مديركل پدافند غيرعامل استانداري يزد در نشست ساماندهي مرغ داري ها و گلخانه هاي استان با اشاره به اهميّت پدافند زيستي تاكيد كرد: حفظ امنيت غذائي و سلامت مردم در اولويت فعاليت هاي پدافند غيرعامل استان قرار دارد.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، «محمدصادق طهماسبي» در نشست ساماندهي مرغ داري ها و گلخانه هاي استان ضمن تسليت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: همه ما به اهميّت پدافند زيستي و حفظ امنيت غذائي مردم واقف هستيم و اين موضوع آن قدر مهم است كه مقام معظم رهبري در سخني مي فرمايند: « كشاورزي و دامداري ما يك بخش ويژه و استثنائي است و همه بايد براي آن تلاش كنند. امنيت غذائي براي كشوري بزرگ، پرجمعيت و داراي هدفهايي بلند مانند ايران بسيار مهم است.»
دبير شوراي پدافند غيرعامل استان ادامه داد: ضروري است اقدامات و الزامات پدافند زيستي و غيرعامل را در حوزه محصولات غذائي داشته باشيم زيرا تهديدات زيستي در برخي موارد تهديداتي خاموش و گاه به سختي قابل كنترل هستند.
طهماسبي افزود: حفظ امنيت غذائي مردم و سلامت آنها به عنوان سرمايه هاي اصلي كشور و استان در اولويت فعاليت هاي پدافند غيرعامل استان قرار دارد.
مديركل پدافند غيرعامل استانداري خاطرنشان كرد: خوشبختانه در استان يزد با حمايت هاي استاندار محترم به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند زيستي استان و راهنمائي هاي معاون محترم سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، تعامل دستگاه ها و نهادهاي اجرائي استان ازجمله اداره كل دامپزشكي، فرماندهي نيروي انتظامي و سازمان جهاد كشاورزي استان در حوزه تهديدات زيستي و به ويژه مهار آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان، شناسائي كانون هاي آلوده و انهدام مرغ ها و طيور مبتلا به اين بيماري، اقدامات سريع و بسيارخوبي انجام شده و همچنان تا مهار و پاك سازي كامل درحال انجام است.
دبير قرارگاه پدافند زيستي استان گفت: البته بايد در اين مقوله قبل از هر فعاليتي به اقدامات پيشگيرانه توجه كنيم تا به بيت المال، سرمايه هاي مردم و اقتصاد استان و كشور ضربه وارد نشود و مولفه هاي اصلي توليد و توسعه مورد تهديد قرار نگيرد.
طهماسبي در پايان سخنان خود بر ضرورت تشكيل كارگروهي تخصصي در قالب قرارگاه پدافند زيستي استان براي شناسائي، رصد و پايش واحدهاي توليدي دام و طيور و بررسي فرآيند صدور مجوز اين واحدهاي توليدي تاكيد كرد.
مديركل مديريت بحران استانداري در اين نشست ضمن اشاره به وجود قوانين صدور مجوز براي واحدهاي توليد دام و طيور خواستار تعيين متولي براي جلوگيري از فعاليت واحدهاي غيرمجاز و اقدامات كنترلي با هماهنگي دستگاه قضايي در استان شد.
مديركل دامپزشكي استان نيز در اين جلسه ضمن ارائه گزارشي از فعاليت هاي كنترلي و مهار آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان بر ضرورت اقدامات جدّي و توجه به زيرساخت ها در مهار اين بيماري تاكيد كرد.
گفتني است در نشست ساماندهي مرغ داري ها و گلخانه هاي استان از سوي كارشناسان حاضر در اين نشست مطرح شد: ويروس بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان درحال حاضر در چرخه توليد طيور استان وجود دارد و به عنوان يك تهديد زيستي در اين صنعت تلقي مي شود كه توجه جدّي مسئولان و مشاركت مردم در مهار اين بيماري حائز اهميت است.
لازم به ذكر است بيش از 50 كشور در جهان درحال مبارزه با ويروس بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان (H5N8)  هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا