یزدفردا :شورای شهر یزد پیشنهاد شهرداری یزد برای وصول هزینه خدمات یا جریمه سابق بابت جمع آوری سد معبر مغازه ها مخالفت کرد .

به گزارش خبرنگار شهری یزدفردا :درجلسه شنبه گذشته شورای اسلامی شهر یزد که روز قبل از سالگرد تاسیس شورا برگزار می شد و برخلاف سنت های گذشته خبر از حضور دولتی ها در این جلسه نبود نه فرماندار ،نه یک نفر از استانداری و ...خلاصه جلسه شب سالگرد تاسیس شورا به تمام معنا مردمی برگزارشد .

شورای شهر یزد جلسه شب سالگردش را با حضور غیر دولتی ها و مردم  برگزار کرد و البته نباید از غیبت سخنگوی شورای شهر دکترعباسی و مهندس شایق در این جلسه با سادگی گذشت زمانی که تکلیف سپنتا نیکنام علی رغم اینکه خبر از مطرح شدن پرونده اش درمجمع تشخیص مصلحت نظام آمده بود، هر چند که مطرح نشد تا با یک کارت زرد دیگر او را اخراج وبه مربی اجازه استفاده از یک یار دیگر را بدهدو یا با تشخیص اینکه نیاز به کارت زرد ندارد اورا به جمع ده عضو شورای شهر یزد اضافه کند تا شورای پنجم شهر یزد با پتانسیلی که قانون پیش بینی کرده برای مردم یزد تصمیم گیری و خدمات ارائه دهد .

ولی حالا که شورا بالاجبار مجبوراست ده نفره ادامه دهد اگر در هرجلسه چند بازیکن هم غیبت کنند و در هر جلسه ای یک "گل" ناخواسته وارد دروازه این شورا شود  نه تنها گله ای نمی توان کرد بلکه به حاضرین احسنت هم باید گفت که با هفتاد درصد توان توانسته همینقدرهم دوام بیاورد و رکورد مالدیو را نشکند.

شورای شهر یزد جلسه سالگردش را با حضور جوانان عدالت و آزادی منطقه یزد که با یک گلدان حاوی 11گل رز به تعداد اعضای شورای پنجم  که دربین جلسه برای عرض تبریک سالروز تشکیل شوراها آمدند رنگ بوی خاصی پیداکرد .

اگر حضور جمعی از اهالی محله کوچه بیوک که برای احقاق حقی که فکر می کنند به واسطه ثبت جهانی یزد از محله اشان سلب شده است و محله اشان هیچ زمان  سرو کله اش در بافت تاریخی یزد پیدا نبوده و جدیدا به یکباره برای هر آجری که در این محله روی آجر دیگر قرار بگیرد صابون میراث را به تنشان می مالند واهالی را از محله گریزان کرده و آجری روی آجر گذاشته نمی شود، نادیده نگیریم ، حضورشان جلسه را پرشورکرد .

در پایان هم حضور بچه محله اشان هم مهندس موسوی بیوکی نماینده مردم شریف یزد و اشکذر و همراهانش جلای جلسه را دو چندان کرد هرچند که گفت "با هم محله ای ها هم نساخته و حضورش اتفاقی و جهت عرض تبریک بوده است "غافل از اینکه بچه های محل در بدو حضور به خبرنگاریزدفردا گفته بودند که فلانی هم در راه است و خواهد آمد .

در ابتدای جلسه سازمان دانش آموزی به اتفاق معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان با سخنان مسئولین ، دانش آموزان و همچنین شهردار یزد و رییس شورا  جلسه شورا را آغاز کردند و جشن سالروز  تاسیس شورا را به شوراییان تبریک گفتند.

در ادامه مهندس سفید رییس شورای شهر یزد ضمن تشکر از حزب عدالت و آزادی و سازمان دانش آموزی و دانش آموزان همراه، اهالی محله کوچه بیوک وهمچنین نماینده یزد و همراهانشان به واسطه حضورشان در صحن علنی شورا سالروز تاسیس شورا را به همه تبریک گفت .البته خبرنگاران را شاید نیازی ندیدند.....

مصوبات

خلاصه این جلسه چند مصوبه داشت که بعضی از انها بی نظیر و نوید بخش بود .

اولین مصوبه پس از قرائت دبیر شورا مسئله حسابرسی شهرداری بود که کمیسیون برنامه و بودجه یک دوره کوتاه با حسابرس قبلی توافق کرده بود تا حسابرس جدید انتخاب شود و طبق قانون حسابرسان مدتی می توانند حسابرس شهرداری باشند ونمی توانند به صورت دائمی این وظیفه را انجام دهند و پس از یکدوره مشخص باید حسابرس جدید انتخاب شود و با توجه به توافق انجام شده حسابرس قبلی تا پایان اردیبهشت ماه به کار خود ادامه دهد و پس از ان با انتخاب حسابرس جدید که گفته شد انتخاب شده  کار ادامه یابد .

پس ازآن پیشنهاد شهرداری توسط مرتضایی نماینده شهرداری مبنی بروصول هزینه خدمات سد معبر مبتنی بر اینکه مغازه دارانی که سد معبر انجام می دهند برای دفعه اول 500 هزار تومان به صورت تعلیقی وبرای دفعه دوم یک میلیون تومان به همراه 500 هزارتومان دفعه اول بپردازند  و برای دفعه سوم 1میلیون و500هزارتومان از مغازه دار وصول شود و در صورت عدم پرداخت مغازه داران به کمیسیون 77 ارجاع داده شده و حق و حقوق شهرداری وصول شود  قرائت شد .

در ادامه محسن ابوترابی عضو شورای شهر یزد با اعتراض تند خود این پیشنهاد را صحیح ندانست وسد معبر را از مواردی دانست که باید فرهنگ سازی شود و با اشاره به ارقام پیشنهادی با طعنه گفت باید جریمه شود اما اینقدر!!!

باید با تدبیر و برنامه ریزی و آموزش  عمل کرد و اینکه یکدفعه بریزیم ،یکدفعه جمع کنیم و ببریم و بعضی از وقت ها اموال مردم آنجوری که باید صورتمجلس شود، نمی شود  و اینها اموال مردم است و این را می پذیرم که باید برخورد شود و جریمه ها هم می خواهیم بازدارند ه باشد اما اینقدر!!!

ابوترابی در ادامه گفت:بله یکدفعه اشتباهی کرده ویک میلیون تومان جریمه اش کنند و با این کسادی بازار و موقعیت کشور و شهر ما، فکر می کنم منصفانه نیست و به نوعی دور زدن قانون است زمانی که ما حق جریمه کردن را نداریم با عوض کردن اسم به بهای خدمات همان کار را انجام دهیم .

در ادامه مهندس سفید رییس شورای شهر یزد نیز با اعتراض به پیشنهاد گفت:شما آمده اید همان جریمه را به اسم بهای خدمات وضع کردید و اگر خدمات است هیچ زمان 500هزارتومان نمی شود و اسما ما جریمه را لغو کردیم و با اسمی دیگر همان را دوباره اعمال می کنیم و آنکسی که جریمه ها را لغو کرده یک توجهی دیگری داشته و نمی خواسته با اسمی دیگر ان را برگردانیم .و ما هزینه خدمات را باید بگیریم .

مهندس قمی هم در این رابطه اظهار داشت :در اینکه سد معبر به حق دیکران تعدی کردن است، بحثی نیست از طرف دیگر اعدادی که دارد وضع می شود بازده زمانی  و پایه محاسبه آن هم معلوم نیست و اینکه این اعداد برای خیابان مرکزی شهر یا کوچه گمشده چگونه لحاظ شده و میزان اثرگذاری آن هم متفاوت است وپیشنهاد این است که به صورت جریمه ای برخورد نشود چنانچه که سالها   اینگونه عمل شده و سد معبر همچنان ادامه دارد و توان اجراییات ما این نیست که بتواندکل شهر را پاک کند جریمه تنها باعث نارضایتی خواهد شد و بدنبال روش بهتری باشیم .

دکتر کاشفی هم جریمه را اصولی ندانست وپیشنهاد داد:باید سیاست تشویق افرادی که به وظیفه خود عمل می کنند را مدنظر قرار دهیم و سیاست تشویقی قطعا راهگشا تر از جریمه است .

مهندس آزادی نیز با اشاره به تشکیلات اجراییات شهرداری گفت:این همه تشکیلات برای برخورد با اینگونه موارد راه اندازی شده و هزینه خدمات تنها به جمع آوری و حمل خلاصه نمی شود وتمام هزینه های شهرداری که برای برخورد با متخلفین هزینه می کند باید محاسبه شود و سالهای قبل هم اینگونه جریمه ها بوده و بازهم خلاف ها صورت گرفته و اگر این جریمه ها نباشد نمی دانیم دیگر چکونه با اینگونه موارد می شود، برخورد کرد .

پاکنژاد دیگر عضو شورای شهر هم اظهار داشت :هزینه خدمات باید واقعی محاسبه شود و اگر غیر واقعی باشد قطعا باعث نقض مصوبه خواهد شد .

مرتضایی نماینده شهرداری نیز با دفاع از پیشنهاد ارائه شده اظهار داشت :این جریمه برای دفعه اول اخذ نمی شود و با تعهد مشکل مغازه دار حل می شود والبته درآمد خاصی هم برای شهرداری ندارد و تنها باعث می شود که متخلفین به خاطر جریمه هم که شده از سدمعبر بپرهیزند .

و در نهایت مهندس موسوی نماینده یزد که در جمع حاضر بود وارد بحث شد و گفت:هزینه جمع آوری سد معبر را شهرداری می پردازد و شرعا هم نمی توان از منبع دیگری پرداخت شود باید از همان متخلفین وصول شود.

درنهایت پیشنهاد به رای گذاشته شد و اعضا شورا به آن رای ندادند و پیشنهاد شد تا دوباره شهرداری پیشنهاد جدید ارائه دهد (فیلم این بحث ها در یزدفردا منتشر خواهد شد)

برخورد با خودروهای کارگاهی

در ادامه بحث پیشنهاد شهرداری توسط مرتضایی نماینده شهرداری یزد مبنی با برخورد با وسایل سنگین راهداری که در میادین توقف می کنند ،ارائه شد که با برخورد با این خودرو ها برای مرتبه اول 15 روز ومرتبه دوم   45 روز و مرتبه سوم  60 روز توقیف شود وترخیص آنها به ازهرشبانه  روزنگهداری  30هزارتومان به اضافه  یک میلیون پانصدهزارریال و هزینه کامل حمل به پارکینگ که از مالک اخذ می شود .

پاکنژاد عضو شورا شهر با طرح سئوال  آیا شهرداری حق توقیف خودروها را داردیا نه؟ اظهار داشت :این خودروها وسیله امرار معاش افراد است و سرمایه گذاری کرده است که درآمد کسب کنند اینکه 15 و45یا60روز آن را توقیف کنیم آیا درست است؟ آیا اجازه همچین کاری را ما داریم یانه؟

نماینده شهرداری در این رابطه گفت:با دستور دادستانی اقدام خواهد شد و اینگونه خودرو ها به خیابانها لطمه می زنند و چهره شهر را نازیبا می کنند باید اینگونه جریمه ها باشد که نیایند.

در ادامه محسن ابوترابی عضو شورای شهر نیز توقیف ها را تنها با حکم دادستان و نیروی انتظامی که ضابطین دادگستری هستند ،وجاهت دارد وقطعا بحث جناب پاک نژاد هم درست است و مشکل قانونی دارد.

مهندس قمی عضوشورای شهر هم در این رابطه اظهار داشت:شاید نظرتان این است که ما می گوییم شهر را باید ول کرد و نکاتی که دوستان می گویند نشانگر این است که بعضی از بحث ها هم برای ما و هم برای مردم مبهم است و بعضا هم می بینیم دیوان عدالت مصوبات ما را باطل می کند و اینها برمی گردد به راهکارهای که شما برای شورا می آورید همه قهریه است که نه مشکل مردم را حل می کند و نه مشکل شهر را و نتیجه هم می شود که این نبرد همیشه ادامه دارد و نهایت مشکلی حل نمی شود باید بدنبال راهکار جدید بگردیم که هم مشکل مردم حل شود و هم مشکل شهر .

مهندس آزادی نیز با اشاره به ان نکته که اینگونه خودرو ها پلاک ندارند و شهرداری نیز در این رابطه هزینه های زیادی متحمل می شود برای یک خودرو شناسایی و سپس گرفتن حکم از قاضی و حمل به پارکینگ شهرداری خود هزینه بر است و اگر جریمه هم نباشد مشکلی حل نمی شود .

درادامه هم پاک نژاد نیز با اشاره به نیاز این خودروها گفت:ما باید به جای تحمیل هزینه به شهرداری در نقاط مختلف پارکینگ در نظر بگیریم و با اجازه پارکینگ به اینگونه خودروها مشکل حل شود.

ودر نهایت مهندس موسوی نماینده مجلس نیز با اشاره به مصوبات اخیر در رابطه با خودروهای راهداری درمجلس گفت:شاید با اتکا به آن قوانین بشود راهکاری پیدا کرد و بررسی شود اگر راهگشا نبود می توانید پیشنهاد دهید تا قانون در مجلس پی گیری و تصویب شود .

در نهایت با پیشنهاد مهندس سفید رییس شورای شهر یزد که لزوم بررسی بیشتر را گوشزد کرد پیشنهاد به رای گذاشته شد و رای لازم را نیاورد.

در ادامه مهندس موسوی نماینده مردم شریف یزد و اشکذر در مجلس گزارشی از روند تشکیل چند وزارت خانه جدید و  احتمال اضافه شدن یک و یا دو نماینده به استان در آینده و همچنین کاهش 10 تا 30 درصدی آب انتقالی به یزد را به شورا داد وافزود:شورای شهر یزد و شهردار باید برای صرفه جویی آب در یزد تلاش کنند و به عنوان پیشنهاد می توانند نشست های دوستانه ای با شورای اصفهان داشته باشند و تعاملات اینچنینی می تواند در آینده دو استان تاثیر بگذارد (سخنان اقای موسوی در یزدفردا منتشر خواهد شد .

در پایان نیز اهالی محله کوچه بیوک به قرار گرفتن محله اشان در بافت تاریخی اعتراض کردند و استعلام محله ای که به جز چند تک بنای تاریخی چیزی ندارد از میراث باعث نارضایتی مردم این محله شده وخواستار برگرداندن محله اشان از بافت تاریخی به بافت فرسوده شدند که مشروح مذاکرات در یزدفردا منتشر می شود .

امیدواریم درنگاه جدید یزدفردا به شورای شهر ما را یاری و راهنمایی کنید .



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا