حملات و انفجارهای تروریستی جمعه شب در پاریس که دست‌کم 350 زخمی و کشته برجای گذاشته است، با واکنش برخی کشورهای عربی منطقه نیز همراه شده است.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" ، عصر جمعه چندین و حملات و انفجارهای تروریستی، پاریس را هدف قرار داد که در جریان آنها دست‌کم 150 تن کشته و بیش از 200 تن دیگر مجروح شدند.

خشونت‌های پاریس که گروه تروریستی داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است، موجی از واکنش‌ها و محکومیت‌های منطقه‌ای را نیز به دنبال داشته است.

ترکیه

ترکیه در بیانیه‌ای اقدامات تروریستی پاریس را محکوم و با بازماندگان قربانیان حوادث خشونت‌بار پاریس ابراز همدردی کرد.

«احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه «حوادث تروریستی در 7 منطقه در پاریس کشتار بشریت است»، عنوان کرد ترکیه این‌گونه اقدامات ضدبشری را به شدت محکوم می‌کند.

اوغلو اظهار داشت: «اینگونه اقدامات نه‌تنها مردم فرانسه بلکه دموکراسی و ارزش‌های جهانی را هدف قرار داده است.»

عربستان سعودی

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای انفجارها و حملات پاریس را به شدت محکوم کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است «دولت و ملت عربستان به دولت و ملت فرانسه و خانواده‌های قربانیان این حملات تروریستی تسلیت می‌گویند. ریاض به همکاری با جامعه جهانی و افزایش تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن این آفت خطرناک که امنیت و ثبات جهانی را هدف قرار داده است، تأکید می‌کند.»

امارات

«شیخ خلیفه بن زاید آل‌نهیان» رئیس دولت امارات، «شیخ محمد بن راشد آل‌مکتوم» معاون وی و «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در پیام‌های جداگانه‌های حملات تروریستی در پاریس را محکوم کردند.

رئیس دولت امارات در پیامی به «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد کشورش اینگونه اقدامات تروریستی را قویا محکوم و با دولت و ملت فرانسه و با خانواده‌های قربانیان این حوادث ابراز همدردی می‌کند.

مصر

ریاست‌جمهوری مصر نیز در بیانیه‌ای «حوادث تروریستی» در پاریس را محکوم کرد.

به گزارش «الشرق الاوسط»، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر سفیر این کشور در پاریس را مکلف کرد که پیام تسلیت و همدردی مصر با فرانسه و تأکید آن به همکاری با جامعه جهانی در امر مبارزه با تروریسم را به دولت پاریس منتقل کند.

کویت

یک منبع در وزارت خارجه کویت نیز حمایت کشورش از فرانسه را اعلام و تأکید کرد کویت از تلاش‌های دولت پاریس برای تامین امنیت و ثبات فرانسه در برابر اقدامات تروریستی، حمایت می‌کند.

واکنش بان کی مون به حملات تروریستی در پاریس

 بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد حملات تروریستی به پاریس را محکوم کرد.

 او خواهان آزادی فوری همه کسانی شده است که در تئاتر باتاکان گروگان گرفته شده اند.

پلیس فرانسه با حمله به این سالن دو گروگانیر را کشته و گروگان‌های زنده مانده را آزاد کرده‌ است.

دبیر کل سازمان ملل متحد ابراز اطمینان کرده که مقامات فرانسوی همه تلاش خود را برای اجرای عدالت انجام خواهند داد. بان کی مون به بازماندگان قربانیان این حادثه تسلیت گفته و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع کرده است.

کری: آمریکا آماده کمک به فرانسه است

وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه حمله تروریستی به پاریس را «شنیع، شیطانی و فرومایه» نامید و گفت که ایالات متحده آماده کمک به فرانسه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جان کری» افزود: ایالات متحده آماده ارایه هر نوع پشتیبانی است که دولت فرانسه درخواست کند.
وزیر خارجه آمریکا که در وین و در حاشیه نشست صلح سوریه سخن می گفت، حمله های تروریستی دیشب به پاریس را «شنیع، شیطانی و فرومایه» نامید و گفت این حادثه، حمله به ارزش های مشترک بشری بوده است.

«جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز حادثه پاریس را تکان دهنده و اندوهناک نامید و گفت: چنین وحشی گری هایی، هرگز آنچه ما هستیم را تهدید نخواهد کرد.
در حمله های دیشب فرانسه، شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه از پاریس روی داد. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که عملیات انتحاری در خاک این کشور صورت می گیرد.
در جریان حمله های یادشده، بیش از 120 تن کشته و حدود 200 تن زخمی شدند که حال 80 تن از زخمی شدگان، وخیم اعلام شده است.
آمریکا و کشورهای اروپایی در هفت سال گذشته از گروههای تروریستی به ویژه داعش در سوریه حمایت کرده اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا