محمد مهدی جوادیان زاده  در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد  با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی گفت : اولین بحث اقتصاد مقاومتی بحث آب است ، ماباید منابع آب  موجود خود را حفظ نموده چرا که  این منابع ،منابع استراتژیک می باشند و وابسته شدن به منابع خارج از حوزه مشکلاتی را به همراه  دارد و از ابتدای سالجاری تا کنون  12 مورد به خط اول انتقال آب به یزد تعرض شده یعنی هر نه روز یک تعرض .

وی اظهارداشت: آب،  مبنای توسعه می باشد  که در حوزه آب ، ناهنجاری هایی وجود دارد در بعضی از مناطق این ناهنجاری ها خیلی شدید و در بعضی از مناطق مانند شهرستان بهاباد کمتر دیده می شود  .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  ادامه داد : اگر با این ناهنجاری ها به موقع  برخورد نشود به یک غده سرطانی تبدیل شده  و رشد می کند باید این ناهنجاری ها را  کنترل و از همان ابتدا رفع گردد.

جوادیان زاده  بیان کرد :  امیدواریم  بتوانیم  با کمک شوراهای حفاظت از منابع آب و فرمانداران شهرستانها با این  ناهنجاری ها مقابله و مسئله آب را حل نمائیم.

  وی تأکید نمود : ما باید مصرفمان را به اندازه منابع آبی که در اختیار داریم برسانیم و استفاده ی بی رویه از طبیعت و محیط زیست بی انصافی است ،ما باید این منابع را برای فرزندانمان و نسل آینده حفظ نموده و بدون آب نمی توانیم  آینده ی روشنی را برای آنها ترسیم کنیم.

جوادیان زاده  گفت : برای مدیریت منابع آب باید مردم را به میدان آورد تا خودشان این منابع آب را مدیریت نمایند یعنی مدیریت مشارکتی را اجرا  نمود و در مدیریت منابع آب تجدید نظر کرده و به گذشته برگردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان این مطلب که  با دانش امروزی و با کمک کشاورزان باید مدیریت مشارکتی را احیاء کنیم  تصریح کرد : اجرای مدیریت مشارکتی نیاز به  راهکاردارد یکی از این راهکارها  این است که باید مسئله آب را مسئله چند انضباطه میان بخشی دانست  و مسئله آب  را تنها مربوط  به  شرکت آب منطقه ای ندانند و با کمک مردم آب را به یک مسئله اجتماعی تبدیل نمود.

  وی در مورد  برگزاری رویداد  شب مهر آب یزد که برای اولین بار در کشور انجام شد اظهارداشت: یکی از این راهکارها برگزاری شب مهر آب یزد است که  با کمک هنرمندان کارهای هنری با موضوع اهمیت و صرفه جوئی در آب تولید شد و مردم از این رویداد استقبال نموده و 9 مورد  کار هنری اکران شد و از زبان هنر در مورد مسائل آب با مردم گفتگو   و تبادل نظر گردید.

 جوادیان  زاده خاطر نشان ساخت: امیدواریم بتوانیم این رویداد را  در تمامی شهرستانهای استان انجام دهیم و هر ماه در یک شهرستان این رویداد را اجرا کنیم. رویداد شب مهر آب یزد  یک گردهمائی اجتماعی با موضوع آب  می باشد

  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد دومین  راهکار  را اجرای  طرح سپاس  آب برشمرد و گفت :  وظیفه اصلی اجرای این طرح  برعهده شورای حفاظت از منابع آب  است ،  در هر شهرستانی سه طرحی که بهترین راهکار مدیریت مصرف  در بخش کشاورزی ، صنعت ، خدمات و معدن ، شرب و بهداشت  را ارائه نماید در شورای حفاظت  از منابع آب شهرستان  انتخاب و مصوب شده و به ما اعلام می گردد تا در شورای حفاظت از منابع آب  استان این  سه طرح در هربخش را  که از بین 30 طرح ارسالی برگزیده شده  مدال سپاس آب داده می شود و در هر شهرستان هم از این طرح ها تقدیر می شود.

 وی ادامه داد : جلسه شورای ترویج ،طرح های برگزیده را از طریق رسانه ها ترویج  می دهد تا مردم راه نجات را بیاموزند و  از این  طریق دانش مدیریت مصرف را به اشتراک بگذاریم و انشاالله این طرح در سطح ملی هم اجرا شود.

 جوادیان زاده  گفت: اطلاع رسانی  در مورد مسئله آب در جامعه  بطور چشمگیری انجام شده است  ودر صورتی که این اطلاع رسانی ها بیشتر از حد استاندارد شود باعث می شود تا  در  مردم احساس عدم امنیت و نگرانی ایجاد شود و اکنون زمان   ارائه راهکار و نشان دادن  مسیر نجات  برای گذر از این بحران آبی می باشد .

  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  با اشاره به اجرای  طرح صد درصدی مدیریت مصرف آب خاطر نشان ساخت:  بنابر موافقت کارگروه سازگاری با کم آبی استان، با کاهش 50 درصدی مصرف در بخش کشاورزی در چارچوب آب قابل برنامه ریزی در این بخش، 30 درصد کاهش مصرف در بخش صنعت و معدن با بازچرخانی آب و 20 درصد کاهش مصرف در بخش شرب و بهداشت با ترویج استفاده از لوازم کاهنده و اقداماتی از قبیل نصب سایه بان کولر می توان به صد در صد مدیریت مصرف دست یافت.

جوادیان زاده  صرفه جویی در مصرف آب را نیازمند همکاری مردم دانست و تأکید کرد : تا پنج سال آینده راهکاری جز مدیریت مصرف آب برای تأمین آب استان یزد نداریم.

 همچنین  فرماندار بهایاد در این جلسه باتوجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی های اخیر، بهره برداری و مصرف بهینه در منابع آبی را از ضروریات پیش روی این  شهرستان دانست.

"محمد مهدی خانی زاده بهابادی"  تصریح کرد: برای مدیریت منابع آب شهرستان  بهاباد باید برنامه ریزی اصولی داشته باشیم تا با چشم انداز روشن در کنترل ورودی و خروجی آبهای شهرستان بتوانیم افت سطح سفره های زیرزمینی شهرستان را به صفر برسانیم

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با بیان اینکه بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده کلان منابع زیرزمینی شهرستان می باشد بر ضرورت استفاده از الگوی كشت مناسب در جهت حفظ منابع آب تأکید نمود.

وی همچنین خواستار همکاری و توجه ویژه همه دستگاههای اجرایی شهرستان برای مدیریت در مصرف آب و کمک به رفع مشکلات آب شد.

 در ادامه جلسه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد اظهارداشت: در شهرستان بهاباد 97 حلقه چاه مجاز وجود دارد که از این تعداد  54 حلقه چاه کشاورزی ، 20 حلقه چاه صنعت و 23 حلقه چاه شرب و خدمات می باشد.

سید محمد طباطبائی  میزان  افت متوسط سالیانه درازمدت سطح آب زیرزمینی   در شهرستان بهاباد   را    0.48  متراعلام کرد.

وی افزود : دلایل افت شدید سطح آب زیرزمینی و وقوع بحران فعلی ،توسعه غیر اصولی و بهره برداری های بی رویه و کاهش نزولات جوی می باشد.

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد  درمورد روند اجرای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی در شهرستان بهاباد اظهارداشت:  در سال گذشته  اجرای  طرح خاموشی 45 روزه چاه های کشاورزی ، اجرای طرح ملی داناب و جداسازی آب شرب از فضای سبزدر قالب این طرح اجرا شده است.

 طباطبائی در پایان سخنانش  تعدیل پروانه بهره برداری 50 حلقه از چاههای کشاورزی  که دبی قبلی  آنها حدود 670 لیتر در ثانیه و دبی فعلی  آن به حدود 510 لیتر در ثانیه رسیده  با میزان صرفه جویی 160 لیتر در ثانیه،نصب 39 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای منطقه که 28 حلقه از این تعداد جزء چاه  کشاورزی می باشد را جزء اقدامات صورت گرفته درخصوص طرح احیاء و تعادل بخشی اصلاح  در شهرستان بهاباد  برشمرد.

گفتنی است جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد به ریاست فرماندار و با حضور محمد مهدی جوادیان زاده  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد و سایر  اعضای این شورا در محل فرمانداری  شهرستان بهاباد برگزار شد ودر این جلسه اعضاء در مورد  مدیریت و حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد  بحث و تبادل نظر نمودند.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا