تفاهم نامه همکاری های اقتصادی میان سرمایه گذاران در حوزه تولید انرژی خورشیدی میان کشورهای ایتالیا و چین و مقامات اقتصادی و سرمایه گذاری استان یزد امضاء شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، این تفاهم نامه در محل مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد به امضاء " لی چی " مدیر شرکت چینی، " دنارو " مدیر شرکت ایتالیایی و " علی زینی وند " معاون استاندار یزد، " غلامعلی سفید " رئیس شورای شهر و " مهدی جمالی نژاد " شهردار یزد رسید.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در مراسم امضاء این تفاهم نامه گفت: قرار است با همکاری شرکت های یاد شده از کشورهای ایتالیا و چین با ورود سرمایه های خارجی ، نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت کل 500 تا 1000 مگاوات برق در استان یزد احداث و راه اندازی شود.

" علی نمازی"  افزود: همچنین 20 هزار نیروگاه خانگی هر کدام به ظرفیت 5 کیلووات با همکاری شرکت های ایتالیایی و چینی در یزد احداث می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون سرمایه گذاری های مهمی با مشارکت کشورهای خارجی در استان یزد انجام شده است ابراز امیدواری کرد: این سرمایه گذاری ها  زمینه گسترش فعالیت ها و همکاری های اقتصادی و تجاری میان این دو کشور و جمهوری اسلامی ایران  و به خصوص استان یزد را فراهم آورد.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد همچنین گفت: امیدواریم زمینه لازم برای عملیاتی شدن تفاهم نامه همکاری میان کشور های چین، ایتالیا و یزد فراهم شود.

" لی چی " مدیر شرکت چینی نیز با معرفی شرکتش گفت: این شرکت سالهای طولانی در زمینه های استخراج معادن، فلزات، احداث نیروگاه خورشیدی، حمل و نقل و غیره در ایران فعالیت دارد و تاکنون  دو و نیم میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری داشته است.

" دناورو " مدیر شرکت ایتالیایی حاضر در این نشست هم با ابراز خرسندی از  حضور در ایران  و استان یزد گفت: شرکتش تجربه سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی ، آلمان و سوئیس و دیگر کشورهای جهان را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد همزمانی امضاء تفاهم نامه همکاری اقتصادی وسرمایه گذاری استان یزد با کشورهای ایتالیا و چین با روز ثبت جهانی یزد را یاد آور شد و گفت: یک سال قبل بافت تاریخی یزد از سوی سازمان بین المللی یونسکو ثبت جهانی شد و شش ماه قبل نیز یزد از سوی بنیاد جهانی انرژی به عنوان شهر پایدار انرژی جهان معرفی شد.

" غلامعلی سفید " افزو.د: گذشتگان ما با صنعت، کویر، تابش نور خورشید و بی آبی و شن های روان همزیستی داشته اند و خوشحالیم هم اینک ما نیز روش گذشتگان را ادامه می دهیم و از انرژی خورشیدی استفاده می کنیم و امیدواریم با سرمایه گذاری داخلی و خارجی بتوانیم انرژی پاک را در یزد توسعه دهیم.

" مهدی جمالی نژاد " شهردار یزد هم " یزد " را شهر اسطوره ای خواند که به دلیل داشتن آثار و بناهای تاریخی منحصر به فرد، ریشه در تمدن و تاریخ دارد و  به همین دلیل بافت تاریخی یزد ثبت جهانی و به عنوان شهر پایدار و خشتی جهان معرفی شده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان یزد هم  یزد را دارای صنعت و شبکه برق پایدار دانست که محل خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه تولید برق است.

" صباغ زادگان " با بیان اینکه دو هزار و 600 مگاوات نیروگاه برق در استان در حال بهره برداری است گفت: هم اینک یک هزار و 500 مگاوات برق توسط بخش خصوصی و یک هزار مگاوات برق توسط بخش دولتی تولید و 70 درصد انرژی استان در بخش صنعت مصرف می شود.

وی گفت: پنج خط 400 کیلو ولت برق استان یزد متصل به شبکه سراسری می باشد و از این طریق انرژی الکتریکی از استان یزد به سایر استان ها و خارج از کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهشی انرژی خورشیدی کشور در یزد قرار دارد تصریح کرد: هم اینک به میزان 700 مگاوات متقاضی سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی در یزد وجود دارد و تاکنون 270 مگاوات قرار داد خرید تضمینی 20 ساله امضاء شده است.

وی ادامه داد: 5/33 مگاوات نیروگاه خورشیدی در مدار قرار دارد و با بهره برداری از طرح های در دست احداث تا پایان این میزان به 70 مگاوات می رسد.

در مراسم امضاء این تفاهم نامه که مسئولان اقتصادی وسرمایه گذاری استان یزد حضور داشتند؛ بر همکاری و گسترش روابط اقتصادی و تجاری کشورهای یاد شده با ایران و یزد تاکید شد.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا