العلما باقون ما بقی الدهر اعینهم مفقوده و امثالهم فی القلوب موجوده

 اجداد و نسب

حجه الاسلام نورالدینی (ره) از سادات جلیل القدر بود که نسب ایشان به هفتمین پیشوای شیعیان حضرت امام موسی کاظم  علیه السلام می رسد. جد ایشان سیدنورالدین که دارای کرامات عدیده ای بود از عالمان دینی مورد وثوق مردم آن سامان به شمار می رفت که به پیشنهاد مردم و برای رفع گرفتاریها و اختلافهای محلی از بحرین به منطقه هرات کنونی عزیمت نمود. پدر ایشان سید ابراهیم نورالدینی خود از عالمان و مبلغان دینی آن زمان بود، مادر ایشان نیز مرحومه سیده فاطمه نساء نورالدینی از زنان نادر دوران خود بود که علاوه بر تدریس علوم قرآنی حافظ کل قرآن نیز بود.

 

تولد، دوران تحصیل ، ازدواج

حجه الاسلام سید محمود نورالدینی در ماه اردیبهشت 1312 در روستای فتح آباد دیده به جهان گشود . از همان اوان کودکی مورد مهر و علاقه سرشار پدر دانشمندش قرار گرفت، وقتی هشت ساله شد پدرش او را به مکتب فرستاد تا از معالم دینی بهره جوید.

درسن هجده سالگی – 1330- به یزد رهسپار گردید. در سالهای حضور خود در یزد به جد از محضر عالمان دینی بزرگواری همچون آیت الله صدوقی،آیت الله مدرسی ،آیت الله کازرونی، آیت الله فقیه خراسانی و ... بهره جست و در هر مرحله جزء برگزیدگان تحصیل به حساب می آمد. وی در دوران حضور در یزد به آقای هراتی مشهور گردیده بود. سپس جهت ادامه تحصیل به قم عزیمت نمود و نزد اساتیدی همچون حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی و گلپایگانی بهره جست و در مشهد نیز نزد آیت الله میلانی تلمذ نمودند .

در سال 1342 که سی بهار از عمر گرانقدرش را پشت سر می گذاشت، به دنبال فوت ابوی خود و به دستور حضر ت آیت الله مدرسی(ره) و حضر ت آیت الله صدوقی (ره) و و بنا به درخواست مردم آن سامان منطقه هرات مراجعت نمود. و در همان سال ازدواج نمود که ثمره این ازدواج مبارک 4 فرزند پسر و 2 فرزند دختر بود.

 

دوران مبارزات انقلابی

این روحانی انقلابی از جمله یاران نهضت امام خمینی ( رحمت ا... علیه ) و از مبارزان و مجاهدان انقلابی در عصر ستمشاهی پهلوی در یزد و هرات بود تا جاییکه که برای یاری رسانی به فرمان حضرت آیت الله العظمی امام خمینی به شهر مقدس قم سفر نمود و در درگیریهای حادثه عظیم مدرسه فیضیه قم حضور مستقیم داشت که مورد ضرب و شتم شدید نیروهای شاهنشاهی قرار گرفت. پس از آن و به توصیه همراهان و دوستان به عنوان رابط به شهر یزد عزیمت نمود و مبارزات اساسی خود به رهبری حضرت آیت الله صدوقی در یزد را آغاز کرد. ایشان اعلامیه های حضرت امام را شخصا توزیع میکرد و به قدری در آن مبادرت مینمود که روزی به یک سرباز گارد شاهنشاهی اطلاعیه را تحویل میدهد و میگوید : این تکلیف و مشق امروز شماست ! به دنبال این حرکت مقامات مافوق نظامی به مدرسه مصلی یزد ریخته و در جستجوی وی برای دستگیری میگردند که حجه الاسلام نورالدینی با شجاعت تمام خود را به نیروها معرفی می نماید. در دفتر فرمانده انتظامی وقت چنان سخنان آتشین، محکم و مستدلی در خصوص حرکت انقلابی خود میکند که فرمانده وقت از ترس آن که مبادا آیت الله صدوقی نسبت به این دستگیری واکنش شدیدی نشان دهند با اخذ تعهد نامه ای مبنی بر اینکه لااقل دیگر اعلامیه به سربازان تحویل ندهند ! ایشان را آزاد مینماید.

وی ادامه مبارزات خود را در شهرستان خاتم بویژه هرات با حرارت دنبال نمود تا جایی که بارها از طریق مامورین ساواک مورد اذیت و آزار و تهدید قرار گرفت و حتی به دلیل نام نبردن از شاه بر روی منبر مدتی منع منبر بود تا جاییکه توسط اداره امنیت ساواک استان کرمان احضار شد.

 

خدمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در شهرستان خاتم

مرحوم حجه الاسلام نورالدینی فتح آباد مشهور به سید گلزار در دوران حیات پر خیر و برکت خود مورد احترام مردم شریف و خونگرم هرات ، مروست و توابع بوده و نزد همگان از احترام والایی برخوردار بود.

آن فقید سعید از نظر علمی و درجات تقوا مورد توجه علمای بزرگ و مراجع تقلید شیعی بود و از آنان دارای اجازات امور حسبیه و اخذ وجوهات شرعی بودند.

در سالهای ابتدایی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی و با توجه به عدم حضور مرجعی دینی علی رغم پیشنهادهای متعدد جهت ادامه تحصیل و فعالیتهای سیاسی در یزد و قم ایشان ماندن در منطقه محروم و نیازمند هرات را انتخاب نمود و از همان ابتدا مشی خودرا مردمداری و مردم مداری قرار میدهد تا جایکه مردمان هرات علاوه بر امور دینی و علمی برای رفع هرگونه حاجتی به دفتر ایشان مراجعه مینمودند.

اخذ مجوز دفتر ازدواج رسمی شماره 42 و اهتمام به امر مقدس ازدواج جوانان تنها فعالیت رسمی بود که ایشان آن هم برای خدمت به مردم انتخاب کرد و تا انتها علی رغم عدم وجود دفتر طلاق در منطقه حاضر به راه اندازی آن نشد و میگفت : من برای آغاز یک زندگی مقدس تلاش میکنم نه برای خاتمه آن و موکدا می فرمود : ما برای وصل کردن آمدیم     نی برای فصل کردن آمدیم

در امورات ازدواج و ثبت وقایع رسمی آن به قدری متواضع بود که مردم روستاها و بعضا شهرستانهای اطراف علی رغم وجود دفاتر دیگر به جهت تبرک و تیمن نزد این عالم وارسته می آمدند. اقامه نماز جماعت در اداره جهاد کشاورزی خاتم قریب به 30 سال ، امداد رسانی به مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی اعزامی به شهرستان ، تدریس دروس دینی و قرآن و عربی مدارس مختلف شهرستان در سالهای ابتدایی انقلاب که به دلیل بعد مسافت و فقدان دبیر مربوطه در منطقه  ، اقامه نماز جماعت مدارس مختلف شهرستان ، برپایی جلسات متعدد تفسیر قرآن و نهج البلاغه و قرائت قرآن کریم از جمله جلسه قرائت قرآن روستای ترکان که بیش از 40 سال است هر هفته ادامه دارد، برپایی مجالس عزای حضرت اباعبدالله الحسین در ماه های محرم و صفر در اکثر روستاهای اطراف حتی در سالهایی که بعضا شهرستان از حضور عالمان دینی بی بهره بود و ...،  بخشی از خدمات دینی ایشان در بیش از 60 سال حضور پر برکت در شهرستان خاتم می باشد.

علاوه بر این آن فقید سعید برپایی مجالس وعظ و سخنرانی و تبلیغ مبانی فقه حقه شیعی را در دستور کار خود داشت و قریب به 30 سال همه ساله صبح ها در دهه اول ماه محرم الحرام مجلس عزای حسینی در منزل و دفتر خود برگزار میکرد.

ایشان به سبب حضور در بین اقشار مختلف مردم اعم از شهری ، روستایی و حتی عشایر منطقه به عنوان مرجعی مورد وثوق بود و علاوه بر فعالیتهای دینی جهت حل اختلافات قومی محله ای فعالیتهای فراوان انجام داد و همچنین به تبلیغ امور پسندیده جهادی همچون اصلاح شیوه های آبیاری کشاورزی ( قطره ای ) ، احیاء قنوات مختلف ( روستای ملکی ) و ... مبادرت می نمود. مرحوم حجه الاسلام نورالدینی همچنین در مسیر رشد فرهنگ غنی اسلامی و همچنین نشر علوم مختلفه اقدام به واگذاری بخشهای زیادی از زمینهای شخصی تحت تملک خود به بانیان خیر نمود که

1-     واگذاری زمین برای احداث دانشگاه امین هرات

2-      اهداء زمین برای احداث مساجد مختلف

3-     واگذاری زمین برای احداث میدان ورودی شهرستان و ... بخشی از این فعالیتها است که تماما بدون چشم داشت مادی صورت گرفته است.

شاخصه های بارز فردی :

مرحوم حجه الاسلام نورالدینی همواره در مسیر خدمت رسانی به مردم برای همگان الگو بود و سعی می نمود فضائل مختلف و مناسب فردی را در خود تقویت نموده و به دیگران نیز منتقل نماید که مهمترین آنها موارد زیر است :

1-     عرض ارادت ویژه به حضرت امام خمینی به عنوان مردی ولایی و بی نظیر و سخت کوشی در بیان خدمات انقلاب به مردم در تمامی مجالس

2-     ولایت پذیری و دفاع از حریم ولایت در همه ی ابعاد سیاسی و اجتماعی

3-     داشتن ارادت خاص به خانواده معزز شهیدان تا جایی که خود را ملزم به حضور در تمامی مراسمهای شهدا و خانواده هایشان بدون هیچ چشم داشت مادی میدانست و همواره حضور پدران شهید در مراسمها را رسما و علنی گرامی میداشت

4-     مبارزه با خرافات رایج در مناطق روستایی و عشایری در امور ازدواج و زندگی

5-     مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی

6-      حفظ زندگی ساده طلبگی در عین تمکن مالی

7-     دستگیری از مستمندان و کمک به امور خیر با واگذاری زمین و املاک و وجوه نقد

 

تالیف کتاب

مرحوم مغفورحجه الاسلام نورالدینی در سالهای آخر حیات خود اقدام به تالیف کتابی تحت عنوان " کشکول نور " نمود که بخش قابل توجهی از آن نگاشته شده است و بخشهایی از آن به صورت فایلهای صوتی جمع آوری شده است ، اما عمر شریفش کفاف جمع بندی و ویرایش نهایی و همچنین انتشار را نداد و آن عالم مبارز،  وارسته و نستوه سرانجام در سن 83 سالگی در سحر گاه نهم رمضان سال 1395 به علت عارضه قلبی دیده از جهان فروبست و به لقاء الله پیوست .

مراسم تششیع و تدفین این عالم بزرگوار به اصرار مردم و مسئولین محلی شهرستان خاتم با شکوه و عزمتی خاص و مثال زدنی برگزار شد و تربت پاک و شریفش مامن دوستداران و ارادتمندان گردیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا