خامسی : اطمینان از حلیت و طهارت دام و طيور ذبح شده و مسئله نظارت بهداشتي و شرعي بر اجزا حرام حیوانات حلال گوشت، از اهم وظایف اين ناظران شرعی است.

سید محمد کاظمی خامسی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان يزد گفت: پرورش شتر مرغ یک صنعت جدید و نوپدید در استان یزد است که به دلیل کم آب‌بر بودن، براي استان بسیار مناسب است و اين در حالي است كه نه تنها از گوشت، تخم و پوست اين پرنده استفاده می‌شود، بلکه روغن این پرنده نیز در مصارف بهداشتی و آرایشی و حتی از پوکه تخم و پر این پرنده نیز می‌توان در کارهای هنری استفاده کرد.

وي افزود: این صنعت در بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط و دامداران به سرعت در حال گسترش است و هر روز شاهد افتتاح واحدهای پرورش شتر‌مرغ در سرتاسر استان هستیم  لذا برای ساماندهی و نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی واحدهای پرورش شتر مرغ  تشکیل جلسات متعدد توجیهی در اداره کل دامپزشکی یزد با حضور مسئولان مربوطه دنبال مي‌شود.

خامسي در اين باره خاطرنشان كرد: به منظور ساماندهی کشتار شترمرغ در کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی استان با شرکت تعاونی شتر‌مرغ‌داران استان جلساتی برگزار و مقرر شده است تا برای ساماندهی این موضوع فعالیت‌های به صوت گسترده انجام شود.

وی گفت: هم‌اکنون کشتار شترمرغ در واحدهای پرورشي به روش سنتی انجام می‌شود که از لحاظ بهداشتی و شرعی، مشکلاتی را به وجود آورده است که ساماندهی این موضوع در اولویت کاری مجموعه دامپزشکی می باشد

اين مسئول با اشاره به کشتار غیربهداشتی شترمرغ در خارج از کشتارگاه‌ها نيز گفت: در مورد بلدرچین هم چندین سال پیش، همین موضوع اتفاق افتاده بود به نحوي كه بلدرچین در واحدهای تولید‌ي و پرورشي به صورت سنتی کشتار می‌شد ولی با برگزاری جلسات متعدد با پرورش‌دهندگان بلدرچین و توجیه و بیان مشکلات کشتار غیربهداشتی در واحدهای آنها، هم‌اکنون این مجموعه‌ها ساماندهی شده و در هیچ یک از واحدهای پرورش دهنده کشتاري صورت نمی‌گيرد بلكه کشتار اين پرونده نيز در کشتارگاه صنعتی طیور در حال انجام است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان گفت: در حال حاضر با توجه به گسترش صنعت نوپدید پرورش شترمرغ در استان، باید ذبح این حیوان نیز به کشتارگاه‌های سطح استان که ناظرین بهداشتی و شرعی در آنها حضور دارند، سوق داده شود.

خامسی با بيان اين كه کشتار شترمرغ در واحدهای تولیدی به دلیل پراکندگی اين واحدها بدون هیچ گونه نظارتی انجام مي‌شود و مي‌تواند داراي مشکلات شرعی و بهداشتی باشد، اضافه كرد: در حال حاضر نيز تنها كشتارگاه صنعتي داراي مجوز بسته‌بندی گوشت شتر‌مرغ استان در مهريز وجود دارد.

به گفته اين مسئول، بیش از 20 واحد پرورش شتر‌مرغ با ظرفيت دو هزار قطعه در سطح استان در حال فعالیت هستند که با توجه به گستردگی کار می‌تواند حجم زیادی اشتغالزایی را فراهم آورد.

وي وجود ناظر شرعی در کشتارگاه‌ها را پر اهمیت دانست و گفت: اطمینان از حلیت و طهارت دام و طيور ذبح شده و مسئله نظارت بهداشتي و شرعي بر اجزا حرام حیوانات حلال گوشت، از اهم وظایف اين ناظران است.

خامسي در پايان نيز يادآور شد: هم‌کنون 19 ناظر شرعی در 15 کشتارگاه سنتی و صنعتی استان یزد اعم از دام و طیور، مشغول به فعالیت هستند و اين در حالي است كه از مجموع تعداد کشتارگاه‌های استان تنها دو کشتارگاه دام و چهار كشتارگاه طيور به صورت صنعتي فعاليت دارند و بقيه به شكل سنتي اقدام به كشتار مي‌كنند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا