خبر علمي فرهنگي يزدفردا :يك متخصص زنان، پس از اختلالات هورموني يا كيستهاي تخمدان، عفونتهاي دوران بارداري و سرطانها را از امراض شايع در زنان اعلام كرد.

دكتر منصور ملك‌اقصي با اشاره به اين كه اختلالات هورموني كه در سنين مختلف به صورت‌هاي گوناگون تظاهر پيدا مي‌كند، گفت: اين بيماري شايع كه در سنين بلوغ به صورت اختلالات پريود، موهاي زايد، جوش‌هاي صورت و چاقي ظاهر مي‌شود، تخمدان پلي كيستيك ناميده مي‌شود و ناشي از عدم تخمك‌گذاري تعداد زيادي از فوليكول‌هاي كوچك بدن است.
وي با بيان اين كه اين بيماري كه در حال حاضر بيش از 12 درصد از آمار مربوط به بيماريهاي زنان در دنيا را تشكيل مي‌دهد، افزود‌: اين بيماري مزمن گاه ريشه ژنتيكي دارد اما ممكن است در همه افراد خانواده احتمال ابتلاء به آن مساوي نباشد.
دكتر اقصي در ادامه گفت: اختلالات هورموني كه در سنين جواني به صورت خونريزي‌هاي شديد و نامرتب ظاهر مي‌شود آمار بيشتري از امراض زنان را نسبت به فيبروم‌ها و سرطانها حتي سرطان سينه به خود اختصاص مي‌دهد، با اين وجود اين بيماري با مصرف دارو برطرف مي‌شود و بيمار نياز به عمل جراحي ندارد.

وي تصريح كرد: فيبروم‌ها نيز كه تومورهاي خوش خيم محسوب مي‌شوند در سنين باروري يعني بين 20 تا 45 سالگي بروز مي‌كنند و تقريبا 60 درصد زنان در دنيا به آن مبتلا هستند ولي تنها 20 درصد آنان با ابتلاي اين بيماري دچار مشكل مي‌شوند.

اين متخصص گفت: فيبروم‌ها داراي عوارضي از قبيل خونريزي غير عادي، درد و فشار لگن هستند و گاه كه تومور بيش از اندازه بزرگ مي‌شود به پشت مثانه فشار وارد كرده و اختلال ادراري ايجاد مي‌كند.

دكتر اقصي همچنين، واژنيت را شايع‌ترين عفونت سنين باروري دانست و گفت: اين بيماري با تغيير PH واژن به دلايل مختلف از قبيل خوردن قرص‌هاي آنتي بيوتيك يا ضد بارداري بروز مي‌كند.

وي افزود: با وجود اين كه PH واژن وجود دارد، تنها خوردن اين قرص‌ها سبب فعال شدن اين ويروسها مي‌شود و عفونت واژنيت را ايجاد مي‌كند كه 20 تا 30 درصد مراجعان به درمانگاههاي سرپايي دچار آن هستند.

وي در پايان تصريح كرد:‌ اين بيماري عفوني كه گاه به صورت قارچ‌هاي اطراف واژن خود را نشان مي‌دهد، مشكل چنداني را براي بيماران ايجاد نمي‌كند و با مصرف دارو برطرف مي‌شود.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا