میراث فرهنگی در پاسخ به منتقدین:باغ دولت‌‌آباد يزد در تملک ميراث‌ فرهنگي نيست


بهره‏برداري و نگه‌داري از باغ دولت‌‏آباد يزد بر عهده متولي خاص آن بوده و در اختيار اداره کل ميراث‏فرهنگي، صنايع‏دستي و گردشگري اين استان نيست.


با انتقاد از تارنماهايي که اخيرا باغ دولت‌‏آباد را «ويرانه» ناميده بودند، بايدگفت: در سال 89 بازرس يونسکو از اين باغ براي ثبت جهاني بازديد به عمل آورده و به طور حتم در صورت مشاهده آسيب‏هاي جدي، هرگز اين پرونده را تأييد نمي‏کرد.


در سال 89 بالغ بر 100 ميليون تومان به مرمت اين بنا اختصاص يافته است


با وجود آن که مالکيت باغ دولت‌‏آباد در اختيار دولت نيست، اما همه ساله اداره کل ميراث‏ فرهنگي يزد اعتباراتي را به مرمت و بازسازي باغ نفيس و ارزشمند دولت آباد اختصاص مي‏دهد.


اختصاص يافتن بخش‏هاي جانبي باغ دولت‌‏آباد به انباري اقدامي صحيح می‌باشد.


زيرا که در گوشه و کنار هر بناي تاريخي و طبيعي همواره به فضايي همچون انباري براي نگه‌داري وسايل نياز است و اين خدشه‏ اي به اصل باغ وارد نمي‏کند.


در برخي بخش‏ هاي باغ خرابی وجود دارد، اما نبايد فراموش کرد که تا مدتي پيش اين مکان به صورت مخروبه‏ اي بود که طي سال‏ها مرمت اکنون در شرايط متعادل قرار گرفته است.


امسال نيز تخصيص 100 ميليون تومان اعتبار به سازمان ميراث‏ فرهنگي پيشنهاد شده ولي براي رسيدن به اوضاع کاملا مطلوب مي‌بايست مرمت در سال‏هاي آتي نيز ادامه داشته باشد.


متولي اين بنا برنامه‏ هايي در راستاي نگه‌داري و حفاظت از آن را به صورت مشترک با اداره کل ميراث‏ فرهنگي استان يزد انجام داده است


بايد گفت که در سال گذشته بهسازي، بازکاشت، هرس و اصلاح کرت‏ بندي در فضاي سبز بخش اصلي باغ صورت گرفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا