نقدی بر سخنان احمدی‌نژاد درباره دریاچه ارومیه

اکنون دکتر احمدی‌نژاد می‌گوید قدمت این بحران به ۵ سده گذشته می‌رسد، هر چندبه نظر نمی‌رسد ۵۰۰ سال پیش، ۸۸ سد بزرگ و کوچک وجود داشته که برای دریاچه ارومیه مشکل ساز شوند! از سوی دیگر بنا به گفته رئیس جمهور هر ۵۰۰ سال یک بار ارومیه با بحران مواجه می‌شود، در این صورت با وضعیتی که امروز برای دریاچه ارومیه می‌بینیم و با توجه به اینکه در طی ۵ سال اخیر حجم زیادی از دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده است، بر طبق سخنان دکتر احمدی‌نژاد، باید تا کنون از دریاچه ارومیه خاطره‌ای باقی می‌ماند! این در حالی است که در تاریخ ثبت شده برای این دریاچه هرگز چنین بحرانی ثبت نشده است

دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل می‌شود این جمله‌ای است که طی پانزده سال اخیر ابتدا به صورت زمزمه به گوش می‌رسید و امروز بعد از اینکه بیش از ۱۵۰ هکتار از اراضی حاشیه‌ای این دریاچه به شوره زار تبدیل شده است ودیگر اثری از فلامینگو‌ها و دیگر پرندگان در این دریاچه نیست، صدای اعتراض‌ها بیش از هر زمان دیگر بلند شده است.

دریاچه ارومیه


کار‌شناسان و دوستداران محیط زیست می‌گویند در چند سال اخیر به خصوص از سال ۸۴ به بعد، وضعیت دریاچه ارومیه روز به روز بحرانی‌تر می‌شود اما رئیس جمهور می‌گوید، در دوره‌های ۵۰۰ ساله، وضعیت دریاچه ارومیه به صورت کنونی درمی آید، یعنی گودالی پر شده از نمک.


محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم اردبیل و در دور چهارم سفرهای استانی خود با اظهار نظر درباره دریاچه ارومیه، تاکید کرد: «بر اساس ارزیابی‌ها دریاچه ارومیه هر ۵۰۰ سال با چنین شرایطی روبه‌رو می‌شود.»


این در حالی است که کار‌شناسان متعدد بار‌ها گفته‌اند برداشت بی‌رویه آب رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریزند و احداث ۸۸ سد بزرگ و کوچک روی رودخانه‌های حوزه آبریز این دریاچه، باعث شده است دریاچه ارومیه تبدیل به گودالی از نمک شود و انتظار می‌رود با ادامه این وضعیت، طوفان نمک برای ساکنان مناطق اطراف این گودال، خطرساز باشد.

 

پیش از این معاون سابق منابع طبیعی سازمان محیط زیست، دلاور نجفی به خبرآنلاین گفته بود، «ما در دولت نهم در سال ۸۵ و ۸۶ در سازمان محیط زیست بحث را جدی گرفتیم و خشکی دریاچه ارومیه را با تبعات مرگبار آن برای اکوسیستم در قالب طرحی به اتفاق آقای باقرزاده کریمی با خانم جوادی ارائه دادیم و پس از امضاء ایشان به بالا‌ترین مقام اجرایی یعنی رییس جمهور تحویل دادیم به این امید که اتفاق جدی صورت گیرد. اما بازهم مجموعه دولت و مجلس نتوانستند اقدام موثری در این رابطه انجام دهند.»


اما اکنون دکتر احمدی‌نژاد می‌گوید قدمت این بحران به ۵ سده گذشته می‌رسد، هر چندبه نظر نمی‌رسد ۵۰۰ سال پیش، ۸۸ سد بزرگ و کوچک وجود داشته که برای دریاچه ارومیه مشکل ساز شوند! از سوی دیگر بنا به گفته رئیس جمهور هر ۵۰۰ سال یک بار ارومیه با بحران مواجه می‌شود، در این صورت با وضعیتی که امروز برای دریاچه ارومیه می‌بینیم و با توجه به اینکه در طی ۵ سال اخیر حجم زیادی از دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده است، بر طبق سخنان دکتر احمدی‌نژاد، باید تا کنون از دریاچه ارومیه خاطره‌ای باقی می‌ماند! این در حالی است که در تاریخ ثبت شده برای این دریاچه هرگز چنین بحرانی ثبت نشده است.


همچنین احمدی‌نژاد دربخشی دیگر از سخنان خود، گفت: «۵۰۰ سال پیش نیز دریاچه ارومیه چنین وضعیتی داشته و بیش از ۳۰۰ میلی‌متر کاهش بارندگی در این منطقه اتفاق افتاده است. پیش‌بینی می‌شود وضعیت بارش اندک و خشکسالی در این منطقه حاکم باشد.»


رئیس جمهور در ادامه سخنانش، درباره دریاچه ارومیه افزود: «با منطقی یا غیر‌منطقی بودن انتقال آب از ارس به ارومیه کاری نداریم اما آنچه مهم است اینکه هنوز نتوانستیم از سهم برداشت شده خود از ارس درست استفاده کنیم.»

 

ازاین سخنان محمود احمدی‌نژاد اینطور استنباط می‌شود که به فرض اگر ۵۰۰ سال پیش چنین مشکلی برای دریاچه ارومیه پیش آمده، با امدادهای غیبی حل شده است و اکنون نیز باید نشست و منتظر بود که مشکل دریاچه ارومیه به خودی خود و با کمک خداوند حل شود و نباید از دولت توقعی در این زمینه داشت.


از سوی دیگر وی می‌گوید با منطقی یا غیر منطقی بودن انتقال آب از ارس کاری نداریم! آیا اینگونه سخن گفتن برای یک رئیس جمهور منطقی است؟ یعنی کاری انجام شده و مشاوران رئیس جمهور بدون آنکه بدانند این کار منطقی است یا خیر، فایده‌ای دارد یا خیر؟ دستور به انجام آن داده‌اند و حتی بعد از انجام شدن هم ایشان نمی‌دانند که این کار منطقی بوده است یا خیر؟


گفتنی است، نماینده اردبیل در مجلس، بار‌ها مخالفت خود را درباره انتقال آب حوزه ارس به ارومیه، اعلام کرده بود. کاظم موسوی در گفت‌وگو با خانه ملت استدلال خود را برای این مخالفت، اینگونه عنوان کرده بود: «خشک شدن دریاچه ارومیه به علت ساخت سد‌های متعدد روی رودخانه‌های تغذیه‌کننده این دریاچه است.»


وی با بیان این‌که با اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه بخش کشاورزی استان اردبیل نابود می‌شود، تاکید کرده بود: «استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید گندم و سیب زمینی کشور به آب رودخانه ارس نیاز دارد و اجرای این طرح کشاورزی این منطقه را با بحران روبه‌رو می‌کند.»

منبع:  شفاف

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا