دبیر کانون توسعه سبز ابرکوه گفت: واگذاری گسترده پروژه های بزرگ عمرانی شهرستان ابرکوه به شرکت های غیر بومی از جمله موانع اشتغال وکارآفرینی در این شهرستان است

علی اکبر قیومی : واگذاری گسترده پروژه های بزرگ عمرانی شهرستان ابرکوه به شرکت های غیر بومی در نتیجه عدم فعالیت شرکت های دارای رتبه بندی مورد قبول از سوی سازمان مدیریت در سطح شهرستان، از جمله موانع عمده اشتغال و کارآفرینی در سطح ابرکوه محسوب می گردد.

وی تاکید کرد: مرکز رشد فناوری ابرکوه در این خصوص پیشنهاد تشکیل کمیته کارآفرینی شهرستان ابرکوه را به فرمانداری و شورای اسلامی شهر ابرکوه ارائه داده است.

متن کامل این طرح پیشنهادی به شرح زیر است:

فرماندار محترم ابرکوه

احتراماً، چنانچه مستحضر هستيد مسأله اشتغال از جمله معضلات اساسي روياروي نظام اقتصادي و اجتماعي کشور در حال حاضر ميباشد و بر همين اساس تلاش براي ترويج فرهنگ کارآفريني و ايجاد فرصتهاي جديد شغلي، از اولويتهاي جدي کاري دولت محترم محسوب ميگردد.
متأسفانه شهرستان ابرکوه نيز دچار اين معضل بوده و علي رغم تلاشهاي صورت گرفته و دستاوردهاي حاصله نميتوان ادعاي برطرف شدن مسأله اشتغال و قرار داشتن در وضعيتي رضايتبخش داشت.از طرف ديگر از جمله اولويتهاي کاري مرکز رشد فناوري ابرکوه در سال جاري پرداختن اصولي و اساسي به مبحث کارآفريني و تلاش براي از ميان برداشتن موانع توسعه فرصتهاي شغلي در شهرستان ابرکوه به اندازه بضاعت و استطاعت خود ميباشد. در اين راستا انجام فعاليتهايي همچون برپايي سمينارها و دورههاي آموزشي، حمايت از تشکلهاي مردمي همسو با اين هدف (نظير مركز کارآفريني بانوان و مرکز مشاوره و اطلاعرساني ابرکوه)، حمايت مؤثر از مؤسسات پذيرفته شده در مرکز، راهاندازي مرکز پژوهش و نوآوري ابرکوه و ... در دستور کار سال 1386 ميباشد. (در اين خصوص از جنابعالي نيز درخواست ميگردد تا پيشنهادات خود را در جهت تعميم فرهنگ کارآفريني و رفع موانع توسعه آن به اين مرکز منعکس نماييد. از جمله زمينههاي بسيار مناسب، کم هزينه و آينده ساز براي ايجاد اشتغال، حمايت هدفمند از شرکتها و پيمانکاران بومي و تلاش در مسير تقويت توان تخصصي، مديريتي، مهندسي و اجرايي آنان ميباشد.متأسفانه امروزه در سطح شهرستان شاهد حضور پيمانکاران قوي که توانايي طراحي و مديريت پروژههاي بزرگ را دارا باشند نيستيم. اينگونه پروژهها که معمولاً افراد مختلف با سطوح تخصصي گوناگون در آنها به کار گرفته ميشوند، علاوه بر عايدات سرشار براي پيمانکاران و به کارگيري
گسترده نيروي انساني، از نقشي تعيين کننده در تقويت توان فني و مهندسي و رشد سرمايههاي انساني و آينده ساز منطقه برخوردار هستند..
در حال حاضر پيمانکاران فعال در سطح شهرستان ابرکوه نيز با توجه به عدم برخورداري از تخصصهاي لازم براي اجراي پروژههاي بزرگ (به دليل آنکه فاقد تيم طراحي، فني و مديريت پروژه قوي هستند و غالباً از بنايي به شكل سنتي آن به اين حرفه وارد شدهاند) از تواني محدود براي اجراي طرحها برخوردار ميباشند.اين همه در حالي است که در سالهاي اخير پروژههاي بزرگ عمراني به ويژه در حوزه شهرسازي و ميراث فرهنگي در سطح شهرستان ابرکوه تعريف شده و به اجرا درآمده است.

علاوه بر این در سازمانهایی نظیر جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، اداره راه، آموزش و پرورش و ... نیز میلیاردها تومان طرح در سال تعریف می شود. اما سؤال اينجاست که چرا اجراي اين طرحها در سطح شهرستان به خلق پيمانکاران قوي در منطقه نينجاميده است؟واقعيت آن است که به دليل غفلت از تواناييهاي گسترده بخش پيمانکاري در اشتغالزايي و ثروتآفريني، برنامهاي هدايت شده براي حمايت هدفمند از پيمانكاران بومي و شايسته در سطح شهرستان به اجرا در نيامده است.بايد توجه داشت پيمانکاران توانمند و شايسته (که امروزه بسياري از مديران شهرستان از نبود آنها در منطقه گلايهمند هستند) يک شبه خلق نميشوند و لازم است با اتخاذ سياستهايي حمايتي (البته کاملاً هدفمند و کارشناسانه) به ايجاد اين گروه از مؤسسات ياري داد. البته منظور از حمايت از پيمانکاران بومي، اعطاي رانتهاي بدون برنامه به افراد غير شايسته و سودجو نيست بلکه منظور حمايت قاطع و مؤثر از مؤسسات شايسته و توانمندي است که ميتوانند در يک مدت محدود و معقول به پيمانکاراني قوي و متخصص تبديل شده و حتي در بيرون از ابرکوه نيز اجراي پروژههاي بزرگ را در دست گيرند.لازم به ذکر است حمايت از پيمانکاران داخلي در سطح ملي نيز از سياستهاي جدي دولت ميباشد و به همين دليل دولت در اين راستا اقدام به ايجاد شرکتهاي بزرگ پيمانکاري در عرصههايي چون صنعت نفت، خودرو و ... نموده است. نمونه محلي اين سياست نيز ميتواند به نحو آشکار و بارزي در توسعه منابع انساني، مديريتي و فني و ايجاد اشتغال در سطح شهرستانها مؤثر باشد.

استدعاي ما از جنابعالي آن است که ضمن هماهنگي و نظارت بر دستگاههاي اجرايي، با تشکيل کميتهاي ويژه، متشكل از نمايندگان دستگاههاي مرتبط، پروژههاي پيمانکاري گوناگون تعريف شده در منطقه را دقيقاً مورد نظر قرار داده و ضمن حمايت از واگذاري اين طرحها به شرکتهاي توانمند بومي، در قالب برنامهاي معين و مدون نسبت به تقويت توان پيمانکاري در منطقه اقدامات لازم را مبذول داريد.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا