یزد فردا : معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یزد گفت: اخیرا در یزد و برخی از شهرستان‌های استان عده‌ای به عنوان دلال فرزندان تازه متولد شده در خانواده‌های معتاد و یا فقیری که نمی‌خواهند فرزند خود را نگهدارند را به مبالغ 15 تا 30 میلیون می‌فروشند.

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدندا از معضل فرزند دار شدن از راه‌های غیر قانونی در استان یزد خبر داد و گفت: اخیرا در استان یزد افرادی که به هر نحوی صاحب فرزند نمی‌شوند از راه‌های غیر قانونی اقدام می‌کنند که همین امر برای این خانواده‌ها و فرزند خوانده‌های آنها مشکل ساز می‌شود.
«جمال پایدار» اظهار کرد: اخیرا در یزد و برخی از شهرستان‌های استان عده‌ای به عنوان دلال فرزندان تازه متولد شده در خانواده‌های معتاد، فرزندان زنان معتاد و یا خانواده‌های فقیری که نمی‌خواهند فرزند خود را نگهدارند را به مبالغ 15 تا 30 میلیون می‌فروشند و مبلغ 1 تا 2 میلیون نیز به خانواده فقیر یا معتاد می‌دهند.
وی افزود: افرادی که از طریق غیر قانونی اقدام به فرزندخواندگی کرده‌اند نمی‌توانند برای این بچه‌ها شناسنامه بگیرند و با مشکل مواجه می‌شوند.
پایدار اذعان کرد: تا کنون بیش از 80 مورد از این موارد شناسایی شده‌اند که برای 41 نفر از این بچه‌ها شناسنامه بر اساس ماده قانونی مبی بر اینکه اگر کسی بچه‌ای را پیدا کرد تا قبل از شش ماه به مراجع قانونی مراجعه کرد می تواند شناسنامه بگیرد؛ صادر شده است اما بقیه شناسنامه ندارند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یزد گفت: علت پدیده تقریبا نو ظهور معامله کودکان در یزد این است که 600 خانواده در لیست انتظار هستند که از بهزیستی و طرق قانونی صاحب فرزند شوند اما بهزیستی یزد فقط 30 نوزاد  دارد و در کل افرادی که حوصله طی کردن مراحل قانونی را ندارند اقدام به فرزندار شدن از روش‌های غیر قانونی می‌کنند.
پایدار عنوان کرد: در سال‌های اخیر تعداد افراد نابارور زیاد شده است.
وی ضمن توصیه به زوج‌های نابارور که از موادی قانونی برای بچه‌دار شدن اقدام کنند تا با مشکلاتی نظیر عدم صدور شناسنامه مواجه نشوند اظهار کرد: تا کنون دادستانی، معاونان دادگستری و مدیران بهزیستی یزد با تشکیل جلساتی در خصوص کمک گرفتن از استان‌های دیگر و یا پیدا کردن راه‌کارهایی برای این پدیده تشکیل شده است اما نتیجه‌ای حاصل نشده است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا