یک دوره آموزشی 4 روزه با عنوان راهکارهای اجرائی بهینه سازی انرژی با رویکردی برمبحث19 به دعوت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان در این دوره آموزشی آقایان دکتر شجاع مدرس دانشگاه و مشاور سازمان و مهندس طاهری اصل عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی و عضو هیأت مدیره انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران، درباره جزئیات اجرائی عایقکاری پوسته خارجی ساختمان و ممیزی، بازرسی وبرچسب انرژی درساختمان سخن گفتند.

به گفته دکتر شجاع بیش از چهل درصد تولید انرژی کشور در ساختمان ها مصرف می شود که نیمی از آن به دلیل عدم عایقکاری ساختمان ها و تاسیسات آن ها به هدر می رود.وی در این دوره آموزشی راهکارهای جلوگیری از هدر رفت انرژی را به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار داد.

مهندس طاهری اصل نیز با اشاره به اینکه اتلاف انرژی در قسمت های پوسته خارجی ساختمان شامل: سقف و کف، دیوارهای جانبی و پنجره ها صورت می گیرد اضافه کرد در هنگام طراحی ساختمان ها باید برای عایقکاری بخش های یاد شده و یا دو یا سه جداره کردن پنجره ها پیش بینی لازم صورت گیرد. به گفته وی در مورد موتورخانه و تاسیسات نیز در زمان بهره برداری می توان اقدامات مناسبی را برای پیشگیری از هدر رفت انرژی صورت داد. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد در کشوری مانند فرانسه به کسانی که پنجره های ساختمان های موجود را دو یا سه جداره کرده و  سقف و کف ساختمان را عایقکاری کنند یارانه پرداخت می شود.

در بخش نخست این دوره آموزشی نیز دکترکاری عضو هیأت علمی مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازي درباره نکات اجرائی و مبانی عایقکاری براساس مبحث 19  مقررات ملی ساختمان سخن گفت.

مهندس مظفریان مدرس و مشاور صنعت و ساختمان و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران نیز مهندسان شرکت کننده در دوره را با راهکارهای اجرائی بهینه سازی انرژی درساختمان آشنا کرد و از مبانی و اصول مدیریت انرژی با استناد به مبحث19 مقررات ملی مطالبی بیان داشت.

گفتنی است این دوره که برای مهندسان دارای پروانه اشتغال كليه ي رشته های هفتگانه ساختمان در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه یزد برگزار شد و آنان در پایان دوره به دریافت گواهی نامه از انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران نائل خواهند شد. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا