یزدفردا"مرکز مطالعات و طرح تکثیر و پرورش گورخر ایرانی در شهرستان مهریز، مکانی خاص و منحصر برای بازدید گردشگران نوروزی و آشنایی با این گونه کمیاب می باشد.

 محمدمهدی شرافت عنوان کرد: در نیم قرن پیش دو سوم از وسعت ایران را زیستگاه های گورخر ایرانی تشکیل داده بود و گله های بزرگ گورخر در بسیاری از مناطق بیابانی کشور مشاهده می شد ولی در حال حاضر فقط در دو نقطه کشور وجود این گونه ارزشمند در زیستگاه طبیعی آن باقی مانده که شامل مناطق بهرام گور، فارس و توران، استان سمنان است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد افزود: در سالهای گذشته با تلاش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در راستای احیای جمعیت گورخر در زیستگاه های دارای سابقه زیست در مهریز، در محدوده ای به وسعت 133 مرکزی با دیدگاه و پایه تحقیقاتی مدیریت یک گونه در کشور جهت انجام طرح احیای این گونه کمیاب راه اندازی گردید و خوشبختانه باعث دستیابی موفقیت آمیز شرایط زیست گونه این حیوان در عرصه طبیعی فراهم گردید.

وی با اشاره به اینکه ایران از نقطه نظر اکوتوریسم جایگاه ویژه­ای را به دلیل تنوع اقلیمی در جهان داراست، خاطرنشان ساخت: این مرکز تحقیقاتی می تواند به عنوان یک مرکز تکثیر گونه ای کمیاب مورد توجه گردشگران علاقمند به طبیعت و محیط زیست قرار گیرد و با حمایت همه جانبه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همراهی مسئولین مربوطه می توان آن را ارتقا داده و طبیعت زیبا و خاص خطه کویری استان یزد را به نمایش گذاشت.

شرافت توجه به اصول و قوانین اکوتوریسم و همچنین علاقمندی به طبیعت و حفظ محیط پیرامونی را دلیل تداوم و بقای گنجینه­ها و میراث­های طبیعی و انسانی دانست که موجب توسعه پایدار خواهد شد، و اظهار داشت: این نوع گردشگری ضمن پاسخ به نيازهاي نسل امروز، نيازهاي نسل آتي را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد و سبب بهبود فرصت‌هاي موجود براي نسل‌هاي بعدي می­شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا