی‌مان را در بخش های رفتاری و اخلاقی و معرفت روشن می‌کرد. آهنگ ساز فیلم فرید سعاتمند در انتقال احساس و موثر بود.

حاجی غلامی با اشاره به روند انتخاب سوژه گفت: سوژه فیلم لکنت را از یک عکس خبری به نام کتاب‌دار گرفتم که در روستایی چند کتاب جمع آوری کرده بود تا کتابخانه ای راه بیندازد.

بافت تاریخی خرانق خالی از سکنه است

در ادامه این نشست محمد فتوحی شاه آبادی تهیه کننده این اثر اظهار کرد: حاجی غلامی یکی از کارگردانان پر آوازه در یزد بود و همکاری با وی برایم باعث افتخار است. روزی که فیلمنامه را خواندم مطمئن شدم این کاری است که ارزش هر سختی را دارد. باتوجه به فیلمنامه می‌دانستیم کار سختی در پیش است.

وی ادامه داد: روز های سختی را در "خرانق" یکی از روستاهای اردکان در روستای یزد پشت سر گذاشتیم. بافت تاریخی خرانق خالی از سکنه است و گاهی مجبور بودیم صحنه های مورد نظر را بسازیم. با توجه به شرایط آب و هوایی شرایط اقلیمی به گونه ای متفاوت و متغییر بود. با همکاری و صبر همکاران این اثر را ساختیم.

تهیه کننده گفت: ابوالفضل سلیمی نیز یکی از بهترین طراحان استان است که مدرسه درون فیلم را در دو روز ساخت.

برخی سکانس‌ها را بارها نوشته‌ام

هم‌چنین مارال سجادی نویسنده این اثر اظهار کرد: نخستین چیزی که به ذهنم رسید، دختری بود دارای لکنت و برادری که می خواهد به خواهرش کمک کند. به جزئیات فکر می‌کردیم و داستان را پیش می‌بردیم. حاجی غلامی سخت گیر است و برخی سکانس‌ها را بارها نوشته‌ام.

وی گفت: دلیل انتخاب مقنی در این فیلم، وجود بافت بومی بود. قنات یکی از ارکان اصلی شهر یزد است. زمانی که صحبت یک پیرمرد می شود معنی بودن به ذهن می رسد. با تحقیقاتی که در زمینه قنات کردم کمک بسیاری به انتخاب این شغل کرد.

احساس رضایت از فضای کار و صحنه

در ادامه نیز ابوالفضل سلیمی بازیگر و طراح فیلم "لکنت" در خصوص این اثر گفت: پیش از بازی در این فیلم برای طراح صحنه انتخاب شده بودم. تنها فیلمی که از فضای کار و صحنه به شدت راضی ام و از طراحی آن لذت بردم فیلم لکنت است.

وی افزود: روستاهای متعددی را برسی کردیم تا این که به روستای خرانق رسیدیم. زنده کردن یک بافت مرده سختی هایی داشت. برای این فیلمنامه مدرسه نیز ساخته شد. تک تک وسیله ها و ابزار صحنه را بعد از بحث و جستجوی بسیار پیدا کرده‌ایم.

نزدیکی به زندگی کودکان روستا

سجاد اسماعیلی بازیگر نوجوان این فیلم نیز گفت: پیش از لکنت فیلمی به نام "سلام" را با حاجی غلامی تجربه کردم. زمانی که فیلمنامه را خواندم به نظرم بسیار جالب رسید. در این فیلمنامه فضای بومی یزد به تصویر کشیده شد. تجربه خیلی خوبی بود که بتوانم با کودکان روستا روی یک نیمکت بنشینم و بتوانم با زیر نظر گرفتن این کودکان خودم را به زندگی آنها نزدیک کنیم.

کارکردن با کودکان را دوست دارم

محمد رضا حاجی غلامی کارگردان این اثر اظهار کرد: سجاد اسماعیلی بازیگر نوجوان فیلم لکنت  در نقش رسول، ده‌ها برابر این دویده که بسیاری از این صحنه‌ها حذف شده است. مهم‌ترین جزء در سینما فیلمنامه است. اگر فیلمنامه درست باشد فیلم مناسبی از کار در می‌آید. فیلمنامه از فیلم قوی‌تر است. چرا که برخی از ایده‌ها اجرایی نمی‌شود. دویدن جزئی از فیلم  است و تنبیه‌ها و سختی هایی که در فیلم به چشم می خورد گاهی با نقش  پاهای رسول(سجاد اسماعیلی) است.

وی افزود: کارکردن با کودکان سخت است کارکردن با کودکان را دوست دارم و نمی خواهم وارد سینمای اجتماعی شوم و داستان های زیادی برای کودکان دارم، اما این سختی ارزش ساختن فیلم برای کودکان را دارد. در دوران کودکی ما فیلم های خوبی برای ما ساخته اند. ما نیز باید برای کودکان بسیازیم.

غلامی افزود: احساس می کنم در جامعه اکنون همه عصبانی اند. زمانی که ما بزرگترها عصبانی هستیم نمی توانیم آرامش و صلح را به کودکانمان انتقال دهیم.


 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا