آریا منش معاون سازمان مدیریت بحران کشور: هدف ایجادارامش واسایش برای مردم است
یزدفردا :معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: کارگروههای تخصصی زیر مجموعه این سازمان بیشتر جنبه علمی در جهت رسیدن به یک نقطه مشترک برای دست پیدا کردن مردم به آرامش و آسایش دارد.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: کارگروههای تخصصی زیر مجموعه این سازمان بیشتر جنبه علمی در جهت رسیدن به یک نقطه مشترک برای دست پیدا کردن مردم به آرامش و آسایش دارد.


دکتر محمد آریامنش روز یکشنبه در سومین جلسه کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی استان گلستان افزود: چشم انداز سازمان با توجه به سند چشم انداز توسعه کشور و مجموعه فعالیت هائی که انجام می دهد، کاملا مشخص است.

به گفته وی، ضرورت رسیدن به یک امنیت که مبتنی بر مدیریت دانش محور باشد، برای اولین بار از سوی اساتید دانشگاهها مطرح شد و پس از آن ضرورت ایجاد یک سازمان جامع، به عنوان سازمان مدیریت بحران کشور، در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه ما به مخاطرات طبیعی، بلای طبیعی باشد، هیچگاه نمی توانیم به اهداف سازمان دست یابیم زیرا باید قبول داشته باشیم که مخاطرات طبیعی، جزئی جدائی ناپذیر از طبیعت است و طبیعت نیز با انسان دوست می باشد.

وی ادامه داد: اگر این باور در اذهان عمومی جامعه ایجاد شود، آنگاه سازمان می تواند در مقابله با مخاطرات طبیعی جامعه، در مردم نشاط و شادابی ایجاد کند و به اهداف و برنامه های خود دست یابد.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور افزود: با نگاهی به حادثه اخیر ژاپن می توان به این نتیجه رسید که آنان در زمینه های علمی و فرهنگ سازی در برابر مخاطرات طبیعی به خوبی کار کرده اند، از سوی دیگر درکشور ما علاوه بر مسائل علمی و فرهنگ سازی، بحث معنویت مردم است که بدون هیچ چشمداشتی به همدیگر کمک می کنند و این معنویت باید در جامعه به یک فرهنگ اصیل تبدیل شود.

به گفته آریامنش، معنویت از گذشته در دین ما وجود داشته و این برتری ما مسلمانان نسبت به سایر مردم دنیا است و باید این بحث در کنار کارهای علمی و فرهنگ سازی، باشد تا به خوبی به اهداف سازمان دست یابیم.

وی اظهار داشت: چشم انداز سازمان در واقع، رسیدن به یک جامعه ایمن است و این مساله در همه کارگروهها و جلسات قابل استفاده و استناد می باشد.

وی یادآور شد: شعار ما در این سازمان، دانش مدیریت ایمنی برای رسیدن به آرامش در جامعه است و ما هر قدم برای آرامش و ایمنی مردم و جامعه گام برداریم، بدون شک در بحث معنویت، مردم نیز با ما همراه و همگام خواهند بود.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه گفت: سازمان مدیریت بحران کشور، اکنون دارای 14 کارگروه تخصصی است که همه وزارتخانه ها و دستگاهها به نحوی در این کارگروهها عضویت دارند و با توجه به برخی مخاطرات طبیعی پیش بینی نشده که برخی مواقع خود را نشان می دهد، کارگروههای دیگر در حال راه اندازی وشکل گیری می باشد.

آریامنش افزود: همه وزارتخانه ها، جزئی از بدنه سازمان مدیریت بحران کشور هستند و ما نیزخود را از آنان جدا نمی دانیم.

به گفته وی، نتیجه کارگروههای تخصصی در سراسر کشور باید پاسخ به چرخه مدیریت بحران کشور بدهد تا مدیریت بحران در مواقع مخاطرات طبیعی، به خوبی خواسته های مردم برای رسیدن آرامش و آسایش رافراهم کند.

وی با تاکید بر مساله آموزش مدیران ارشد و میانی و لایه های مختلف جامعه، خاطرنشان کرد: تنها آموزش امداد و نجات مهم نیست، بلکه مسئولان باید برای لایه های جامعه آموزش های لازم در زمینه پیش بینی و پیشگیری، آمادگی و مقابله، امداد و نجات و بازسازی و نوسازی را نیز ارائه نمایند.

وی گفت: زیربنای هر کاری، آموزش و فرهنگ است و بهتر است به سمت بومی سازی آموزش برویم و این بدان معنا است که هر استان بداند در چه زمینه ای چه نیازهائی دارد و همان موارد را آموزش دهد و اگر مخاطرات طبیعی در چندین استان مشترک است، آموزش های مشترک گذاشته شود.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه افزود: گلستان در بسیاری از زمینه ها در بحث آموزش، پیشتاز بوده و این نشان از هم و غم و همت مدیران در مقابله با مخاطرات طبیعی دارد و از سوی دیگر باید تشکل های غیردولتی و مردم نهاد که جزئی از بدنه جامعه هستند در سطح استان فعال باشد.

آریامنش در ادامه یادآور شد: همه باید یاد بگیریم، چگونه با طبیعت زندگی کنیم تا این نحوه آشنائی با طبیعت، در خیلی موارد نیز استفاده گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا