یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا با بیان اینکه والدین در خصوص فعالیت آنلاین کودکان خود توجه بیشتری داشته باشند، گفت: شکارچیان آنلاین در این فضا همیشه به دنبال افرادی هستند که اطلاعات خود را به راحتی ارائه می كنند و کودکان بهترین طعمه برای شکارچیان آنلاین هستند.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا "سرهنگ عليرضا آذردرخش با اشاره به اوقات فراغت تابستانی کودکان و افزایش استفاده آنها از اینترنت و تکنولوژی های روز گفت: در تابستان شاهد افزایش استفاده کودکان از اینترنت و سیستم های رایانه ای هستیم که متاسفانه خانواده ها نظارت کمتری بر این موضوع دارند.

وی تهدیدات فضای مجازی را بسیار بیشتر از فضای حقیقی عنوان کرد و افزود: در فضای مجازی، امکان برقراری تماس‌های نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوء استفاده، بهره برداری و یا تجاوز به حریم خصوصی آنها را داشته باشند، وجود دارد، لذا تنها گذاشتن کودکان در این فضا خطرناک است.

سرهنگ آذردرخش با اشاره به اینکه امکان بروز رفتارهای نامناسب کودکان به واسطه تاثیرپذیری از شیوه‌های برخورد آنلاین وجود دارد، گفت: ارائه اطلاعات شخصی در مکان‌هایی که افراد بسیار زیادی به آنها دسترسی خواهند داشت، مثل شبکه های اجتماعی وجود دارد. از این رو، امکان تبدیل شدن کودکان و نوجوانان به عامل و یا هدف زورگیری‌ سایبری دور از انتظار نیست.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا در توصیه به والدین گفت: از کودکان بخواهید تا هر گونه زورگویی‌ سایبری را به سرعت و از طریق گفت و گوی حضوری و یا تلفنی به شما اطلاع دهند.

اين مقام مسوول  با بیان اینکه والدین باید کودکان را نسبت به این مساله آگاه کنند که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوما همانافرادی نیستند که ادعا می کنند، چه بسا مجرمینی هستند که تلاش دارند از کودکان سوء استفاده نمایند، افزود: کودکان هرگز نباید بدون نظارت والدین خود با فرد یا افرادی که در دنیای مجازی ارتباط داشته‌اند، در دنیای واقعی ملاقات داشته باشند.

سرهنگ آذردرخش محرمانه نگه داشتن اطلاعات و جزئیات شخصی در فضای مجازی و عدم دسترسی عمومی به آنها را از ضروریات برشمرد و گفت: والدین در این خصوص باید به کودکان خود آموزش دهند که به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود، خانواده را در فضای سایبر منتشر نکنند ضمن آنکه مانع از به سرقت رفتن اطلاعات مهم و حساس در سیستم های رایانه ای گردند.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا دسترسی به محتوای نامناسب مانند فیلم‌ها، تصاویر، مطالب و نوشته‌های غیر اخلاقی، نژادپرستانه، خشونت آمیز و دیگر موارد مضر و خطرناک را یکی دیگر از تهدیدات بالقوه و بالفعل فضای سایبر برای کودکان برشمرد و گفت: والدین برای نظارت بر فعالیت آنلاین کودکان خود می توانند از نرم افزارهای ویژه کنترل والدین در مرورگرها، موتورهای جستجو و بسته‌های امنیت اینترنتی برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی استفاده کنید.

سرهنگ آذردرخش با توجه به اعتیاد اینترنتی به والدین توصیه کرد: مدت زمان استفاده از رایانه برای کودکان و این که چه زمانی در طول روز باید مورد استفاده قرار بگیرد، محدودیت‌هایی را قائل شوند. و نگذارند کودکان روزانه چند ساعت بیشتر با کامپیوتر کار کنند و زمان اتصال آنها به اینترنت نیز محدود باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا