معرفی کتاب " یادداشت های پکن" اثر دکتر محمد دهقانی
کتاب «یادداشت‌های پکن» حاصل اقامت چند ماهه دکتر محمد دهقانی برای تدریس زبان و ادبیات فارسی در پکن است که با نگاهی فرهنگی و تیزبین به تحولات فرهنگی چین می‌پردازد. این اثر به تازگی توسط نشر «نگاره آفتاب» و به قلم محمد دهقانی منتشر شده است. نویسنده این کتاب می گوید این یادداشت‌ها حدود یک دهه پیش نوشته شده‌اند و در این یک دهه کشور پهناور چین و مخصوصا پایتخت آن پکن، که موضوع اصلی این یادداشت‌هاست، بی‌تردید مدرن‌تر شده و از حیث فناوری و تکنولوژی لابد بسیار تغییر (پیشرفت؟) کرده است اما مثل هر فرهنگ و تمدن کهنسال دیگری، هسته‌هایی که بنیاد هستی چین هستند در پس این تغییرات ظاهری چین، هم‌چنان پایدار مانده‌اند.
بخشی از این کتاب، ماجرای غم‌انگیز فالون گونگ- یک روش چی گونگ باستانی تزکیه ذهن و بدن – مطرح شده است که طی آن محمد دهقانی به تفسیر پیشینه و خواستگاه روش معنوی فالون گونگ (فالون دافا) و به واقعیات تلخ مربوط به آزار و اذیت ظالمانه آن توسط رژیم کمونیستی چین پرداخته است. نگارنده در کتاب خود می‌‌‌‏گوید که حدود شانزده سال پس از فروکش کردن انقلاب فرهنگی مائو، حزب کمونیست آماج دیگری را یافت تا طعن و لعن خود و در نهایت تنفر عوام را متوجه آن کند. این آماج فالون گونگ بود که فعالیت خود را در چین از اوایل دهه ۱۹۹۰ آغاز کرده بود. به زعم نویسنده «یادداشت‌های پکن»، فالون گونگ راه و روشی تازه برای تزکیه نفس و دستیابی به تندرستی و آسایش روان است و هیچ ادعای سیاسی یا اجتماعی ندارد و قائدتاً نمی‌بایست از این نظر خطری برای اقتدار حزب کمونیست باشد و عجیب آنکه مقامات بلند پایه دولت چین در آغاز کار آن را تشویق و ترغیب هم می‌کردند، اما شمار تمرین کنندگان فالون گونگ در چین تا آن هنگام به حدود یکصد میلیون نفر رسیده بود و گفته می‌شد یک سوم از اعضای حزب کمونیست و شماری از مقامات بلند پایه حزب به فالون گونگ پیوسته بودند. نویسنده «یادداشت‌های پکن» در ادامه به ذکر زمینه‌چینی برای آغاز آزار و اذیت فالون گونگ می‌پردازد و در نهایت تشریح می‌کند که چگونه در بامداد روز بیستم ژوئیه ۱۹۹۹، نیروهای مسلح چین، به دستور جیانگ زِمین، رهبر چین در آن زمان، حمله رعدآسایی را برای دستگیری تمرین کنندگان فالون گونگ در سراسر کشور آغاز کرد و این‌گونه سرکوب هولناک میلیون‌ها شهروند چینی آغاز شد. نگارنده می‌افزاید اکنون که بیش از یک دهه از آن زمان می‌گذرد، بر حسب گزارش‌هایی که منابع مختلف منتشر می‌کنند، تعقیب، شکنجه و کشتار کسانی که فالون گونگ را تمرین می‌کنند در چین کماکان ادامه دارد. بسیاری از آنها را برای «اصلاح» روانۀ زندان‌ها، اردوگاه‌های کار اجباری و حتی بیمارستان‌های روانی کرده‌اند و سال‌ها است که فروش اعضای بدن تمرین‌کنندگان فالون گونگ در زندان‌های چین بدل به تجارتی پر سود شده است و میزان جراحی‌های پیوند اعضا را در چین به شدت افزایش داده است. همچنین از لحاظ تبلیغاتی حزب کمونیست توانست همه اجزای جامعه را، از وزارتخانه‌ها گرفته تا سازمان‌های دولتی و مردم کوچه و بازار، به مخالفت با فالون گونگ برانگیزاند.
همچنین در کتاب «یادداشت‌های پکن» به بخش‌های دیگری نظیر زبان فارسی و مسلمانان پکن، تیان‌آن‌من، خط چینی، شعر چینی برمی‌خوریم. زندگی دانشگاهی در چین، آداب خوردن، و نگاهی به اماکنی نظیر کاخ تابستانی (ای هه یوئن) و کاخ سوخته (یوئن مین یوئن)، فصول دیگری از این کتاب خواندنی را تشکیل می‌دهند. «یادداشت‌های پکن» در 184 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 16 هزار تومان به چاپ رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا