مشروح مذاکرات ادوار مجلس شورای اسلامی از خـروجی سایت‌های زیرمجموعه قوه مقننه و سایت روزنامه رسمی حذف شد. این در حالی است که مطابق با اصل 69 قانون اساسی «مذاكرات مجلس شوراي اسلامي بايد علني باشد و گزارش كامل آن از طريق راديو و روزنامه رسمي براي اطلاع عموم منتشر شود» و بهارستانی ها با فراگیر شدن تارنماهای اینترنتی در کشور به منظور سهولت دسترسی بیشتر مشروح مذاكرات جلسات علني ادوار اول تا هشتم مجلس شوراي اسلامي را روي خروجي سایت های مربوط به مجلس شورای اسلامی قرار داده، بودند.

پایگاه خبری تحلیلی یزدفردا (yazdfarda.ir) :مشروح مذاکرات ادوار مجلس شورای اسلامی از خـروجی سایت‌های زیرمجموعه قوه مقننه و سایت روزنامه رسمی حذف شد. این در حالی است که مطابق با اصل 69 قانون اساسی «مذاكرات مجلس شوراي اسلامي بايد علني باشد و گزارش كامل آن از طريق راديو و روزنامه رسمي براي اطلاع عموم منتشر شود» و بهارستانی ها با فراگیر شدن تارنماهای اینترنتی در کشور به منظور سهولت دسترسی بیشتر مشروح مذاكرات جلسات علني ادوار اول تا هشتم مجلس شوراي اسلامي را روي خروجي سایت های مربوط به مجلس شورای اسلامی قرار داده، بودند.

به گزارش «تابناک»، در حال حاضر امکان دسترسی از طریق سایت های اینترنتی به مشروح مذاکرات مجالس گذشته وجود ندارد؛ موضوعی که دلیل آن «اعمال اصلاحات ساختاری و ویرایش روی متن مذاکرات خوانده شده است. پیشتر امکان دسترسی به مشروح مذاکرات مجالس اول تا هشتم به‌صورت همزمان در 3‌سايت (كتابخانه مجلس، سايت مركز پ‍ژوهش‌‌ها و سايت روزنامه‌رسمي) وجود داشت، اما اکنون نسخ الكترونيك مشروح مذاكرات از روی خروجی این سایت ها حذف شده است.

واكنش نمايندگان به حذف مشروح مذاكرات مجلس از اينترنت

در همین زمینه، «طيبه سياووشي» نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراكسيون اميد از پيگيري علت حذف مشروح مذاكرات مجلس خبر داد و گفت: ماجرا را بصورت جدي پيگيري خواهيم كرد.

سخنان سياووشي در واكنش به انتشار خبري است كه صبح امروز در شبكه هاي مجازي دست به دست شد. اين عضو اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «تابناك» تاكيد كرد: به محض دستيابي به علت ماجرا موضوع را به افكار عمومي منتقل مي كنم .

«عليرضا رحيمي» دیگر نماينده مردم تهران در خانه ملت نيز با ابراز تعجب از اين تصميم به خبرنگار «تابناك» گفت: ماجرا را پيگيري خواهم كرد و نتيجه را اطلاع خواهم داد .

او در واكنش به اينكه گفته می‌شود اعمال اصلاحات ساختاری و ویرایش روی متن مذاکرات علت این اقدام بوده است، افزود: تا ماجرا را از مسئولان پيگيري نكنم و علت ماجرا برايم روشن نشود، نمي توانم نظر دقيقي در اين باره داشته باشم .

اصل 69 قانون اساسی چه می‌گوید؟

خبر حذف مشروح مذاكر از روي سايت هاي زير مجموعه بهارستان نخستين بار از سوي روزنامه همشهري منتشر شد. در حالی که اصل69 قانون اساسي تأكيد دارد كه مذاكرات مجلس شوراي اسلامي بايد علني باشد و گزارش كامل آن از طريق راديو و روزنامه رسمي براي اطلاع عموم منتشر شود، اما در سال‌هاي اخير با گٌل‌كردن سايت‌هاي مجازي اداره قوانين و تدوين آيين‌نامه داخلي بهارستان با همراهي و همكاري‌هاي كتابخانه مجلس، مركز پ‍‍ژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي و روزنامه رسمي جمهوري اسلامي مشروح مذاكرات جلسات علني ادوار اول تا هشتم مجلس شوراي اسلامي را روي خروجي سايت‌هايشان قرار مي‌دادند.

به اين ترتيب دسترسي به مذاكرات نمايندگان در جلسات علني مجلس از نخستين دوره پس از انقلاب گرفته تا آخرين جلسات علني مجلس هشتم كه قبلا به‌سهولت امكان‌پذير بود، هم‌اكنون براي متقاضيان و پژوهشگران از بين رفته است. به‌صورت همزمان هر 3‌سايت (كتابخانه مجلس، سايت مركز پ‍ژوهش‌‌ها و سايت روزنامه‌رسمي) نسخ الكترونيك مشروح مذاكرات را حذف كرده‌اند.

بهتر است بدانید که هم اکنون هم بر روی خروجي سايت كتابخانه مجلس شوراي اسلامي به آدرس «ical.parliran.ir» همچنان لينكي وجود دارد كه مربوط به انتشار مشروح مذاكرات است. اين لينك 3 گزينه «مشروح مذاكرات مجلس شوراي ملي»، «مشروح مذاكرات مجلس سنا» و «مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي » را به مخاطبش ارائه مي‌دهد، اما بعد از ورود به لينك مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي چيزي در دسترس نيست. نكته جالب‌تر اين است كه 2 لينك اول به‌صورت مجزا و در فايل‌هاي جداگانه مشروح مذاكرات مجلس سنا و شوراي ملي قابل دسترس هستند. تا كمتر از 2‌ماه پيش لينك 8 دوره اخير مجلس شوراي اسلامي به تفكيك تاريخ روزانه جلسات علني نمايندگان قابل دسترسي بود.

پاسخ مجلس چه بود؟

روابط عمومي كتابخانه مجلس شورای اسلامی در این زمینه پاسخی ارائه کرده و مطابق با توضیحی که از سوی دفتر «حجت‌الاسلام علي عماد» رياست كتابخانه مجلس داده شده است، «دليل از دسترس خارج‌شدن مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي از خروجي سايت» اینگونه عنوان شده: «سايت در نسخه جديدي به‌روزرساني شده است و آنطور كه به‌صورت غيررسمي به ما اطلاع داده‌اند قرار است مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي به‌دليل ايرادات ساختاري، ويرايش و حتي غلط‌هاي تايپي و املايي كه داشت با همكاري اداره قوانين و تدوين آيين‌نامه مجلس شوراي اسلامي و مركز پ‍ژوهش‌هاي مجلس بازنگري و سپس در اختيار عموم قرار داده شود.» او از اينكه چه زماني اين توافق صورت گرفته و از چه زماني موارد مذكور از خروجي سايت برداشته شده ابراز بي‌اطلاعي كرده است.

از طرفی با توجه به اینکه وظيفه تدوين مشروح مذاكرات مجلس بر‌عهده اداره قوانين مجلس است، دفتر «اميدوار رضايي» معاون اداره قوانين و تدوين آيين‌نامه مجلس نیز در خصوص چرایی حذف مشروح مذاكرات مجلس از اينترنت، «اجراي اصلاحات ويرايشي را دليل حذف مشروح مذاكرات مجلس دانست.».

در همین زمینه «ابوالفضل‌ الموتيان» مديركل اداره قوانين و آيين‌نامه مجلس گفته است که «انتشار و تدوين مشروح مذاكرات مجلس در حيطه وظايف اداره قوانين است و در همين راستا هم بعد از هر جلسه علني مجلس حداكثر تا 48ساعت متن مشروح مذاكرات را براي انتشار به روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ارائه مي‌كنيم و اگر آنها در روزنامه‌شان منتشر نكردند، حتما وارد مي‌شويم و رسيدگي مي‌كنيم اما اينكه پيگيري كنيم كه ارگان‌هاي نام‌برده نسخه الكترونيكي را در دسترس عموم قرار دهند جز وظايف اين اداره نيست.»

این مقام مسئول در اداره قوانين و آيين‌نامه مجلس درباره وظایف این معاونت عنوان کرده است: «ارائه متن مشروح مذاكرات به روزنامه رسمي و تك‌تك نمايندگان وظيفه اداره قوانين است و وظيفه ديگري در اين‌باره ندارد.»

چرا انتشار اینترنتی مشروح مذاکرات مجلس مهم است؟

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، مطابق با اصل 69 قانون اساسی «مذاكرات مجلس شوراي اسلامي بايد علني باشد و گزارش كامل آن از طريق راديو و روزنامه رسمي براي اطلاع عموم منتشر شود.» این درحالی است که بارگذاری این مطالب بر روی صفحات سایت های اینترنتی مجلس شورای اسلامی به منظور سهولت دسترسی به مشروح مذاکراتی است طبق قانون باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

به طور حتم بسیاری از دستگاه ها، مدیران، قانون‌گذاران، نخبگان، دانشگاهیان، رسانه و پژوهشگران نیاز زیادی به مراجعه به مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در دوره های گذشته دارند و البته قوه مقننه نیز بر همین اساس و به منظور سهولت دسترسی امکان بهره برداری از متن مشروح مذاکرات را در فضای اینترنتی ایجاد کرده است، لذا حذف آن از روی تارنماها می تواند مشکلات زیادی را برای اقشار مذکور ایجاد کند.

همانطور که نمایندگان مجلس نیز در گفت و گو با «تابناک» عنوان کردند، در درجه اول باید دلایل این اقدام بررسی شود و پس از آن اطلاع رسانی لازم به مردم صورت بگیرد. با توجه به اینکه گفته شده به منظور ویرایش این متون مشروح مذاکرات به صورت موقتی از روی سایت های مجلس حذف شده است؛ امیدواریم با اصلاح متون هرچه زودتر شاهد بازگشت لينك هاي مشروح مذاكرات ادوار مجلس بر خروجي سايت هاي مذكور باشیم.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151112.jpeg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا