فرماندارمیبد تأکید داشت: جانمایی پروژه فاضلاب میبد با هماهنگی آیت‌الله اعرافی و نماینده مردم میبد در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و در صورت بروز مشکل یا آلودگی نخواهیم گذاشت پروژه به این شیوه دنبال شود.

فرماندارمیبد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار میبدخبر در خصوص نشست مشترک با برخی اهالی شهیدیه برای رفع دغدغه‌های موجود در مورد پروژه فاضلاب بیان داشت: ابتدا گلایه‌ای از دوستان دارم به این جهت که انتشار یک‌طرفه و بدون هماهنگی این جلسه که یک جلسه کاری بود به‌دوراز نزاکت و اخلاق بود حداقل هماهنگ می‌کردند یا اجازه می‌گرفتند که محتوای این جلسه منتشر شود یا نه. قطعاً اگر جلسه رسمی‌تر بود به‌هرحال بنده کلیه قواعد فنی پروژه را مطرح کرده تا مردم بیشتر آگاهی یافته و حقایق را در مورد این پروژه را درک کنند.

از نگاه‌های سیاسی به پروژه فاضلاب به نفع مردم استفاده شد

وی افزود: قسمتی که دوستان در خصوص فشارهای سیاسی مطرح کردند بنده به آن‌ها عرض کردم که از این فشارها که بهتر است از واژه نگاه‌های سیاسی استفاده شود در جهت منافع شهرستان و مردم بهره‌برداری شد تا پروژه به سمت ضلع جنوب شرقی که در جهت بادهای غالب نباشد منتقل شود، این کار برای حفظ منافع بیشتر مردم صورت گرفت درحالی‌که اگر مکان قبلی هم بود مشکلی نداشت و اتفاق خاصی نمی‌افتاد. مکان جانمایی شده برای پروژه درست در کنار مجموعه 2 هزار هکتاری واحدهای صنعتی منطقه ویژه قرارگرفته و اگر مشکلی بود پیمانکار بیشتر دغدغه داشت و حساس بود چون طرح کوثر حدود 200 متری مجموعه صنعتی قرار داشت با همه این اوصاف همه تمهیدات لازم اندیشیده شده بود و بارها و بارها از دوستانی که دغدغه داشتند خواسته‌شده بود تا بازدیدی از پروژه‌های فاضلاب مشابه میبد در هر نقطه از ایران که درخواست داشته باشند بکنند تا با این نوع سیستم که برای میبد ثبت سفارش شده و بروزترین دستگاه‌ها را دارد آشنا شوند.

سیستم فاضلاب میبد از نوع لجن فعال بوده که هیچ‌گونه بو و آلودگی ندارد

فلاح با اشاره به اینکه قیاس مطرح‌شده توسط دوستان قیاس درستی نبود، اظهار داشت: برخی نگاه 20 سال پیش رادارند که از سیستم فاضلاب برکه‌ای قرار است استفاده شود اگر چنین بود من خودم سخت پافشاری می‌کردم تا پروژه در فاصله 50 کیلومتری اجرا شود درحالی‌که سیستم میبد فرق می‌کند و سیستم فاضلاب میبد از نوع لجن فعال بوده که هیچ‌گونه بو و آلودگی ندارد. پیشنهاد بنده این است دغدغه این دوستان به سمت کمک به حل مشکلات جامعه، محرومین و نیازمندان سوق یابد، اگر دغدغه‌های مطرح‌شده توسط آن‌ها فنی، معقول و درست بود ما نیز با آن‌ها همره می‌شدیم. با توجه به اینکه ما به‌نظام و مردم تعهد داریم نمی‌گذاریم کمتر مشکلی برای مردم پیش آید. اگر کار پروژه فاضلاب تعطیل یا ابتر شود اولین و بیشترین ضربه متوجه مردم شهیدیه خواهد شد زیرا بیشترین دغدغه‌های مربوط به فاضلاب و بالا بودن آب‌های سطحی متوجه این منطقه بوده به‌طوری‌که با حفر یک متر چاه آب بالا می‌آید. بازهم تأکید می‌کنم که هیچ‌کس 5 مترمکعب آب در شبانه‌روز برای صنعت به ما نمی‌دهد و حیات صنعت ما درگرو آبی است که تبدیل به احسن شود. این مکان‌یابی به‌طور کامل با مناطق مسکونی فاصله دارد.

جانمایی پروژه فاضلاب میبد با هماهنگی آیت‌الله اعرافی و نماینده مردم در مجلس صورت گرفته است

فرماندارمیبد با تأکید بر این موضوع که توسعه شهیدیه به سمت منطقه ویژه اقتصادی غیرممکن است، ابراز داشت: مطرح‌شدن این‌گونه دغدغه‌ها خوب است به شرطی که به شیوه‌ای نباشد که اذهان مردم را درگیر و آن‌ها را نگران کند. بیان این دغدغه‌ها به این شیوه مبحثی است که جای تأمل و بررسی دارد. جانمایی پروژه فاضلاب میبد با هماهنگی آیت‌الله اعرافی و نماینده مردم در مجلس صورت گرفته است. ما برای توسعه عمرانی و فضای سبز شهیدیه اقدام به بهسازی و توسعه پارک شهیدیه را بااعتباری بالغ‌بر 600 میلیون تومان در نظر داریم که این طرح تا یکی دو هفته آینده آغاز خواهد شد. کل شبکه‌های آب شهیدیه نیز توسط ستاد بازآفرینی بااعتباری بالغ‌بر 530 میلیون تومان که به‌صورت 100 درصد تخصیص‌یافته بهسازی می‌شود. در بحث عمرانی هر کاری که برای مردم شریف منطقه لازم باشد کوتاهی نکرده و همراهی می‌کنیم تا اقداماتی صورت گیرد که موجبات رضایت حق و مردم را فراهم سازد.

 بیان مباحث غیر فنی و کارشناسی سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند

فلاح در ادامه گفت: پیمانکار مجموعه‌ای وابسته به بازنشستگاه صنایع دفاع بوده که پروژه‌های متعددی را در اقصی نقاط کشور اجرا کرده است. با هر نگاهی که به این پروژه داشته باشیم این طرح برای یک سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی ندارد چون 300 میلیارد تومان باید هزینه کند ولی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و بهره‌برداری از امکانات سرمایه‌گذار آمد تا در این پروژه که سود چندانی هم برایش ندارد سرمایه‌گذاری کند تا اشتغالی خوب و پایدار به‌واسطه آن در منطقه ایجاد شود. بیان مباحث غیر فنی و کارشناسی سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند درحالی‌که ما او را به سرمایه‌گذاری و همراهی در زمینه‌های دیگر تشویق کرده تا در راستای توسعه صنایع پاک نیز تأثیرگذار باشد. درعین‌حال بنده برای رفع دغدغه جوانان و مردم و آن‌هایی که انگیزه دارند مسائل را دنبال کنند حاضرم جلسات دیگری را تشکیل دهم فقط خواهش دارم با یک مبنای جامع و کامل سخن بگویند تا کار به نتیجه برسد. بنده بنا ندارم میبد را ترک کنم و قطعاً نمی‌خواهم کاری را انجام دهم که درست و اصولی نباشد، مطمئن باشید در این پروژه هیچ آلایندگی و بوی نامطبوعی را ایجاد نخواهد کرد و بنا دارم پارک دیگری را در این منطقه احداث کنم و خواهیم دید که این پروژه کمترین حاشیه را داشته باشد.

هیچ دستگاه یا گروه نظارتی در مورد جانمایی پروژه فاضلاب بحثی ندارد

فرماندار با تأکید بر این موضوع که هیچ دستگاه یا گروه نظارتی در مورد جانمایی پروژه فاضلاب بحثی ندارد، بیان داشت: نمی‌دانم دوستان چرا با این شیوه و با چه انگیزه‌ای قصد پیگیری موضوع فاضلاب رادارند، فکر می‌کنم انگیزه فنی و قابل توجیهی نداشته باشند. از مردم بزرگوار و همراه میبد و شهیدیه تقاضا دارم با توجه به اینکه ما در جامعه‌ای نظام‌مند و بر مبنای قانون هستیم گفته‌های غیر فنی را توجه نکنند و ما حاضریم دو کارشناس خبره، جامع و کامل از طرف مردم و آن‌هایی که دغدغه دارند انتخاب‌شده و پروژه را بررسی کنند و ببینند اگر در فاصله 100 متری خدای‌ناکرده بوی نامطبوع و یا کانونی از آلودگی و پشه باشد با توجه به دغدغه‌ای که بنده، آیت‌الله اعرافی و نماینده مردم‌داریم نخواهیم گذاشت پروژه به این شیوه ادامه یابد.

فلاح در پایان تصریح داشت: حساسیت ما به این موضع بیشتر از این دوستان بوده چراکه ما مسئول هستیم و مسئولیت داریم کار به نحو مطلوب انجام شود. از ساعت 6 صبح تا 18 عصر در جهت خدمت‌رسانی به مردم بوده و آماده شنیدن دغدغه‌های معقول دوستان هستیم به‌شرط آنکه به این شیوه مسائل را بزرگ جلوه نداده و روی آن‌ها مانور ندهند بلکه از روی عقلانیت به موضوعات نگاه کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا