خبری خوش برای یزدی ها:معاون وزیر نیرو:مجوزانتقال 150 میلیون متر مکعب آب به استان یزد صادر شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، جلسه شواری آب استان روز سه شنبه 22 اردیبهشت ماه با حضور معاون وزیر نیرو، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد و جمعی از دستگاه های مرتبط با موضوع آب در سالن حمیدیا استانداری یزد برگزارشد.
در این جلسه " میدانی " اظهارداشت: استان یزد به عنوان یکی از استانهای ارزشمند از لحاظ علم،ایمان و سختکوشی شهره عام و خاص است.
معاون وزیر نیرو در ادامه گفت: درکشورهای با اقلیم ما مسئله آب یک مسئله جدی شده است که عوامل انسانی تاثیر گذار در چرخه آب و اقلیم مزید بر علت هست.
وی افزود: مسئله کم آبی خاص استان یزد نیست بلکه همه کشور درگیر این مسئله هستند حتی استان خوزستان که مشهور به پر آبی به علت داشتن کارون و کرخه هست.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بخش اعظمی از مسائل و مشکلات ما در زمینه آب بر می گردد به این كه به همه جوانب و الزامات مدیریت آب توجه لازم نداشته ایم.
وی تصریح کرد: حدود هشتاد و هشت درصد از منابع آب زیر زمینی کشور در وضعیت بحرانی قرار دارند.
میدانی اظهار داشت: ما باید بر اصلاح وضعیت مدیریت همه منابع پایه کشور از جمله آب متمرکز شویم.
وی ادامه داد: افزایش دما تبعات خاص خود را دارد چرا که20 درصد افزایش دما 17 درصد افت محصول در زمینه غلات در بر دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما باید در زمینه بهبود وضعیت مدیریت آب تصمیمات سختی بگیریم و به گونه ای دیگر به مدیریت آب نگاه کنیم و این مسئله را عمیقاً درک کنیم.
وی افزود: وظیفه مدیریت آب فقط مدیریت پروژه نیست بلکه سد سازی و اجرای پروژه بخشی از وظیفه هر مدیر اجرایی است و نباید مدیریت آب را تنها به اجرای پروژه اختصاص دهیم بلکه باید در زمینه حفاظت و بهره برداری از منابع آب، مدیریت کیفی و کمی آب ، حسابداری ملی آب و مسائل فرهنگی و اجتماعی هم کار کنیم و تبیین موضوع نمایم .
"میدانی" ادامه داد: یکی ازراههای اساسی در فرو رفت این معضلات که در بعضی از مکان ها یک فاجعه ملی به حساب می آید این است که به لوازم مدیریت صحیح آب تن دهیم و در مقابل سنت های الهی فروتن و خاضع باشیم.
وی افزود: در استان یزد در مصرف آب باید مدیریت صورت گیرد و سازگاری با محیط زیست یکی از ارکان این مدیریت به حساب می آید.
معاون وزیر نیرو اظهار داشت: در شورای عالی آب پروژه ای تحت عنوان احیاء و تعادل بخشی مصوب شده است که در کشور به طور جدی این پروژه در حال اجرا است.
وی ادامه داد: کشور ما متاسفانه از فقدان طرح آمایش رنج می برد و این باعث شده که شمال کشور هم با داشتن منابع آب زیاد با معضلات خاص خود در زمینه آب روبرو باشد.
میدانی خاطر نشان کرد: در سیاست گذاری های دولت تدبیر و امید انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر منحصر به آب شرب است و مجاز به انتقال آب از هیچ حوزه ای به حوزه دیگر برای مصارف کشاورزی و صنعتی نیستیم.
وی افزود: برای انتقال 150 میلیون متر مکعب آب به استان یزد از حوزه کارون مجوز آن گرفته شده و در شورای عالی آب به تصویب رسیده است که این پروژه یکی از پروژه های مهم در کشور به حساب می آید.
میدانی در پایان اظهار داشت: اگر اجرای این پروژه در طول چهار سال به اتمام می رسد نباید آن را به پنج سال موکول کرد.
در این جلسه " سيد محمد رضا سید حسینی " معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد اظهار داشت: استان یزد در زمینه مبارزه با بحران آب اقداماتی را انجام داده که از جمله آن پیگیری خطوط انتقال آب از طریق شورای عالی آب است.
وی ادامه داد: اقدام دیگری که در این زمینه صورت گرفته تهیه طرح مدیریت بهینه آب کشاورزی در استان می باشد.
سید حسینی خاطر نشان کرد: در استان یزد طی یک سال گذشته توسعه کشت تقریبا ممنوع شده است و اصلاح الگوي کشت در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته و توسعه چمن کاری نیز در استان ممنوع است.
وی افزود: در زمینه جدا سازی آب های فضای سبز از آب شرب مطالعات مورد نیاز آن در همه شهرستان های استان صورت گرفته و در دو تا از شهرستانها اجرای آن نیز به پایان رسیده است.
وی در جای دیگري از سخنان خود بیان نمود: بحث توسعه صنایع پر آب خواه یکی از فعالیتهايی است که در استان یزد صورت گرفته و به این شکل است که هیچ امکاناتی به آنها اختصاص داده نشده و در مقابل آن برای صنایع کم آب خواه تشویقی گذاشته شده است به اینصورت که از اعتبارات عمرانی استان برای آنها تسهیلات گذاشته شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در ادامه گفت:در بحث آپارتمانها در کمیسیون ماده پنج و شورای شهر مصوبه ای را گذاشته ایم که به یک تعداد آپارتمان که بیشتر از سیستم ریوز و استفاده مجدد از آب استفاده نمایند 15 درصد تراکم تشویقی داریم که این طرح برای اولین باردر استان صورت گرفته است.
وی افزود: تهیه طرح کاهش مصرف آب کولر های آبی توسط شرکت آبفا از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است که این طرح در بعضی از مناطق به صورت آزمایشی در حال اجرا است.
سید حسینی در خصوص مقابله با بحران آب گفت: تمام اماکن عمومی موظف شده اند که از شیر آلات برقی و چکشی استفاده نمایند و در دستگاه های اجرایی مدیریت صرفه جویی آب در دستگاه تعريف شده است.
وی اشاره نمود: در استان یزد امسال قرار برآن شده تا نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش مصرف آب در دستگاه ها را داشته باشیم .
این مقام مسئول افزود: در سال جاری یکی از شاخص های مهم در ارزیابی مدیران بحث کاهش آب در دستگاه های اجرای خواهد بود.
وی در پایان اظهار داشت: ما باید به این دید به استان یزد نگاه کنیم که در وضعیت موجود، آب برای استان یزد از نان نيز واجب تر است.
گفتنی است در ابتدای این جلسه " غفوری " رییس اداره آب منطقه ای گزارشی را از وضعیت آب استان یزد ارائه نمود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا