یزد فردا : سالها قطب درمان کشوراست ولی شهرستان های استان قطب درمان نبوده هیچ که، بلکه دربعضی موارد از داشتن امکانات درمانی کامل هم درمضیقه بوده شهرستان خاتم درجنوب استان یکی از شهرستان های محروم استان به ویژه در بحت بهداشت و درمان بوده عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی خاتم در سال ۹۳ کلنگش به زمین خورد به رغم تامین زمین، هنوز ساخت آن آغاز نشده است.


 ساخت بیمارستان ۹۶تختخوابی خاتم چند سالی است که  فقط درحد حرف و حدیث باقی ماند ه و مردم این شهرستان برای مداوا به شهرستانها و استان های مجاور مراجعه می کنند، که این موضوع باعث تحمیل هزینه های گزاف و مشکلات زیادی برای مردم محروم شهرستان خاتم شده است.

کلنگ ساخت بیمارستان ۹۶ تخت خوابی شهرستان خاتم در چند سال گذشته با حضور معاون سیاسی استانداری یزد به زمین زده شد، بیمارستانی که بارها وعده افتتاح آن در عرض چند سال توسط مسئولان به مردم داده شد ولی اکنون به رغم تامین زمین، هنوز عملیات ساخت آغاز نشده است .

خیر به تعهدات خود عمل نکرده است

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد درخصوص وضعیت این بیمارستان در گفتگو با ما اظهارداشت: کلنگ ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهرستان خاتم  توسط مسئولین زده شد و این پروژه در همان ابتدا نیز به عنوان یک پروژه خیری نامگذاری شد ومهمترین علت توقف این پروژه عدم اجرائی شدن تعهدات خیر نسبت به شروع  وتحویل ۴۰درصد انجام کار و عدم تحویل زمین به دانشگاه می باشد.

دکترعلی دهقان درمورد میزان تعهدات خیر ومیزان پیشرفت فیزیکی این پروژه افزود: خیر در ابتدا قرار بود بستر سازی و اسکلت سازی زمین را انجام بدهد و بعد آن را به دانشگاه تحویل بدهد  ولیکن اقدامات اولیه در حد گود برداری و انجام سیمان کف  در پروژه توسط خیر انجام شده و در حال حاضرپروژه متوقف شده است.

 وی درحصوص سهم دولت در این پروژه گفت: علوم پزشکی در این پروژه ۶۰درصد سهم دارد و ۴۰درصد باقی مانده مربوط به خیرمی باشد.

دهقان با بیان اینکه احداث این بیمارستان  تاحدودی نیازهای شهرستان بر طرف می کند تصریح کرد: فعلا با بیمارستان آیت الله خاتمی نیازهای شهرستان در ۴تخصص اصلی  و بخش ویژه سی.سی.یو برطرف می شود ولیکن با احداث بیمارستان جدید می توانیم امکانات بهتر با کیفیت مطلوب تری را در این زمینه  به مردم منطقه  وبیمارانی که از شهرستان های اطراف مراجعه می کنند ارائه بدهیم و با این میزان تخت موجود در بیمارستان  نیاز شهرستان برآورده خواهد شد.

وی درمورد مهمترین نیاز این شهرستان گفت: با بیمارستان موجود و وجود ۴ تخصص اصلی  واقدامات درمانگاهی  وپاراکلینیکی در این بیمارستان  ودیگر متخصصینی که پاره وقت حضور دارند  نیازهای درمانی بیماران مرتفع گردیده  ولیکن دانشگاه  درصدد  گرفتن اعتبار  جهت ساخت کلینیک در بخش دولتی می باشد

وی درپاسخ به این سوال که اگرعملیات ساخت بیمارستان آغاز نشود تمام بودجه علوم پزشکی بازگشت خواهد خورد؟ خاطرنشان ساخت: چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و بودجه ای که برای بیمارستان خاتم در نظر گرفته شده است صرف همین موضوع خواهد شد وما بودجه را بر حسب نیاز منطقه در نظر گرفته ایم و بیمارستان نیز یکی از نیازهای اساسی این منطقه محسوب می شود.

وی درخصوص اعتبارات بیمارستان ۹۶تختخوابی خاتم  گفت: اعتباراتی که به این پروژه  توسط دولت اختصاص داده شده در حدود ۲۰میلیارد ریال می باشد که هنوز این اعتبار موجود بوده ودانشگاه منتظرهمت خیرین ومسئولین  محترم شهرستان بوده  و ضمن  پیگیری  در خصوص راه اندازی  وانجام ۴۰درصد پروژه توسط خیر با اهتمام مسئولین شهرستان  به خصوص فرماندار خاتم  نسبت به تکمیل آن اقدام  نمایند .

بی توجهی مدیران شهرستان

علی رغم اینکه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از تلاشهای فرماندار خاتم برای پیگیری این پروژه تشکرکرده ولی در چند نوبت تماس خبرنگارما با ایشان هر بار بنا به دلایلی حاضر به مصاحبه نشدند و گفتند که سرشان شلوغ است.

 درضمن در تماس خبرنگارما با رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان خاتم، ایشان هم گفتند پیگیری وضعیت این بیمارستان اصلا در حیطه اختیارات ایشان نبوده  ولزومی ندارد که در این مورد پاسخگو باشند ؟

با تمام آنچه گفته شد درحال حاضر احداث بیمارستان مجهزی که بتواند نیاز اساسی مردم شهرستان خاتم  را در زمینه درمان برطرف کند یکی ازمطالبات جدی و به حق مردم این شهرستان بوده  چون تنها بیمارستان این شهر با کمبودات فروان پاسخگوی نیاز مردم نیست .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا