ستي پير ميزبان زرتشتيان

امیرترقی نژاد

مراسم مذهبي زرتشتيان جهان از ۲۴خردادبا حضور هزاران زرتشتي در يزد آغاز می شود.


اين مراسم كه به «ستي پير» يا مه ستي و پيرسبز معروف است هر سال در 24 خرداد برابر با روز اشتاد از ماه خورداد باستاني تا 28 خرداد (13 تا 17 ژوئن) توسط زرتشتيان در يزد برگزار مي‌شود. در اين مراسم زرتشتيان ابتدا با حضور در زيارتگاه «ستي پير» يزد واقع در قلعه اسدان، مراسمي خاص را به جاي مي‌آورند و سپس براي اجراي آيين ويژه راهي زيارتگاه «چك چك» مي‌شوند.

شركت‌كنندگان در اين آيين لباس‌هايي با رنگ روشن بر تن كرده و در حالي كه مقداري ميوه، اسپند و مواد غذايي به همراه دارند با پوشاندن موي سرشان به «ستي پير» مي‌روند.


در اين آيين كه هزاران زرتشتي ايراني از سراسر كشور و كشورهاي ديگر جهان در آن حضور مي‌يابند، در كنار نيايش خداوند و اجراي مراسم ويژه مذهبي، بخشي‌هايي‌از اوستا (كتاب مقدس زرتشتيان) قرائت شده و از مقام والاي شهيدان و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تجليل مي‌شود. شركت‌كنندگان پس از اجراي مراسم با سورگ (نان روغني)، پشمك و چاي پذيرايي مي‌شوند.زيارتگاه ستي‌پير در نزديكي مريم‌آباد يزد و در قلعه‌اي كه آثار 4 برج باستاني در اطراف آن ديده مي‌شود، قرار دارد. در داخل «ستي پير» عكس‌هايي از «اشو زرتشت» نصب شده و بر سر در بنا شعار «گفتار نيك، كردار نيك و پندار نيك» ديده مي‌شود.


ستي پير به مدت 5 روز باز است و زرتشتيان پس از به جاي آوردن آيين ويژه خود، راهي «پير سبز يا چك‌چك» مي‌شوند.پير سبز يا نيك‌بانو نيز از معروف‌ترين و مهم‌ترين زيارتگاه‌هاي زرتشتيان جهان است كه در فاصله 63 كيلومتري شمال شرقي شهر يزد، در يك سراشيبي تند و در دره عميقي در بخش خرانق اردكان، در منطقه‌اي كوهستاني به نام «چك‌چك» واقع شده است.


گفته مي‌شود نام «چك‌چك» يا «چك چكو» از صداي قطره‌هاي آبي گرفته شده كه از صخره‌اي مي‌چكد و به درون يك منبع ذخيره هدايت مي‌شود.


در داخل يكي از اتاق‌هاي پير سبز، چاهي به عمق بيش از 50 متر وجود دارد كه زرتشتيان با نيت برآورده شدن حاجتشان، نخي را بر دور طناب اين چاه گره مي‌زنند.


در قسمت ديگر معبد درخت كهنسالي وجود دارد كه به اعتقاد زرتشتيان اين درخت عصاي «نيك بانو» دختر يزدگرد آخرين پادشاه ساسانيان است كه پس از فرورفتن در زمين به درخت بزرگي تبديل شده است. زرتشتيان در اين محل، در شبانه‌روز 5 نوبت رو به روشنايي نماز مي‌خوانند و با اهورامزدا راز و نياز مي‌كنند. معبد پيرسبز امكانات رفاهي مانند برق، آب آشاميدني و تعدادي اتاق دارد كه براي استراحت ساخته شده و زرتشتيان به آنها خيله مي‌گويند. به اعتقاد زرتشتيان «اشو زرتشت» در 3600 سال قبل از ميلاد مسيح در تخت سليمان آذربايجان از مادري به نام دغدو متولد شد و نام پدرش «پوروشسب» بود.داخل اين زيارتگاه تعدادي ظرف براي جمع‌آوري قطره‌هاي آب كه از صخره فراز آن مي‌چكد، گذاشته شده تا اين آب به عنوان تبرك مصرف شود.


زرتشتيان بر اين باورند كه زرتشت در 30 سالگي براي دعوت مردم به راستي به پيامبري انتخاب شد و در 77سالگي در محل آتشكده شهر بلخ با جمعي از پيروانش در حال نيايش بود كه به دست شخصي به نام «توربراتور» به قتل رسيد.


حدود 5 هزار نفر از جمعيت 30 هزار نفري زرتشتيان ايران، در شهرهاي يزد، تفت و اردكان زندگي مي‌كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا