به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا"درست به فاصله یک روز پس از انفجارهای تروریستی در منطقه شیعه نشین ضاحیه در جنوب بیروت، انتشار اخبارحملات تروریستی در قلب فرانسه جهانیان را در بهت فرو برد. عملیات خونین تروریستی جمعه شب در پاریس فرانسوی ها را درشوکی عمیق فرو برد.  در این رابطه با حمید رضا آصفی سفیر اسبق کشورمان در فرانسه گفتگو کرده ایم که انز نظر می گذرانید:

حملات تروریستی در پاریس بلافاصله پس از انفجارهای انتحاری در ضاحیه بیروت رخ داد آیا این نشانه ای از شروع یک سری عملیات های تروریستی است؟
من این اتفاقات را یکپارچه می بینم که جدای از هم نیستند. باید در یک تصویر بزرگتر این تحولات را ببینیم. ما در سوریه الان شاهد هستیم که اوضاع به ضرر داعش و گروههای تروریستی جلو می رود. جمهوری اسلامی ایران پیشبینی کرده بود که تروریست ها در سوریه نمی توانند موفق شوند ، داعش در سوریه و عراق ناموفق بود همین طور که شاهد بودیم سننجار را از دست دادند و دولت مرکزی عراق به همراه پیشمرگه ها موفق شدند کنترل این شهر را به دست بگیرند. در سوریه هم انها متحمل شکست های بسیاری شدند و انتظار هم می رود که شکست های بیشتری پیش رو داشته باشند. در این شرایط مشخص است که داعش برای اینکه خودی نشان دهد و روحیه نیروهایش را تقویت کند خط و نشان بکشد برای کشورهایی که در انجا فعال هستند، آنها از سر استیصال دست به این اقدامات کثیف زده اند. در واقع این اقدامات تروریستی ابتدا روسیه را هدف گرفت و از آنجا شروع شد بعد از روسیه عراق بود که البته در آنجا این عملیات ها بی سابقه نبود و بعد رفتند سراغ ضاحیه ، منطقه ضاحیه خاص حزب الله است، اگر شما به منطقه ضاحیه در لبنان بروید خواهید دید که چقدر برای نفوذ گروه های تروریستی این منطقه صعب و دشوار است. متاسفانه در ضاحیه  تعداد شهدا زیاد بود.  و نهایتا شب گذشته هم در فرانسه این اقدامات جنایتکارانه صورت گرفت.

انتخاب ضایحه موید این است که داعش قصد انقتام گرفتن را دارد اینطور نیست؟

 داعش در ضاحیه این کار را کرد به دلیل اینکه بین حزب الله و مقاومت فاصله ایجاد کند و همین طور بین مردم لبنان و مردم سوریه که خوشبختانه با موضع گیری صریح و محکم مسولین حزب الله موفق نشدند نیت خودشان را عملی کنند. در ضاحیه می خواستند یک قدرت نمایی علیه مردم لبنان و حزب الله به راه بیندازند و بعد رفتند سراغ فرانسه چون فرانسه یک کشوری چند فرهنگی است، برای اینکه تعداد زیادی مسلمان انجا حضور دارد.

تحلیل شما از این حملات زنجیره ای چیست؟
دو تحلیل وجود دارد، یکی اینکه برخی معتقدند داعش راسا این کار را کرده است  و دیگر اینکه داعش از رژیم صیهوینسی و برخی دیگر از این نیروها خط گرفته است، فرقی نمی کند چه تحلیلی درست است چرا که نتیجه دو تحلیل یکی است و اینکه از این به بعد بگیر و به بند سختی آغاز خواهد شد و  مقررات به ضرر مسلمانان تغییر می کند، قانون مهاجرت عوض می شود، همان طور که الان در خبرها شنیدیم ، فرانسه شینگن را تعلیق کرده است، این پیامد ها در سایر کشورهای اروپایی در اینده احساس خواهد شد.

هدف داعش از این انفجارها چه بود؟
در ضاحیه هدف تغییر زمین بازی بود، انها قصد دارند جنگ را به خاک لبنان بکشانند و هم اینکه توجه دنیا را به این حملات معطوف کنند، چرا که نشست وین امروزدرباره سوریه برگزار شد این اتفاقات می تواند افکار عمومی را از سوریه دور کند. در کل داعش از این انفجارها چند هدف داشت یکی اینکه به نیروها و وفادارانش روحیه بدهد یکی اینکه خودی نشان بدهد و به هرحال از سر استیصال قدرت نمایی بکند و دیگر اینکه به کشورهایی که در سوریه و عراق علیه آنها فعالیت می کنند یا قصد ورود به این فعالیت را دارند هشدار بدهد که آنها را هدف خواهد گرفت. 

داعش پیشتر نیز برخی از این کشورها را تهدید کرده بود آیا به نظر شما این تهدید را عملی می کند؟
داعش کشورهای دیگری از جمله ایتالیا ، روسیه و حتی خود آمریکا را هم تهدید کرده است . گفته اند حمله بعدی در واشنگتن خواهد بود. به نظر من تهدید آنها عملی خواهد شد و ما در اینده ای نه چندان دور و نه چندان نزدیک شاهد حملات دیگری در کشورهای دخیل در خاورمیانه خواهیم شد و این عملیات ادامه خواهد داشت و در حال حاضر تصوری بر پایان آن نیست. به نظر من فرانسه برای جهان، هشدار قرمز بود و انها به راحتی موفق به این کار شدند.

به نظر شما برای توقف خشونت ها و جلوگیری از این عملیات ترویرستی جامعه جهانی چه اقداماتی باید در پیش بگیرد؟
 ان چیزی که لازم است دنیا از این حادثه تلخ مورد توجه قرار دهد و از آن درس بگیرد برخورد غیرگزینشی با تروریسم است. ما به عنوان اولین کشوری که قربانی تروریسم بوده ایم بهتر از هرکس دیگر یاین وقایع تلخ را درک می کنیم. غرب باید به موضوع اصلی ترور و تروریسم توجه کند و مشکل آن را به صورت ریشه ای حل کند. شما نمی توانید در جایی از برخی تروریست ها حمایت کنید و درجای دیگر از آنها حمایت. به جای اینکه این عمل بچگانه را تکرار کنند و مدام بگویند بشار اسد باید برود، عمق مشکل را حل کنند و  در این نشست وین به جای اینکه مدام بگویند بشار اسد اولویت اول را ریشه کن کردن  تروریسم را قرار دهند.
من فکر می کنم اجلاس وین باید اولویت اصلی خودش را تروریسم قرار دهد.  جمع بندی اخر این نشست باید چگونگی ریشه کن کردن تروریسم باشد و از بشار اسد برای مقابله چندین ساله اش با تروریسم حمایت شود. برخی  کشورهای منطقه و غربی مسول وقایع ضاحیه و فرانسه هستند و آنها باید به مجامع بین المللی پاسخ دهند.
کشورهایی که داعش را تقویت مالی و تسلیحاتی کردند که دولت مشروع و قانونی سوریه را ساقط کنند حالا باید برای حوادث فرانسه پاسخگو باشند، انها نمی توانند زیر بار مسولیت شانه خالی کنند.


این حملات تروریستی چه تاثیری بر افکار عمومی فرانسه داشته است؟

اکثر  روزنامه های امروز فرانسه تیتر زده بودند "وحشت"،  "قتل عام در پاریس"،  "این بار جنگ، بزرگ است" این نشان می دهد که انها نگران هستند، ترس و اضطراب در گزارش های آنها موج می زند، بعد از سال 1944  اولین باراست که مقرارت منع امد و شد که چیزی شبیه به حکومت نظامی است در این کشور برقرار شده است، همین طور که خاطرمان هست کمتر از یک سال است که فرانسه حادثه شارلی ابدو را پشت سر گذاشته است و ما دوباره شاهد عملیاتی خونین در فرانسه هستیم ،  اگر دنیا به پدیده تروریسم یک پارجه نگاه نکند، هیچ اعتمادی به ریشه کن شدن تروریسم نمی شود داشت. وضعیت در سوریه اگر بغرنج شود این عملیات ادامه پیدا می کند اگر چه به نظر می رسد که اروپایی ها با این مساله سخت تر برخورد خواهند کرد.
به هر حال جنگ طولانی شده و داعش متحمل شکست شده است، داعش بازنده است، برای اینکه میدان را عوض کند  اول ضاحیه و بعد فرانسه را هدف قرار داد، اگر دنیا دست به یک کار اساسی نزند نمی تواند مطمئن شود که دیگر این اتفاق نمی افتد. کمتر از یک سال از حادثه شارلی گذشته است که باز این حملات تکرار شد. در اجلاس اتی، امریکا، فرانسه و دیگران از لجاجت بچگانه دست بردارند و یک راه حل منطقی بر اساس واقعیت موجود پیدا کنند، انتخاب رئیس جمهور سوریه را به عهده مردم بگذراند، کمک کنند که بشار اسد به مشکلات موجود در سوریه فائق شود، تا بتوانیم با تروریسم مبارزه کنیم، واکنش ها به وقایع پاریس در حد شعار است چند روز دیگر این پدیده دوباره به راه خودش ادامه خواهد داد .

 

 

گروه تکفیری صهیونیستی داعش روز شنبه با انتشار بیانیه ای در اینترنت مسئولیت حملات پاریس با دست کم 128 کشته را به عهده گرفت و اعلام کرد فرانسه هدف اصلی حملات این گروه افراطی خواهد بود.


در این بیانیه که به دو زبان عربی و فرانسوی منتشر شد، آمده است: « هشت برادر که حامل کمربندهای انفجاری بودند مراکزی را که در قلب پاریس با موشکافی انتخاب شده بودند هدف قرار دادند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این سازمان تروریستی افزود: « این حملات با این هدف صورت گرفت که فرانسوی ها و کسانی که در راه آنها گام بر می دارند متوجه باشند هدف اصلی حملات دولت اسلامی خواهند بود .»

بر اساس این بیانیه، حملات پاریس پاسخی بود به « هدف قرار دادن مسلمانان در سرزمین های خلافت (اسلامی) »، عبارتی که به صورت کلی برای مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه تلقی می شود.

فرانسه در ائتلاف بین المللی عضویت دارد که مواضع تکفیری های عضو داعش را در عراق و سوریه هدف قرار می دهد.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه کمی قبل داعش را متهم کرد در پاریس « اقدام جنگی » مرتکب شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا