محسن اختياري

سانتريفيوژها خوب است بچرخد به شرطي كه چرخ مملكت هم بچرخد .
شك نداشته باشيد كه توافق لوزان گام بسيار بزرگ و نقطه عطفي در حركت رو به جلو  ملت و نظام در راستاي رسيدن به آرمانهاي انقلاب خواهد بود  .
انقلاب اسلامي ايران كه حاصل چندين دهه مبارزه و جانفشاني ملت ايران بود  اهداف و آرمانهايي را دنبال ميكرد كه اكنون با شرايط بوجود آمده نويد و اميد رسيدن به آن آرمانها چندين برابر شده است .
از انقلاب مشروطه كه آنهم دستاورد تلاشها و مبارزات بزرگان و آزاديخواهان زيادي در طول سالهاي بسيار بود تا رسيدن به انقلاب شكوهمند 57  گروهها و افراد بسياري جانفشاني كردند ، چه بسيار افرادي كه در اين راه جانشان را نثار كردند ، خيليها تبعيد شدند ، زندان رفتند و طعم تلخ شكنجه را چشيدند .
اگر چه دستاورد انقلاب مشروطه تشكيل مجلسي  نيم بند بود كه نويد برپايي آزادي و دموكراسي مي داد ، اما ديري نپاييد كه با دخالت مجدد ابرقدرتها بار ديگر  ديكتاتوري سايه شوم خود را بر سر اين مملكت گسترانيد ؛ اما ملت ايران دست از مبارزه بر نداشت و براي رسيدن به آرمانهايي كه استقلال و آزادي سرآمد آن بود يك لحظه آرام ننشست ، و خوب آگاهيم كه براي رسيدن به اين مهم افراد و گروههاي بسياري تلاش كردند كه دستيابي به اهداف و آرمانهاي واحد آنها را متحد و همسو نموده بود . اگر چه با انقلاب  57 برخي از اين گروهها راه و انديشه خود را جدا كردند و برخي حتي سر ناسازگاري گذاشتند و فاصله گرفتند ، اما ملت ايران براي رسيدن كامل به آرمانهاي مقدس خود يك لحظه هم كوتاه نيامد ؛ و هرچند در  گذر از اين مسير پر فراز و نشيب بعضا با سختيها و چالشهايي نظير جنگ و تحريم همراه بود و  دشمنان و معاندان اين ملت هيچ گاه دست از سنگ اندازي و كينه توزي برنداشتند ، اما ملت ايران همواره هشيار و بيدار با نگاه به اهداف و آرمانها مسير خود را پيموده و چالشها را پشت سر نهاد تا جايي كه اكنون به عنوان وزنه اي تاثير گذار بر معادلات منطقه اي و جهاني سر به آسمان مي سايد .
برنامه هسته اي ايران اگر چه بيش از يك دهه مبارزه سخت و دشوار را به دنبال داشت كه همواره سايه شوم كينه توزي و تحريم بر سر ملت ايران سنگيني مي كرد اما مقاومت اين ملت تمامي دشمنان را نا اميد نمود تا جايي كه ابرقدرتها چاره اي جز تعامل و گفتگو با اين ملت ريشه دار و اصيل نيافتند ، گزينه هايي چون تحريم و حمله نظامي كه ديگر قدرتهاي جهان به كلي از آن نااميد شده اند و چاره كار را در راه ديگري جستجو مي كنند .
اما توافق هسته اي اخير كه بنا بر اعتقاد بسياري دوستان و حتي دشمنان نظام گام بسيار بلند و موثري در تثبيت جايگاه و قدرت نظام در منطقه و جهان است نقطه عطفي در تاريخ درخشان انقلاب خواهد بود . اگر اندكي با تامل و منطق به موضوع نگاه كنيم ، نگراني و ناخشنودي دشمناني چون اسراييل و برخي كشورهاي عربي كه ريگي در كفش دارند و نيز گروههاي تندرو و مخالفي چون جمهوري خواهان آمريكا و امثالهم به روشني بيانگر جنبه هاي مثبت و مفيد آن براي ملت بزرگ ايران است .



ترديدي نيست كه اين توافق با ايجاد اعتماد بيشتر زمينه را براي تعامل گسترده با جامعه جهاني فراهم مي آورد  كه نتيجه آن ايجاد ثبات و پيشرفت ملت و نظام از جنبه هاي مختلف و بخصوص از ابعاد سياسي و اقتصادي خواهد بود .
از نگاه ديگر شكي نيست كه دولت اعتدال با فراهم آوردن زمينه براي حضور گروههاي مختلف ، گام بسيار بزرگ ديگري در راستاي تحقق آرمانهاي بزرگ انقلاب فراهم آورده است ؛ گروههايي كه همگي براي رسيدن به اين انقلاب زحمت كشيده اند  و خون دل خورده اند و قطعا مي بايست جايگاهي براي زندگي و انديشه آزاد داشته باشند . هر چند ممكن است دلواپسان انحصار طلب و تنگ نظري باشند كه اگر چه وسعت ديدشان بسيار محدود است ولي خود را فراتر از قانون وخواسته هاي كل ملت بدانند و حتي مواردي چون توافق هسته اي اخير را كه قطعا منافع ملي ملت و نظام در آنست را مخالف خواسته هاي خويش ببينند ، ولي بدون ترديد ملت بزرگ ايران با هوشياري تمام آنانرا به انزوا خواهد راند و با قدرت هرچه بيشتر با سپردن امور به دست افرادي متعهد و كاردان در راه رسيدن به آرمانها ي تاريخي خود گام برخواهد داشت .
به اميد فرداهايي  بهتر .

                                                                                                        

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا