در نشستی با حضور فرماندارمیبد، معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، مسئول بسیج سازندگی استان و جمعی از مسئولین راهکارهای ثبت ملی و جهانی هنر صنعت زیلوی میبد بررسی شد.
 

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، فرماندارمیبد نگاه میراث فرهنگی و جهاد دانشگاهی و ورود مردم به بافت زیلو در دهه‌های اخیر و تحقیق و پژوهش در نوآوری در زیلو را جنبش نرم‌افزاری دانست و گفت: ایجاد کارگاه‌های زیلو در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت بسیار خوبی است که باید از سوی همه مسئولین حمایت و پشتیبانی شود.

حسین فلاح بابیان اینکه وضعیت صنایع‌دستی به‌ویژه زیلو نسبت به گذشته از وضعیت خوبی برخوردار است افزود: پی گیری خوشه زیلو از سوی اداره صنعت معدن و تجارت و همکاری‌های میراث فرهنگی و حمایت‌های شورا و شهرداری باید برای نهادینه شدن خودباوری در بافت زیلو و رساندن آن به جایگاه اصلی در دستور کار باشد.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان هم در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیلوی میبد گفت: هنر صنعت زیلو به‌عنوان یکی از هنرهای دستی و اصیل مردم شهرستان میبد در دهه‌های اخیر با نگاه خوب میراث فرهنگی با استقبال کم‌نظیر مردم مواجه شده است.

محمدرضا دهقان مهرجردی از ثبت ملی زیلو به‌عنوان اثر ملی در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: با بازدیدهایی که بازرسین سازمان میراث فرهنگی از کارگاه‌ها و موزه زیلو در شهرستان میبد داشتند طی هفته‌های آینده گواهی ثبت ملی زیلو به شهرستان میبد اهداء خواهد شد.

دهقان همچنین با اشاره به ثبت جهانی زیلوی میبد هم گفت: در خصوص ثبت جهانی‌شدن هنر صنعت زیلو اقدامات خوبی در شهرستان میبد انجام‌شده است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهمی که در خصوص جهانی‌شدن یک هنر صنعت مطرح است وجود کارگاه‌ها، بازارچه‌ها و درصد اشتغالی مردم آن شهر است که امیدواریم با درصد بالای اشتغالی که مردم میبد در زیلوبافی خواهند داشت این عنوان جهانی را کسب کنند.

مسئول بسیج سازندگی استان و آقای پویا هم در این نشست به ویژگی‌های زیلو به‌عنوان کاردرمانی، سلامت و اشتغال‌زایی پرداختند و با اعلام آمادگی حمایت از این هنر صنعت گفتند: هنر صنعت زیلو در دنیای امروز باده‌ها آلایندگی‌های صنعتی، به‌عنوان هنر صنعت پایدار می‌تواند علاوه بر مسائل اقتصادی، بنیان‌های فعالیت‌های خانوادگی و به‌صورت غیرمستقیم، ورزش و فعالیت‌های بدنی را در خانواده‌ها تقویت کند.

طراحی المان زیلو دریکی از میدان‌های شهر، شرکت در نمایشگاه صنایع‌دستی اصفهان و معرفی زیلوی میبد، معرفی نقوش زیلو در صنعت کاشی، آشنایی دانش آموزان باهنر صنعت زیلو، احیاء کارگاه‌های زیلو و تدوین طرح ملی احیاء هنر صنعت زیلو از مصوبات این نشست بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا