سخنگوی شورای نگهبان گزارشی از کارگروه ویژه برای رفع اختلافات میان دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.



یزدفردا  ، کدخدایی به خبرنگاران گفت : دولت اشکالات و ایراداتی به مجلس وارد می دانست و این مباحث بارها مطرح می شد و دولت بر این باور بود که مجلس اختیارات دولت را محدود می کند و مرزهای تقنین و اجرا مشخص نیست.

به گزارش واحد مرکزی خبر :وی با بیان اینکه مناقشاتی هم در این باره وجود داشت ، افزود : مناقشاتی درباره مباحثی چون شوراهای عالی ، سازمان مدیریت ، لایحه مدیریت خدمات کشوری ، بازنشستگان و گازرسانی وجود داشت که مورد ایراد دولت هم بود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه رئیس جمهور پارسال مراتب را در نامه ای به مقام معظم رهبری ارائه کرد ، افزود : از جمله این موارد این بود که مجلس با تصویب طرحهای دو فوریتی یا تغییر گسترده در لوایح، اختیارات دولت را محدود می کند.

کدخدایی موارد اختلاف میان دولت و مجلس را مرتبط با اصول 71، 138، 75 و 126 دانست و افزود: البته مجلس هم در نامه ای گزارشی ارائه و اعلام کرده است طبق قانون و اختیارات قانون اساسی عمل می کند و ابهامی وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد : مقام معظم رهبری موضوع را با این نگاه که لازم است راهکاری قاطع و ماندگار از طریق اخذ نظر مجلس، دولت، صاحبنظران و استادان دانشگاه ارائه شود، به شورای نگهبان ارجاع دادند.

کدخدایی با بیان اینکه به همین علت کارگروه ویژه ای پس از مذاکره با رؤسای دولت و مجلس تشکیل شد افزود: این کارگروه شامل نمایندگان دولت و مجلس، کارشناسانی خارج از دستگاههای اجرایی و تقنینی، استادان دانشگاهها و چند نفر از اعضای شورای نگهبان است که تاکنون بیش از 10 جلسه برگزار کرده است.

وی در ادامه گفت: این کارگروه هفته ای یک بار جلسات سه ساعته برگزار می کند و در این جلسات مباحث به صورت جزئی و تفصیلی بررسی می شود.

سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد این کارگروه تا چند هفته آینده به جمع بندی نهایی برسد و موارد را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کند.

کدخدایی این را هم گفت :‌که اگر لازم باشد شورای نگهبان برای تفسیر قانون اساسی وارد شود، اقدام می کند.

وی با بیان اینکه منتظریم جمع بندی انجام شود ، گفت: پس از جمع بندی نظرها ، به راهکار مشخصی دسترسی پیدا می کنیم تا این موضوع به خوبی حل و فصل شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا