سردبیر یزدفردا

یزدفردا -سردبیر :انتخابات شورای پنجم شهر و یزد پس از انتخابات به هم گره خورد و اتفاق از آنجا شروع شد که قبل از برگزاری انتخابات شورای نگهبان با ابلاغ بخشنامه ای حضور اقلیت های مذهبی در شوراهای شهر که اکثریت نیستند ممنوع کرد و هیئت نظارت برانتخابات شوراهای شهر به این بخشنامه بنا بر دلایل حقوقی خود عمل نکرد و انتخابات برگزار و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته سپنتا نیکنام  که در دوره چهارم شورای شهر عضو شورای اسلامی شهر یزد به شورا راه یافته بود از مردم شهریزد رای اعتماد گرفت و به شورا راه یافت .

هیئت نظارت بر انتخابات انتخابات شورای پنجم شهر را تایید کرد و سپنتا نیکنام با شروع شورای پنجم رسما عضو شورای پنجم شهر یزد شد و در انتخابات رییس شورا و عضو کمیسیونهای شورا نیز شرکت کرد و به امور نمایندگی خود مشغول شد .

تا اینکه خبر آمد دیوان عدالت اداری رای به تعلیق اقای نیکنام داده و با واکنش رییس شورای شهر یزد که اجرای حکم تعلیق وی را مساوی با استعفای خود از ریاست شورا دانست و این واکنش جهانی شد و تعداد زیادی از شبکه های ماهواره ای این حرکت را ستودند وموج تشویق و ترغیب ها از سراسر ایران و جهان نثار رییس شورای شهریزد شد تا جاییکه برنامه های زیادی در شبکه های ماهواره ای به خاطر این حرکت شجاعانه تقدیم به شجاعت وشهامت رییس شورای شهر یزدشد.

ولی  عملا عضویت وی از شورای شهر یزد تعلیق شد و آنگونه عنوان شد که ایشان مرخصی استعلاجی گرفته اند تا اینکه مهندس سفید در شورای استانها خود رسما خبر از تعلیق نزدیک به شش ماهه  این عضو زرتشتی شورای شهر داد .

واکنش های مختلفی در سراسر کشور صورت گرفت از واکنش های نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی و اظهارات روسای قوای سه گانه در این رابطه و نامه اساتید دانشگاه به نمایندگان زرتشتیان در مخالفت به واکنش های غیر مسئولانه نماینده زرتشتیان در مجلس و رای مجلس به قانونی شدن عضویت اقلیت ها در شوراهای اسلامی و عدم تایید شورای نگهبان و اصرار نمایندگان و ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تایید رای مجلس شورای اسلامی صورت گرفت .

در این بین عده ای اصرار بر معرفی نماینده علی البدل شورا به شورای شهر یزد وکامل شدن اعضای این شورا بر اساس تبصره 2 ماده 7 قانون تشکیلات شوراهای شهر و روستا که اذعان می دارد که اگر عضوی از اعضای شورای شهر به علت استعفاء ،فوت،سلب عضویت عضو علی البدل به ترتیب آرا جایگزین آن عضو خواهد شد .

سالاری فرماندار یزد در پی پیگیری ها صورت گرفته  این موضوع را به شورای تامین استان یزد می برد و شورای تامین استان با حضور استانداردر همین رابطه تشکیل می گردد  وتبصره ماده 7 را در مورد سپنتا نیکنام نماینده زرتشتی شورای شهر یزد قابل اجرا نمی داند و مصوب می شود که فرماندار تا تعیین تکلیف دیوان عدالت اداری از دعوت کردن عضو علی البدل خودداری نماید .


بعد از تصمیم شورای تامین استان یزد, مبنی بر عدم شمولیت تبصره ماده 7 قانون تشکیلات شورای شهر در رابطه با موضوع تعلیق سپنتا نیکنام, با اعتراض مخالفین این تصمیم  ,  پای دیوان عدالت اداری به موضوع این تصمیم باز می شود..


تصمیمی که اخیرا باعث شده دوباره موضوع سپنتا نیکنام سوژه رسانه ها شود،از یک طرف سپنتا نیکنام مدعی بود 6 ماه غیبتش در شورای شهر باعث میشود برای همیشه از شورای شهر خداحافظی کند
از طرفی دیگر دبیر شورای تامین استان یزد( دکتر طالبی) در مصاحبه ای بیان داشته بود برابر تصمیم شورای تامین موضوع 6 ماه تعلیق عضو زرتشتی, مانع ازخروج وی از شورای شهر نیست

در این میان با شکایت حقوقدان یزدی به تصمیم شورای تامین,و استعلام این دیوان ، پاسخ دبیر شورای تامین به دیوان عدالت اداری ارسال شده است و همه منتظر نظر دیوان عدالت در مورد مصوبه شورا تامین استان می مانند.
و می توان گفت تصمیم دیوان عدالت ،تصمیمی سرنوشت ساز  است ...


در صورت ابطال مصوبه شورای تامین , سپنتا نیکنام برای همیشه از شورای شهر( همین دوره) خداحافظی خواهد کردو در صورت تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ابطال مصوبه شورای تامین به بازگشت او کمک نخواهد کرد و سپنتا نیکنام برای دوره آتی می تواند مجددا برکرسی شورا و یا با توجه به شهرت جهانی بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زند..


لازم بذکر است برابر استعلام انجام شده از کمیسیون حقوقی وزارت کشور و جوابیه اعلامی"  صرف اظهارات شفاهي مقام قضايي در خصوص محكوميت عضو شورا مانع از حضور عضو در شورا نخواهد بود و تا زمان صدور حكم قطعي ،عضويت وي در شورا كما في السابق به قوت خود باقي است .
مگر اينكه به استناد تبصره ذيل ماده 8 اصلاحيه قانون شوراها مصوب 1386 كه مقرر مي دارد:«هر گاه عضوي به هر دليلي تا دو ماه در جلسه شورا شركت ننمايد ،تا تعيين تكليف نهايي كه نبايد بيش از شش ماه به طول انجامد از عضو علي البدل تعيين تكليف عضو بيش از زمان مقرر در تبصره پيش گفته طول بكشد در اين صورت با سير مراحل قانوني مربوط ،شورا به فعاليت خود ادامه خواهد داشت.

 خبری که یزدفردا را به مرور وقایع انتخاب عضو زرتشتی شورای شهر یزد واداشت این بود بر اساس قرائن موجود صبح شنبه امروز قرار است پرونده سپنتا نیکنام در مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیدگی شود و رای نهایی در مورد سپنتا را صادر می کند و نتیجه این همه کش مکش ها که کم کم سیاسی هم شده است به خط پایان می رسد و یا سپنتا نیکنام به شورا بازمی گردد و یا عضو علی البدل جایگزین او می شود .

بدندیدیم چون متن بالا آنقدر سیاسی بود و  قدری فضا را با غزل شاعر پارسی زبان مشهور جهان سعدی شیرین سخن پایان دهیم شاید به موضوع ربطی نداشته باشد ولی به نیکنام قطعا ربط پیدا می کند.

"نیکنام" را بارها در جملات گهربار وپندآموز شنیده بودیم تا اینکه "سپنتا نیکنام " آمد و آن را جهانی کرد وبرای اینکه دیگران خرده نگیرند می توان نمونه ای از اشاره به نیکنام در اشعار را بیاوریم  غزل سعدی شیرین  سخن اشاره کرد که سروده اند.

ره به خرابات برد، عابد پرهیزگار

سفرهٔ یکروزه کرد، نقد همه روزگار

 

ترسمت ای" نیکنام،" پای برآید به سنگ

شیشهٔ پنهان بیار، تا بخوریم آشکار

 

گر به قیامت رویم، بی خر و بار عمل

به که خجالت بریم، چون بگشایند بار

 

کان همه ناموس و بانگ، چون درم ناسره

روی طلی کرده داشت، هیچ نبودش عیار

 

روز قیامت که خلق، طاعت و خیر آورند

ما چه بضاعت بریم، پیش کریم؟ افتقار

 

کار به تدبیر نیست، بخت به زور آوری

دولت و جاه آن سریست، تا که کند اختیار

 

بس که خرابات شد، صومعهٔ صوف پوش

بس که کتبخانه گشت، مصطبهٔ دردخوار

 

مدعی از گفت و گوی، دولت معنی نیافت

راه نبرد از ظلام، ماه ندید از غبار

 

مطرب یاران بگوی، این غزل دلپذیر

ساقی مجلس بیار، آن قدح غمگسار

 

گر همه عالم به عیب، در پی ما اوفتد

هر که دلش با یکیست، غم نخورد از هزار

 

سعدی اگر فعل نیک از تو نیاید همی

بد نبود نام نیک، از عقبت یادگار

ارادتمند همه فرداییان جلالی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا