محسن اختياري

و من الماء كل شيئ حي .

مي گويند جنگهاي آينده بشر نه بر سر مسائل سياسي و يا تملك اراضي و امثال آن ، كه بر سر آب خواهد بود ؟! و گفته مي شود كه اگر درست محاسبه كنيم همين الان هم يك ليتر آبمان بيش از يك ليتر نفت ارزش دارد ؟! و بسياري گفته ها و موضوعات ديگر كه پيرامون بحث پرچالش آب و بويژه كم آبي و بعضا بي آبي مطرح است . اما همه اينها به كنار كه امروز واقعا زنگ خطر براي بسياري از مردم و مسئولين كشور ما به صدا در آمده ؛ نمونه اش مطالبات مردمي در برخي شهرهاي جنوبي كشور كه اگر جدي تر مي شد بخصوص با سوء استفاده برخي رنگ و بوي ديگري به خود مي گرفت و يا بحثها و بعضا در گيريهايي كه هر از گاهي بر سر مسئله انتقال آب از مسير اصفهان به استان خشك و كويري ما يعني يزد بوجود مي آيد .

خشك ساليهاي پي در پي ، خشك شدن درياچه اروميه به عنوان نمونه عيني موضوع ، گزارشهاي مكرر از خشك شدن چشمه ها و قنوات و به دنبال آن خشك شدن درختان و به نوعي حيات . همگي واقعيتهاي بسيار جدي و تلخي هستند كه امروزه ديگر از حد شعار و حرف خارج شده و با عمق جان ملموس و محسوس شده اند .

قصد سخن پراكني پيرامون اين موضوع  گسترده را نداريم كه گفته ها بسيار است و عمق بحران ريشه دارتر از بسياري تصورات .

اما چه بايد كرد ؟! چرا كه قطعا بايد كاري كرد ! مگر مي شود اينهمه مردمي كه در مناطق خشك و كويري بويژه در فلات مركزي ايران زندگي مي كنند كوچ كنند و محدوده بسيار گسترده اي از وسعت كشور پهناور ما عاري از سكنه باشد ؟! كه قطعا چنين چيزي امكان پذير نيست . پس بايد كاري كرد .

مباحثي همچون صرفه جويي و اصلاح الگوي مصرف و اينگونه شعارها خوب است اما مشكل جدي تر و اساسي تر از اين حرفهاست .

برخي ايده استفاده ار آبهاي ژرف را مطرح مي كنند . عده ديگري موضوع شيرين سازي و انتقال آب از درياي عمان و خليج فارس به فلات مركزي ايران را پيگيري و مطرح مي كنند . وعده ديگري هم فقط خرده مي گيرند و انتقاد مي كنند و ساز مخالف مي زنند بدون آنكه چاره اي بينديشند و راه حلي بدهند ؟! و مطمئنا با اين اوصاف مشكل سال به سال و حتي روز به روز حادتر خواهد شد و كسي راه به جايي نخواهد برد .

چيزي كه مهم است اينستكه اگر اندكي و فقط اندكي به پيرامون خود ، همانند انبوه روستاهاي سرسبز ديروز و خشك شده امروز نگاه كنيم و بينديشيم متوجه خواهيم شد كه ديگر زماني براي تلف شدن نيست و كار از اين حرفها گذشته و بايد كاري كرد . مطمئنا كارهاي بزرگ نياز به همت مرداني بزرگ دارد و امروز ديگر وقت آنستكه تمامي كساني كه در اين زمينه ها دانشي و يا تجربه عملي دارند وارد گود شوند و همه و همه دست در دست هم دهند تا اين گره كور را بگشايند ، و قطعا در دنياي آكنده از دانش و تكنولوژي امروز راه حلهايي هست ؛ و چه بسا كشورهاي ديگري در ديگر نقاط دنيا شرايطي مشابه و يا حتي حادتر ازشرايط كشور ما داشته اند ولي مشكلشان را حل كرده اند .

و درنهايت آنچه امروز در اين مبحث حائز اهميت است اينستكه ديگر كار از ايراد گرفتن و انتقاد مخرب بدون ارائه راهكار  گذشته و هر كس دانش و تجربه و توان كمكي  دارد بايد پا در ميان بگذارد و همه دست در دست هم دهند تا با مديريت و همدلي بزرگترين مشكل پيش روي كشور علي الخصوص در مناطق خشك و كويري و پهناور فلات مركزي ايران همچون استان ريشه دار يزد را چاره سازي كنند .

به اميد فرداهايي بهتر

                                                                                 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا