فرماندار اشکذر در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد، بر حمایت ویژه فرمانداری اشکذر از برنامه‌های نوآورانه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، محمدعلی شاه‌حسینی در این جلسه با تشکر از همه دست‌اندرکاران، کتابداران و متولیان امر کتابخوانی در شهرستان گفت: وضعیت کتابخوانی در اشکذر مطلوب است ولی در برخی شاخص‌های کتابخانه‌ای نظیر میزان عضویت مردم، جای تلاش و فعالیت بیشتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان اشکذر ظرفیت پیشرفت چشمگیر در همه شاخصه‌های کتابخوانی را دارد، افزود: در چهار سال گذشته روستاهای ابراهیم‌آباد، شمسی و شرف‌آباد موفق شده‌اند به عنوان روستاهای برتر دوستدار کتاب کشور معرفی شوند که اینگونه موفقیت‌ها می‌تواند در سایر حوزه‌های مرتبط با کتابخانه‌ها نیز به دست آید.

فرماندار اشکذر بر لزوم استفاده از ظرفیت خیران شهرستان برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها تأکید کرد و بیان داشت: اعتبارات دولتی به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی مدیریت کتابخانه‌ها شود و لازم است خیران شهرستان نیز برای تجهیز، بهسازی و تأمین هزینه‌های کتابخانه‌ها، یاری‌گر این حوزه مهم فرهنگی در شهرستان باشند.

وی برگزاری منظم و مستمر جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی در سال جاری را خواستار شد و تصریح کرد: اجرای برنامه‌های نوآورانه فرهنگی در سال جدید در دستور کار کتابخانه‌های عمومی شهرستان قرار خواهد گرفت و فرمانداری اشکذر نیز از این طرح‌ها حمایت خواهد کرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر، نقش کتابداران در پویایی کتابخانه‌ها را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: در صورتی که کتابداران خدوم شهرستان بیش از پیش خلاق و پرتحرک باشند، شاهد رشد و پویایی هرچه بیشتر کتابخانه‌های اشکذر نیز خواهیم بود.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به پیشتازی شهرستان اشکذر در دو شاخص کتابخانه‌ای در سطح استان، گفت: اشکذر، از نظر میزان امانت کتاب جایگاه نخست استان را دارد و این امر نشان دهنده استفاده بهینه اعضا از منابع کتابخانه‌ها در این شهرستان است.

وی افزود: با وجود اینکه اشکذر در دو شاخصه امانت و تعداد کتاب نسبت به جمعیت، مقام نخست استان را دارد، ولی در سایر شاخص‌ها و به خصوص میزان عضویت باید وضعیت شهرستان بهبود یابد.

دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه تنها منابع درآمدی نهاد کتابخانه‌ها، سهم نیم‌درصد شهرداری و بودجه‌های تملک و دارایی است، ابراز امیدواری کرد، با مساعدت شهرداری اشکذر، بدهی‌های نیم‌درصد سال 96 و سهم سال 97 کتابخانه‌ها به موقع پرداخت شود.

وی همچنین خواستار توجه ویژه فرمانداری اشکذر برای ارتقای یودجه تملک و دارایی کتابخانه‌ها در سال جاری شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابلاغیه نهاد کتابخانه‌های عمومی برای راه‌اندازی کتابخانه در همه شهرهای فاقد این مرکز مهم فرهنگی، گفت: تنها شهر فاقد کتابخانه در استان یزد، خضرآباد از توابع شهرستان اشکذر است که خوشبختانه با مساعدت و همراهی شهرداری خضرآباد، مقرر شد ساختمان مناسب و مجهزی به این امر اختصاص یابد تا بدین‌ترتیب 100 درصد شهرهای استان یزد واجد کتابخانه باشند.

دوست فاطمی‌ها در پایان سخنان خود همچنین خواستار حل مشکل زمین موقوفه کتابخانه عمومی امام رضا(ع) اشکذر با مساعدت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و ادامه روند عادی کار این کتابخانه در شهر اشکذر شد.

در ابتدای این جلسه، حامد عطارها، معاون اداره کل کتابخانه‌های استان و ولی‌الله حفیظی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اشکذر گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های استان و شهرستان و فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه‌های اشکذر طی سال 96 ارائه کردند.

مهدیه‌سادات حسینی مطلق، کارشناس فرهنگی و مطالعه مفید اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در بخش دیگری از این جلسه به تشریح روند اجرایی «هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی» پرداخت و گفت: در این دوره از جشنواره 7 کتاب ویژه رده‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال معرفی شده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان و سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی، نسخه مکتوب و الکترونیک این کتاب‌‌ها را دریافت و در جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: مهلت شرکت در این جشنواره تا پایان تیرماه 97 اعلام شده است و در مراسم اختتامیه این جشنواره که در شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود، از نفرات و خانواده‌های برتر شرکت‌کننده تقدیر خواهد شد.

در پایان این جلسه نیز با تصویب اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی اشکذر، مقرر شد جلسات این انجمن به صورت منظم و هردو ماه یکبار طبق تقویم پیشنهادی برگزار شود و گزارش اقدامات صورت گرفته در کتابخانه‌ها نیز در هر جلسه توسط رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی به اعضا ارائه شود.

برگزاری جلسات مستمر با خیران شهرستان برای بهره‌گیری از ظرفیت خیری در تجهیز، تعمیر و تأمین بخشی از هزینه‌های جاری کتابخانه‌ها، برگزاری جلسه‌ای ویژه برای حل مشکل ساختمانی کتابخانه سیدالساجدین(ع) شمسی، برگزاری جلسه با اداره اوقاف و امور خیریه برای حل مشکل زمین موقوفه کتابخانه امام رضا(ع) زیرنظر فرماندار، قول مساعد شهرداری اشکذر برای پرداخت مطالبات نیم‌درصد سهم کتابخانه‌ها، ارائه گزارش‌های مستمر فرهنگی از سوی اداره کتابخانه‌های عمومی به اعضای انجمن و حمایت ویژه فرمانداری از طرح‌های نوآورانه فرهنگی در کتابخانه‌ها، از دیگر مصوبات این جلسه بود.

نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی اشکذر روز شنبه 12 خرداد در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا