معاون بهداشتی دانشگاه که در همایش یک روزه جمعیت، باروری سالم و مشکلات تک فرزندی سخن می گفت با اشاره به تضعیف چرخه باروری در کشور اظهار داشت: در حال حاضر نرخ باروری در کشور دو درصد می باشد و پیش بینی می شود اگر با این روال پیش برویم، در چند سال آینده، جمعیت کشور به 33 میلیون نفر تقلیل می یابد.

 محمد حسن لطفی افزود: در حال حاضر کشور ایران در رده 25 در کاهش نرخ باروری در دنیا قرار دارد و الگوی تغییرات جمعتی ایران بسیار شتابان است و این روند فزاینده نیازمند برنامه ریزی جهت کنترل و پیشگیری است.

وی تصریح کرد: در استان یزد نیز آمارازدواج طی چهار سال اخیر کاهش یافته  و علی رغم آنکه نرخ باروری در استان 5/2 درصد می باشد و بالاتر از نرخ جانشینی ( نرخ جانشینی 1/2 درصد است) قرار داریم اما روند فزاینده امار طلاق، گرایش به تک فرزندی و افزایش سقط جنین تهدیدی برای افزایش جمعیت استان نیز محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: با آموزش به خانواده هایی که گرایش به تک فرزندی دارند، جلوگیری از سقط های غیر ضروری، کاهش فاصله سنی بین فرزند اول و دوم ( فاصله سنی مطلوب بین فرزند اول و دوم، سه سال می باشد)،کاهش سن ازدواج و تشویق سیاستهای افزایش جمعیت، نرخ موالید استان وباروری ماردان را افزایش داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا