یزدفردا "خبرنگاربهداشت و درمان :يك متخصص پوست و مو،به مبتلایان به زونا توصيه كرد: ‌نوشيدن مايعات و آب فراوان در طول روز به همراه استراحت كامل، بيماري را بهبود مي‌بخشد.

دكتر نصرت پورسينا در گفت‌وگو با خبرنگاربهداشت و درمان ، گفت: بيماري "زونا" يا "هرپس زوستر" و يا "شينگل"، يك بيماري ويروسي است كه غالباً سنين بالاي 50 سال را مبتلا مي‌سازد.

وي ادامه داد: بيماري زونا به صورت درگيري يك طرفه بدن به صورت يك درماتوم عصبي، شبيه به حالت يك كمربند و تنها در يك طرف بدن ديده مي‌شود.

عضوهيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد، افزود: علت بيماري زونا با بيماري آبله مرغان مشترك است، ولي با اين تفاوت كه اصولاً بيماري آبله مرغان در دهه اول زندگي بروز پيدا مي‌كند و اكثر مبتلايان يك دوره 5 تا 10 روزه را طي مي‌كنند.

وي يادآور شد: با توجه به اين كه آبله مرغان ابتدا در ناحيه شكم و نواحي پوشيده بدن مشاهده مي‌شود، لذا بيماري در كودك با تب و خارش شديد همراه است و ضايعات جلدي در قسمت‌هاي مختلف بدن مثل كف دست و پا، ناحيه تناسلي،‌ مقعد و مخاط دهان ديده مي‌شود.

دكتر پورسينا تصريح كرد: در بيماري آبله مرغان، ضايعات پوستي به تدريج خشك شده و سپس دلمه يا كراست مي‌بندد.

وي گفت: بيماري آبله مرغان، بسيار واگيردار است؛ به نحوي كه وقتي يك دانش آموز ابتدايي مبتلا شود، ساير همكلاسي‌هايش را كه قبلاً مبتلا نشده‌اند، به اين بيماري دچار خواهند شد.

اين متخصص پوست و مو متذكر شد:‌ بيمار مبتلا به آبله مرغان بعد از گذشت 5 تا 10 روز بهبود مي‌يابد ولي پس از چند روز ويروسي به نام HZ در يكي از عقده‌(گره)هاي عصبي مخفي مي‌شود و سپس بعد از چندين سال و يا گاهاً چندين دهه، مجددا فعاليت خود را در يك ناحيه عصبي از سر مي‌گيرد.

دكتر پورسينا با اشاره به اين كه علائم بيماري زونا و آبله مرغان متفاوت است، افزود: بيماري زونا در سنين بالاي 50 يا 60 سال بروز مي‌كند و چندين روز قبل از پيدايش ضايعات جلدي، درد بسيار شديدي در اين نواحي بروز مي‌كند، به طوري كه اگر اين درد در قفسه‌ صدري باشد با دردهاي قلبي مثل سكته قلبي،‌ انفاركتوس ميوكارد و دردهاي ريوي اشتباه مي‌شود و حتي گاهاً بيمار را مجبور به بستري در ICU مي‌كند.

وي ادامه داد: پس از گذشت چندين روز از درد، ضايعات پوستي خاص زونا كه به صورت دانه‌هاي بسيار ريز آب‌دار است و آن را به انگور ياقوتي تشبيه مي‌كنند، در محل درماتوم محل درد پيدا مي‌شود.

وي با بيان اين كه درد بيماري زونا با افزايش سن تشديد مي‌شود، خاطرنشان كرد: ‌درد در افراد 70 تا 80 سالهبه حدي شديد است كه با مسكن‌هاي مخدر نيز تسكين نمي‌يابد.

اين متخصص پوست و مو يادآور شد: در بيماري زونا به تدريج دانه‌هاي آب‌دار خشك مي‌شوند و از خود يك دلمه به جاي مي‌گذارند.

وي در خصوص درمان بيماري زونا، توصيه كرد: ‌در اين مورد ابتدا درد با مسكن‌هاي معمولي به خصوص در جوانان تسكين داده مي‌شود ولي مسكن‌هاي مخدر در مراحل ابتدايي استفاده نمي‌شود.

وي ادامه داد: چنانچه درد در افراد مسن با مسكن‌ها تسكين نيابد، مي‌توان از دو يا سه نوع مسكن استفاده ‌شود.دكتر پورسينا، نوشيدن مايعات فراوان در طول روز،‌ استراحت كامل، ‌استفاده از قرص‌هاي آنتي هيستامين جهت جلوگيري از سوزش و خارش و آرامش بيمار در هنگام شب را از نكات مهم در بهبود و درمان بيماري زونا عنوان كرد.

وي ادامه داد: براي درمان زونا در افراد بالاي 50 تا 60 سال از داروي خاصي با نام آسكليوري با نظر پزشك معالج و متخصصين پوست و بيماري‌هاي عفوني استفاده مي‌شود.

عضوهيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان خاطرنشان كرد: اصولاً افرادي كه يك بار به زونا مبتلا شوند، ديگر دچار اين بيماري نمي‌شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا