سرپرست سازمان شيلات ايران : صادرات آبزيان ايران در سال گذشته به 160 ميليون دلار رسيد


بافق:علی حسن پور خبرنگاریزدفردا:، سيد امين تقوي مطلق در نشست روز شنبه مورخ 22/3/90 در محل مرکز تحقیقات شيلات بافق ، اظهار داشت: تولید شیلات ایران در سال گذشته 450 هزار تن بوده که در سال 57 تولید شیلات 30هزار تن برآورد شده است.


به گفته وي درآمد ارزي حاصل از صادرات آبزيان در سال گذشته از نظر وزنی 45 هزار تن و از نظر ارزشی 160 میلیون دلار بوده كه اين ميزان در سال 57 تنها يازده ميليون دلار بوده است.


سرپرست سازمان شيلات ايران ميزان صادرات در گذشته را عمدتا خاويار عنوان کرد و گفت :در حال حاضر صادرات به سمت ماهيان پرورشي تغيير كرده است.


وی در ادامه با بيان اينكه وزن خالص صادرات ميگو در سال گذشته يك هزار و 900 تن بود، اظهار داشت: سرانه مصرف آبزيان در كشور در سال 89 نسبت به سال قبل از آن 13.2 درصد افزايش داشت.


سید امین الله تقوي افزود: سرانه آبزيان در سال گذشته به 8.5 كيلوگرم رسيده در حالي كه سرانه مصرف آبزيان در سال 57 حدود يك كيلوگرم بوده است.


سرپرست سازمان شيلات ايران، ميزان توليد بخش شيلات در سال گذشته را 660 هزار تن عنوان كرد كه اين ميزان شامل صيادي و آبزي پروري است.


وی با اشاره به پرورش ماهی تیلاپیا در بافق گفت: انتظار می رفت این مرکز رشد در سال گذشته این تولید را داشته باشد ولی بعلت نداشتن انسجام کامل در تولید و توسعه شغلی و همچنین جوان بودن شیلات ایران این امید کم رنگ شده که باید با برنامه ریزی صحیح مصرف شیلات را در سبد غذایی خانواده افزایش دهیم .


سید امین الله تقوی در ادامه به مشکلات آبهای سطی اشاره کرد و گفت: ماهی تیلاپیا از جمله گونه های نادر است که می تواند در همه شرایط بخصوص در آبهای با سختی بالا ، شورآبی و ... به ادامه حیات بپردازد و رشد و تکثیر نمایند که این کار در مرکز تحقیقات شیلات بافق تحقق نموده و در حال تکثیر این ماهی هستند.


دکتر تقوی استفاده دو منظوره از چاههای کشاورزی را دربرنامه امسال سازمان شیلات خواند و گفت: کشاورزان میتوانند با برنامه ریزی صحیح و با استفاده از استخرهای پرورش ماهی ، هم به تولید آّزیان پرداخته و هم از آب مازاد استخر در آبیاری مزارع خود استفاده بهینه را ببرند.


به گفته تقوي ، دولت در سال جاري در قالب يك بسته حمايتي از توليدكنندگان بخش شيلات، 10 درصد از 27 درصد سهم پرداختي صيادان براي بيمه تامين اجتماعي را پرداخت مي كند.


رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در این نشست ، ضمن تشکر از مرکز شیلات بافق گفت: مرکز تحقیقات شیلات در این چند سال کارهای باور نکردی از جمله پرورش فیل ماهی که یک نوع ماهی خاویار است ، پرورش و تکثیر ماهی قزل آلا در آبهای شور و اکنون پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا را انجام داده که در نوع خود بی نظیر است .


دکتر عباسعلی مطلبی با اشاره به برنامه های کلی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: گام اول در برنامه شناسایی پتانسیل و امکانات مناطق کشور است ، گام بعد کاهش هزینه های تولید و اقتصادی و زیر بنایی شدن تولید شیلات می باشد که امیدواریم با این برنامه ریزی و تشویق تولید کنندگان این امر ، پروتئین آبزیان را در سبد غذایی خانوارها افزایش دهیم .


در ابتدای این نشست رئیس سازمان جاهد کشاورزی استان یزد به جایگاه تحقیقات درنظام اجرایی کشور پرداخت و گفت: در سالهای اخیر مسئولین کشور توجه زیادی به این مبحث داده و این فرصت طلایی است که بتوانیم استفاده بهینه در زمینه تحقیقا بر روی آبزیان انجام دهیم .


دکتر حسین ابرقویی با بیان اینکه امروزه ایرادهای زیادی از تحقیقات کشاورزی گرفته می شود گفت: سایر موسسات تحقیقاتی کشور باید از مرکز تحقیقات شیلات شهرستان بافق سرمشق گرفته چون پرورش ماهی خاویار و ماهیان قزل آلا و تیلاپیا در آبهای شور بافق کاری بسیار مشکل است .


در پایان جمع مدعو از سالنهای رشد وتکثیر فیل ماهی و تیلاپیا و همچنین استخرهای پرورش ماهی مرکز تحقیقات شیلات بافق بازدید کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا