مهندس فرشید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد می گوید: برای اولین بار در کشور، طرحی در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد به تصویب رسید که براساس آن پروژه های بزرگ ساختمانی در گروه های "ج" و "د" می توانند از بسته حمایتی این سازمان استفاده کنند تا ضمن حمایت و تشویق و جذب سرمایه گذاران پروژه های بزرگ عمرانی و ساختمانی، نظارت مقیم و دائمی نیز در این پروژه ها برقرار شود.

به گفته وی پس از تصویب نهایی طرح در هیئت چهار نفره متشکل از معاون عمرانی استانداری، شهردار، مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، مقرر شد در مرحله نخست پروژه های مسکونی و تجاری گروه " د " که متراژ آنها از 5 هزار متر مربع به بالا یا از روی شالوده دارای ده طبقه و بیشتر هستند مشمول این طرح قرارگیرند.

از ویژگی های این طرح استفاده از مهندسان دارای صلاحیت طراحی (پایه یک با حداقل 6 سال سابقه از پایه یک) و نظارت ( پایه یک نظارت) می باشد که تا به حال 264 نفر مسئولیت برای طراحی و نظارت در رشته های عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی و نقشه برداری قبول مسئولیت کرده و 12 پروژه بزرگ ساختمانی با متراژهای مختلف از این سیستم حمایتی استفاده کردند.

مهندس فرشید خاطرنشان کرد: فهرستی از مهندسان واجد شرایط (دارای صلاحیت و ظرفیت کافی) تهیه و در اختیار سرمایه گذاران و مالکین جهت انتخاب و عقد قرارداد، قرار گرفته است.

به گفته وی از مزایای مهم این بسته حمایتی، اعمال تخفیف هایی بین 25 تا 45 در صد نسبت به تعرفه های جاری گروه "د" می باشد تا باعث شویق به سرمایه گذاری و رونق اقتصادی و اشتغالزایی مهندسین و سایر دست اندرکاران ساخت و ساز در استان گردد. 

با اجرایی شدن این بسته حمایتی مالکین و سرمایه گذاران بایستی ناظرین مقیم و کارگاهی خود را  بر اساس فرم های مشخصی به سازمان اعلام نمایند. گروه نظارت مضاعف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد عملکرد و حضور ناظرین کارگاهی در پروژه ها را بررسی خواهند کرد تا ضمن حضور مستمر ناظرین کارگاهی در پروژه، مسائل و مواردی که نیاز به اصلاح دارد پیگیری شود.

رئیس سازمان با ابراز رضایت از رعایت مباحث شهرسازی و معماری بومی و به ویژه رعایت مقررات ملی ساختمان در اجرای این پروژه ها و تثبیت جایگاه ناظر کارگاهی در آنها، از اشتیاق گسترده روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان دیگر استان ها برای الگو برداری از این طرح سخن گفت و افزود: یکی از مهمترین محورهای مهم بحث در اجلاس روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور و اعضای شورای مرکزی در نشست 227 این شورا که هفته پیش در یزد برگزار شد ابتکار عمل هیئت مدیره این استان در تدوین و اجرای بسته حمایتی بود.

مهندس فرشید با تاکید بر اینکه تمام پروژه های مربوط به بسته حمایتی دارای مجری ذی صلاح می باشند، از مهندسان تلاشگری که فاقد هرگونه منع قانونی بوده و در ازای دریافت حق الزحمه کمتر از تعرفه، این مسئولیت را پذیرفته و عملاً سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد را در اجرایی کردن نظارت کارگاهی حمایت کرده اند تشکر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به رایزنی های انجام شده و تعامل فزاینده ای که بین سازمان با معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهردار، شورای شهر و اداره کل راه وشهرسازی وجود دارد شاهد روند هرچه بهتر و مناسب تر در حوزه ساخت و ساز استان و احداث ساختمان های اصولی و فنی باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا