پس از سيزده ماه توقيف، «ماهنامه سرو ابركوه» حكم برائت گرفت

 یزدفردا :مدير مسئول ماهنامه سرو ابركوه با اعلام اين مطلب افزود: در فروردين ماه 1389 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حكم به توقيف ماهنامه سرو ابركوه داد و پرونده را به منظور رسيدگي به مراجع قضايي استان يزد ارسال كرد.

 وي گفت: نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر ويژه‌نامه‌اي بود كه همراه با آخرين شماره ماهنامه سرو ابركوه در دي ماه 1388 چاپ شد. اين وزارت‌خانه مدعي بود كه در چاپ آن ويژه‌نامه، چهار تخلف «جعل عنوان»، «استفاده ابزاري از چهره‌ها»، «نشر مطالب خارج از موضوع مورد مجوز» و «توزيع ماهنامه در خارج از حوزه جغرافيايي مورد مجوز» صورت گرفته است.

احمدرضا قديريان خاطر نشان كرد: در مرحله اول رسيدگي به پرونده، شعبه پنجم دادسراي عمومي و انقلاب يزد حكم به برائت داده و قرار منع تعقيب صادر كرده بود، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه بايد نقش حمايت از مطبوعات را برعهده داشته باشد، متأسفانه به رأي صادر شده اعتراض كرد و به همين دليل پرونده براي رسيدگي به شعبه 108 دادگاه عمومي جزائي يزد ارسال شد كه نهايتاً قاضي محترم اين شعبه پس از بررسي پرونده، رأي صادر شده پيشين را تأييد كرد و بدين ترتيب ماهنامه سرو ابركوه مجدداً از كليه موارد ادعايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تبرئه شد.

 مدير مسئول ماهنامه سرو ابركوه همچنين گفت: توقيف ماهنامه سرو ابركوه مستقمياً از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفت و طي اين اقدام، ترتيب معمول كه ابتدا بايد گزارشي از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد به وزارتخانه ارسال و موارد تخلف ذكر شود، انجام نشده بود كه اين موضوع يك امر بي‌سابقه در تاريخ مطبوعات محلي استان يزد است.

 قديريان به اين نكته اشاره كرد كه توقيف ماهنامه سرو در حالي انجام شد كه اين ماهنامه در طي حدود دوازده سال فعاليت مطبوعاتي هنوز يك اخطار كتبي از سوي وزارت‌خانه نداشته است و روند معمول اين بوده كه حتي در صورت بروز تخلف‌هاي مطبوعاتي ابتدا به نشريات تذكر و اخطار مي‌دادند كه اين موضوع درباره سرو ابركوه لحاظ نشد.

 وي خاطرنشان كرد: چنين برخوردهاي نسنجيده‌اي با مطبوعات در شأن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست كه ماهنامه‌اي بدون ارتكاب هيچ جرمي توقيف شود و مدير مسئول آن كه سابقه فعاليت در دانشگاه، آموزش و پرورش و عرصه‌هاي مطبوعات و ادبي دارد و از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس است، بدون دليل منطقي به محكمه قضايي كشيده شود. واقعاً مسئول هتك حرمت و ريخته شدن آبرو و هدر رفتن سرمايه فرهنگي و برنامه‌ريزي اقتصادي انجام شده براي فعاليت‌هاي فرهنگي ما كيست؟ امروز كسي هست كه جوابگوي جفايي كه بر ما رفت باشد؟

 وي اظهار اميدواري كرد كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از بروز چنين اتفاقاتي در آينده جلوگيري كند.

 احمدرضا قديريان در پايان ضمن سپاس از همه كساني كه تدبير آن‌ها منجر به بازگرداندن حق و حيثيت فرهنگي يك فعال مطبوعاتي شد و تقدير از عملكرد دادگستري محترم يزد و به‌خصوص  قاضيان پرونده كه وجدان‌هاي بيدار جامعه‌اند و همچنين سپاس از وكيل پرونده گفت: تا امروز به خاطر مظلوميتي كه پس از آن همه شور و نشاط فرهنگي احساس مي‌كردم، آزرده خاطر بودم اما با اين حكم، نور اميد بر قلب و روحم تابيده شد و دعا مي‌كنم همه مردم جامعه در همه محاكم به حقوق قانوني خود دست يابند و در حق هيچ‌كس كوچك‌ترين ستمي نرود.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا